S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

B-csoportos versenyautók- Audi Quattro S1

2007.04.15. 11:40 scheerti

Az olvasó úgy döntött,hogy legyen tényszerűbb B csoport post is,úgyhogy lesz. Mert az olvasó kérése szent.Vagy valami ilyesmi. Akik nem túlzottan érdeklődőek a motorsportok iránt azoknbak kicsit furcsának tűnhet,hogy az Audi a DTM-en kívül más sportágakban is érdekelt volt. Az Audi és rally történetéhez azért hozzá tartozik,hogy a 70-es évek végén a német gyártó elkezdett kifejleszteni egy TORSEN rendszeren alapuló négykerékhajtást.( TORSEN nem egy svéd mérnök volt, a szó a TORque SENsitive szavakból áll össze). Ez a rendszer viszonylagosan jól terhelhető volt. Igen ám ezt tudták a gyárban ,meg tudta pár ember aki már vett ilyet. És mit tesz egy gyártó ha minden idők legjobb reklámfilmje  mellé szeretne még több elismerést? Beszáll a versenysportba. Valljuk be, az Audinak kapóra jött a 82-ben elindított B-csoport hiszen a homológizációs feltételeket az Audi könnyedén tudta teljesíteni és a nagyon engedékeny szabályrendszer lehetővé tette,hogy a csapatok bármilyen techinkát használhassanak. Elötte már futott Audi versenyautó a 4-es csoportban felvezetőautóként Hannu Mikkola kezei alatt,de a rally átalakulása miatt az eredetileg 4-es csoportra tervezett,lényegesen gyengébb Audit kénytelenek voltak átalakítani. Akkoriban a gyártók még nem igaszán tudták,hogy mi is az a B-csoport,annyit tudtak,hogy évi 200 darab autót kell gyártaniuk abból amivel versenyezni fognak,utcai szintre lebutított motorral. A motor elhelyezésén nem lehetett változtatni. A nagyobb gyártók nevetve legyártottak kétszáz példányt középmotoros autókból amiket aztán késöbb eladtak,hogy versenyautó készülhessen belőlük. A szabályok egyszerűek voltak: Vagy turbofeltöltős motor alacsonyabb köbcentivel vagy nagyobb köbcentis szívómotor. A minimális megengedett súly irtózatosan alacsony volt,a legtöbb kocsi simán nehezebb volt önmagában is mint amennyi lehetett volna.Az Audi a Lancia 037-el került egy csoportba, ez azt jelentette,hogy vagy 3000 köbcentis szívó vagy 2142 köbcentis feltöltött motort használhatnak, súlyuk pedig nem lehet kevesebb 960 kilogrammnál. A 70-es évek végén már jócskánt tombolt a Turbo-láz és a mérnökök a a fejlődést egyértelműen a Turbo használatában látták és így a kisebb köbcentis feltöltött motor mellett döntöttek.(1983-ban már indult Hannu Mikkola az Audival és meg is nyerte a B-csoportos bajnokságot de a legendás motorra még várni kellett). A döntés velejárója volt,hogy 200 darab Audi Sport Quattrot készítsenek. 1984-ben készült a speciális 2133 köbcentis sor5-ös,20 szelepes motorral szerelt 80-as Audi. Ennek az utcai autónak a teljesítménye 355(!) lóerő volt és a gyűjtők a mai napig ölni tudnának egy-egy jó állapotban fennmaradt 80-as  Audiért. Ez az utcai autó (a versenyváltozathoz hasonlóan) a stabilitás érdekében 320 mm-el lett rövidebb mint az átlagos utcai társai. Az 1985-ös szezonban már a korábbi világbajnok Walter Röhrl vezette a Quattro S1 névre keresztelt B-csoportos versenyautót és társával Christian Geistdörfer -el megnyerték a San Remo Rally-t. Röhrl-t Nikki Lauda a megtisztelő Genius on Wheels jelzővel illette ami egy korábbi Forma1-es sztár szájából nem kis elismerés. Az Audi sikerként jegyzi a Michèle Mouton (igen,nő, de megnyerte a 81-es San Remo rally-t)által vezetett különlegesen átépített versenyváltozat győzelmét is a 85-ös Pikes Peak versenyen. Az évek múlásával a versenyautók kezdtek egyre erősebbé válni,ez alól az Audi sem kivétel. Elöl-hátul lévő McPherson felfüggesztései az idő múlásával egyre tökéletesebbek lettek, ez jelentősen befolyásolta a versenyautó menettulajdonságait. A motor változatlanul Sor5-ös  maradt ám a kezdeti 444 lóerővel szemben immár több mint 500-at adott le. A váltó egy hat sebességes változtatható darab volt amit mindig a pálya igényeihez tudtak alakítani. A brutális teljesítmény a  KKK turbónak volt köszönhető ami a kor legmodernebb és legmegbízhatóbb darabjának számított. A szabályok betartásával is egyre erősödtek a motorok hiszen 3 év alatt (1983-ban még "csak" 360 LE) a motorok teljesítményei közel megduplázódtak,az autók irányítását hiába bízták a legjobb pilótákra,a versenyautók életveszélyesek voltak a nézőkre és a pilótákra egyaránt. Egy-egy B-csoportos versenyautó nagyjából 2,5 másodperc alatt gyorsult 100 km/h-ra,végsebességük ugyan nem volt kiemelkeően nagy, képzeljük csak el,hogy 200 km/h-s tempó egy poros/murvás/vizes esetleg havas úton milyen nagy sebesség úgy,hogy nincs pálya körüli korlát ami megvédi a pilótát ha hibázik,nincs kavicságy, a nézőket semmi nem választotta el a versenyautóktól és a veszélyt nem érzékelő szurkolók gyakran centikre álltak a versenytempóban száguldó autóktól. 1986-ban több súlyos baleset is történt és a FIA úgy döntött,hogy a B-csoportot betiltja mert túl nagy az autók teljesítménye,és nem engedhették meg maguknak,hogy ennyi ember vesszen oda. A betiltást szorgalmazóknak  Henri Toivonen halála volt a legfőbb érvük, és végül a FIA még kétkedő tagjai is beadták a derekukat. Ekkoriban az a szóbeszéd járta,hogy az Audi már készre fejlesztette az új 1000 lóerős motorját,amit azonban sosem tudtak élesben a B-csoportban  kipróbálni.

 

                

    

                 

          
 

 

                  

20 komment

Címkék: audi b csoport quattro

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr2158823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tommi 2007.04.15. 13:57:57

Nem igaz, hogy az 1000 lóerős Audi motort sosem próbálták ki élesben... 1987-ben és 1988-ban is indultak a Pikes Peak-en az 1000 lovas S1-essel. Az igaz, hogy nem a szó szoros értelmében rally, de versenyeztek vele.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.04.15. 14:03:14

Én a B csoportra gondoltam,de teljesen igazad van ,át is javítom.

ommm 2007.04.15. 16:38:30

scheerti. csekkeld a mailedet, küldök át egy-két képet neked. szerintem tudod díjazni.

ndr 2007.04.15. 21:20:39

Nem is tudom mit mondhatnék! Köszönöm!
És ráadásul rosszul emlékeztem, 32 centivel volt rövidebb.

camell 2007.04.16. 00:03:33

Köszönöm, erre vártam!!! És szerintem nem csak én...

Az utolsó videó meg egyszerűen zseniális... igaz, ne m szól alatta a rokk, de zsííír!!!

Még, ilyet!

RatBaG 2007.04.16. 02:14:34

lehet kívánni? a ford rs200 legyen a következő! :)

t4rg3t 2007.04.16. 10:40:05

Respect. Fél napig csak Bcsop videokat nézegettem a youtube-on... :-D

EdBoyWW 2007.04.17. 23:47:55

Ezt az írást a világörökség részévé kell nyilvánítani.

Szerintetek is ennek az öthengeres motornak a hangja a legszebb a világon, V8-ak meg V12-ek ide vagy oda, még így videón is? És sosem hallhattam élőben MY BAD.

VWVR6 2007.04.19. 10:58:22

Az 1000 LE-s motort soha sehol nem próbálták ki élesben. A legerősebb élesben is bevetett sor5 turbó 720LE-s volt az 1989-es 90 IMSA GTO-ban. Az S1 Pikes Peak "csak" 600 LE-s volt. 1986-ban már gyakorlatilag kész volt az S1 utódjának szánt középmotoros, S-csoportos raliautó, abban került volna bevetésre az 1000 LE-s motor is.
A cikk amúgy nagyon jó, minden elismerésem, csupán a pontosítás végett jegyezném meg, hogy az utcai kivitelú Sport quattro nem 355, hanem 306 LE-s volt. Még valami: amikor az 1970-es évek végén elkezdték fejleszteni a quattrót, szó nem volt még Torsen diffiről. Csak 1987-ben jelent meg az utcai modellekben a Torsen, addig hagyományos központi diffivel készültek.

camell 2007.04.21. 12:31:52

Jól láttam egyébként, hogy elöl a motor, hátul pedig hűt ő :)?

ladás csávó 2007.05.11. 22:25:16

gyerekek ez jobb mint a lada . eladom es valahonan szerzek egy ilyent

padam 2007.06.14. 11:31:02

Van egy full DVD-s videóm a B-csoportos rallyautókról, piszok jók. Ha valaki tudja mit és hol kell keresni, megtalálja ;-) Nekem a Lancia volt a kedvencem, de sajnos a csoport megszüntetésének i betűjére is ez az autó tette fel a pontot :-(

Lecavalier 2007.08.08. 21:23:11

őőőő
ne haragudj, hogy kritizálom az írást és a hozzászólásokat, de talán illett volna jobban utánanézni az infórmációknak, történelemnek...
egyrészt a 70-es évek végén még sehol nem volt turbóláz, az Audi hozta be igazából sikeresen a rallyba a turbómotorokat... (előtte egyedül a Saab 99-e indult turbómotorral vb-futamon sikertelenül '79-ben)
másrészt az időben eléggé össze-vissza ugrások vannak, illetve a szaabályokat tekintve is.. a gruppe 4 volt a B-csoport elődje és már itt is gyakorlatilag korlátozás nélküli volt a motorfejlesztés...(szinte)
a 32cm-es rövidítése a Sportquattronak nem a stabilitást segítette, hanem a fordulékonyságát(orrnehezek voltak a hosszú quattrok) de egyben kezelhetetlnebbekké váltak, tehát instabilabbakká...
az 1000lovas Audi sosem épült meg... a rallyban a végén kb 530lovat számlált a ménes, a Pikes Peak-en pedig 590-600lovat kb...
egy 800lovast megépítettek, de ezt a teszteken már kezelhetetlennek nyilvánították, nem vetették be, ill. bizonyos források szerint tesztpadon volt az 1000lovas motor...
jah az Autónak nem Audi 80-as volt az alapja, hanem ugye egy Urquattro, amiből fejlesztették ki a 32cm-rel rövidebb Sport quattro-t (széria teljesítménye 306le)
jah és az ellenfél 037-es egy 2,0l-es (később 2,1l-es) kompresszoros motorral ment...
most hirtelen ennyi jut eszembe...
mégegyszer bocsi a kritikáért... építő jellegűnek szántam

Lecavalier 2007.08.08. 21:30:05

Jah a legfontosabbat majdnem elfelejtettem!!!
egy óriási tévhitet szeretnék eloszlatni...
A quattro-hajtás nem a Torsen differenciálmű alapján jött létre, nem attól quattro egy quattro... SŐT, az első quattrokban egyáltalán nem volt Torsen diffi..
a quattro-hajtás lényege, hogy az addigi nagy hátrányát az állandó összkerék-hajtásnak (elosztómű, nagy helyigény, súly, és bonyolultság) kijavította, mégpedig egy elosztóművet helyettesítő csőfúrt tengellyel, mely a hajtást elosztotta, továbbította a tengelyek közt (most nem részletezem a működését)
ez a csőfúrt tengely tette quattro-vá a quattro-t , a Torsen differenciálmű csak 86-ban jelent meg az utcai kivitelekben( versenyverziókban tán 84-85ben? ?Sport quattro/S1?)

HunT 2008.01.30. 20:18:54

Hali!
A 640 lóerős változat igen is létezett... nem 1 helyen írtak róla és a pikes peak-en is ment vele Walther Röhrl... de ha végképp nem hiszed el, akkor menny fel a mobile.de-re és megtalálod a 640 lóerős változatot 250 ezer euro-ért.. ha nyernék a lotton az első dolgom lenne megvenni.. azt se felejtsük el, hogy egy 1986-os utcai quattro 420 lóerőre tuningolt változata megverte a ferrari enzo-t 100ig gyorsulásba... mégegyszer hangsúlyozom UTCAI!.. persze ez is dokumentálva van mint a 640 lóerős kivitele a versenyautónak.. (Sport Autó magazinban megtalálható az utcai quattro vs enzo..)

Norbbb 2008.05.26. 18:23:41

A Pikes Peak versenyen 700Le-ős mocival mentek, Röhl egyik szerelője mondta. Itt volt az autó a győri Audinál.

i 2008.05.28. 14:59:03

Bizony, sőt még ma is itt van..

Körözgetnek ma vele délután. Micsoda hangja van..

Croft 2009.11.22. 14:49:49

Az utolsó versenyeken 600LE-t adott le az S1-es, Pikes Peak- en Walter 750LE-vel tudott mozogni. A pontosan 1001 LE S1 változatot megépítették és a tesztpilóták álláspontja szerint felfüggesztették a fejlesztést. Pontosabban: Kipróbálták Ingolstadban és visszaadták a mérnököknek hogy ezt képtelenség vezetni annyira instabil még ez a hajtás és futómű is a motor erejéhez képest.
süti beállítások módosítása