S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

A neves visszatérők egyike...

2007.03.14. 09:15 scheerti

Don említette az MV Agusta postnál,hogy örülne egy Moto Morini írásnak is. Hát tessék. Bevallom nem sokat tudtam a Moto Moriniről,utána kellett olvasnom és olvasás közben egyre jobban kezdett érdekelni ez a furcsa kis olasz motorgyár. Engem kicsit az Abarth-ra emlékezet,késöbb megértitek miért. A márka története 1937-ben indul Bologna-ban egy Alfonso Morini nevű fiatalemberrel aki Moto Morini néven motorokat épít. A motorok iránti elhivatottságára jellemző,hogy Morini már 16 évesen (1914) javította a kor kétkerekűit,ám az I. világháború miatt ilyesmire nem volt igény. Áttörést csak 1925-ben ért el mikor megismerkedett Mario Mazzettivel aki érdeklődött a munkája iránt és felismerte benne a tehetséget. Egy 125 köbcentiméteres versenymotorral indultak aminek Morini volt a tervezője,a gyártója és a versenyzője is. A versenyzéshez azonban csapatnévre is szükség volt így az MM név mellett döntöttek. 1927-ben az MM 125-el hat világrekordot állított fel Monza-ban. 1933-ban új sebességi rekordot állított fel: 175 köbcentis motorjával 162 km/h óra sebességgel száguldott. 1937-ben Morini és Mazzetti útjai szétváltak. Alfonso Moto Morini néven kezdett motorokat és alkatrészeket gyártani. A II. világháború idején háromkerekűeket gyártott amiket elsősorban szállításra használtak,katonai jelentőségük elenyésző volt. Ezeket 350 és 500 köbcentis motorokkal szerelték egészen 1943-ig mikor a gyárat lebombázták. Morini elképesztő akaraterejére jellemző,hogy 1946-ban már T 125 néven új motort dobott a piacra aminek 1947-ben meg is jelent a sport változata. Egy évvel késöbb Raffaele Alberti  megnyerte vele az olasz 125 köbcentis bajnokságot. 1949-ben már 12 lóerős volt a 125-ös négyütemű(!) versenymotor ami 10000-es fordulatra volt képes percenként és végsebessége 140 km/h volt. 1968-ig több kategóriában is nyerték a vversenyeket,bajnokságokat. Azonban 1969-ben az akkor már 71 éves csapatfőnök Alfonso Morini elhunyt. Lánya vitte tovább a vállalkozást. A 70-es évek elején a Moto Morini kijött a legjobban sikerült motorblokkal ami akkorban a piacon létezett. A 350-es V-twin blokkot a Ferraritól átcsábított mérnök Franco Lambertini tervezte. Késöbb a blokk 500-as változatai is megjelentek. A Strada és Sport modellek népszerűek voltak és sokáig gyártották őket. Az 1981-es milánói motor show-n bemutattak egy 500 Turbo nevű motort ami azonban soha nem került gyártásba. A Moto Morini elkezdett enduro motorokat gyártani ami a 80-as évek elején biztos piaci sikernek bizonyult. Elöbb az 500 Camel majd a Kanguro 350 modellekkel. A 80-as évek közepén azonban a vállalkozás anyagi válságba került amiből a kiutat egy viszonylag új stílus, a Cruiser megjelenésében látták, ezért piacra dobták az Excalibur 350,majd 500 köbcentis változatait. Az 500-as blokk után a Harley-Davidson is érdeklődött egy esetleges kisköbcentis Harley modellhez ami azonban pénzhiány miatt sosem valósult meg. A tőkehiány egyre erősödött és,hogy apja cégét megmentse a bezárástól Gabriella Morini eladta a márkanvet és a gyárat a Cagiva-nak. 1989-ben még kihozták a Dart modellt, a 72 fokos hengerszögű V-twin versenyverzióját és a Cougaro endurot,de az 1946-ban újjáépített gyárat így is csak 1993-ig tudták megmenteni. Bezárták mikor kifutott a legutolsó Excalibur széria. 1996-ban a Ducatival együtt felvásárolta a márkát a Texas Pacific Group. 2004-ben feltámasztották a márkát és beindították a 140 lóerős  Corsaro 1200, késöbb a 9 1/2 és a Corsaro Veloce típusok gyártását. A cég eladásait tekintve reménykedhetünk a márkanév fennmaradásában és további modellek bevezetésében.

 

Moto Morini Corsaro 1200

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moto Morini 9 1/2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moto Morini Corsaro Veloce

 

 

 

 

 

 

 

 

 Video: Moto Morini Corsaro 

            

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr7846401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.03.14. 09:15:44

Na,mostmár hozzá lehet szólni:)

murci 2007.03.14. 19:55:17

WoW
teh ezek kva jól néznek ki, főleg dupla lámpával
karaj, még életemben nem is hallottam róluk de mostmár asszem kell egy :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.03.14. 20:29:07

azok a hűtők elbaszottan néznek ki,de sajnos az ilyen naked jellegű motorokon nemigen lehet elrejteni...

Don 2007.03.14. 21:00:18

Ezért szeretem ezeket a feltámasztott régi gyárakat, mert színt hoznak a meglevő típusok mellé, ugye a '90-es években nagyon erős volt a japán dominancia, lényegében a teljesítmény növelése/súly csökkentése volt a fejlesztések egyetlen iránya.
Nem mintha gondom lenne a japókkal egyébként, nagyon jó gépeket gyártanak, sőt.
Amúgy a 9 1/2-nél sajnos nem sikerült az eredeti terveket megvalósítani, akkor még 107 x 55.5 furat-löketet akartak (998ccm), később megkapta a Corsaro blokkját áthangolva (66mm-es löket). Ez a furat/löket arány szerintem egyedülállóvá tette volna, el nem merem képzelni, hogy nézne ki az égéstér a 12-es kompresszió mellett :)

Don 2007.03.14. 21:03:17

Még amelyik a legelborultabb gyártó, az a Buell, talán a leginnovatívabb gyár jelenleg, ironikus módon az überhagyományos Harley-Davidson szatelitje. Kifordított peremfék, olaj a lengővillában, benzin a vázban, 1200-es HD blokk egy GP250-es méretű vázban... Hihetetlen.

Don 2007.03.14. 21:11:19

Hűtőröl jut eszembe, zseniális megoldás a BMW több motortípusáná, ahogy az olajhűtőt a lámpa alá helyezik, és tesznek elé egy mini BMW autós vesét... :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.03.15. 17:03:17

Az USA-ben ha olasz vagy angol motorod van akkor azt megnézik,körbeszaglásszák. Náluk a motor=Harley. Tetszenek nekik a kifinomult megoldások...

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.03.16. 12:30:07

azert van naked motoron szep hutomegoldas is:
image.annonsborsen.se/raw/133000/133686_0.jpg

itt nagyon szepen bele van olvasztva a kerek formaba, nem log ki olkdalt, es ugyanaz az ive van a bordazatnak, mint ami a kipufogovedon folytatodik. na igen. Starck, az Starck.