S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

Woodstock bekaphatja! Ez a későhatvanas évek legnagyszerűbb szimbóluma!

2007.04.09. 19:27 scheerti

Lelkesen olvasgattam O.P. cikkét a Totalcaron pár napja a legfaszább versenyautókról. Az autós újságírás versenyek iránt elkötelezett tagjai állást foglaltak a szerintük legjobb versenyautó mellett. Ezt most én is megteszem bár nem vagyok a Totalcar csapat tagja. És aki most azt hiszi,hogy a Ferrari FXX-et választom az kurva nagyot téved. Hiába imádom az olasz autókat most mégis a német techika mellé helyezem a voksomat. Aki olvassa ezt a blogot az tudja,hogy a B-csoportos rally a kedvencem a versenyek közül. De hiába magasztalom az égig Walter Röhrl-t és a szerintem mai napig legkeményebb B-csoportot,vannak még más kedvenceim is. Mikor O.P. az azóta dögvészben elhullot hiénán feltette a kérdést,hogy milyen versenyautót építenénk át utcaira jelenleg,azonnal tudtam a választ: Porsche 917. Nem vagyok különösebben oda a Le Mans-i 24 órás versenyekért de van az az autó ami megdobogtatja a szívem és bármíly furcsa nem a GT40. A 60-as évek végén erős változás volt érezhető a motorsportokban,olyan ami addig nem volt jellemző: elkezdték korlátok közé szorítani a versenyeket,mert túl sok volt a halálos áldozat és az egyre több lóerő csak tovább növelte az amúgy is szomorú statisztikákat. Bevezették hát Le Mans-ban a motorok hengerűrtartalmának korlátozását: 5000 köbcentinél nagyobb motorral senki nem állhatott rajthoz 1968-tól. A többi gyártóhoz hasonlóan a Porsche-nak is lépni kellett valamit ha nem akarták,hogy addigi erőfeszítéseik a semmivé válljanak.  Elkezdtek kísérletezni a Porsche 908 modellel aminek a motorja nem volt elég erős ahhoz,hogy legyőzze a versenytársakat, a formája viszont az alacsony légellenállás miatt csábító maradt a mérnökök számára. A 908-as "gyenge" motorja viszont semmiképp nem maradhatott. A Porsche mérnökei egy meghökkentő megoldással álltak elő: egy 4500 köbcentis 180 fokos V12- es motort (nem boxer) építettek aminek a súlypontja alacsonyabban volt mint a hagyományos V motoroké. A motor kezdetben  520 lóerőt adott le,és teljesítménye a fejlesztéseknek köszönhetően folyamatosan nőtt. A karosszériával is folyton kísérleteztek, a 917-ből készült hosszú és rövidített karosszériatípus is. 1969-ben a FIA (főleg a Forma1-es balesetek miatt) szigorította a spoilerek használatát ezért a hosszabb karosszérián található nagyobb leszorítóerőt képező spoilerektől meg kellett válni, ettől az autó elképesztően instabill lett a versenypályán. Az első komolyabb hosszútávú próba a Nordschleife-n zajló 1000 kilóméteres verseny volt. Az ottani teljesítmény igazolta a mérnököket akik a furcsa elrendezésű V-12-es motor mellett döntöttek. A debütáló Le Mans-i versenyt azoban még  Jacky Ickx  nyerte az ötliteres GT40-el. 1970-re megállapodás született a Porsche és a Gulf között ami meghozta a várva-várt nagy áttörést: A Le Mans-i győzelmet. A Porschénak sikerült megtörnie a Ford GT40 4 éve tartó győzelmi sorozatát. Az 1971-es év a mérnöki munka folytatását jelentette a csapat számára,az év közben tesztelt új 4,9 literes motor immár 600 lóerőt teljesített. A megfeszített munka 1971-ben is meghozta a Le Mans-i sikert a 917 számára.A FIA nem találta elég szigorúnak a szabályokat és a sok agyalás vége az lett,hogy még mindig túl erősek az autók. Ez a 917 számára a vég kezdete volt mert bár indult észak-amerikai versenyeken és '73-ban kidobtak egy 1100(!) lóerős turbo versenyautót -ami 11,3 másodperc alatt gyorsult nulláról 300-ra,végsebessége 382 és 413  km/h között volt a váltótól függően - már érezhető volt,hogy ez a versenyautó is csak egy letűnt kor képviselője lesz. Persze a késöbbiekben is akadt még Porsche ami Le Mans-t nyert de számomra ez a legkedvesebb az összes pályaautó közül.

 

Van remek video is,csak ajánlani tudom mindenkinek:

 

                    

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr6056503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lacalaca 2007.04.10. 23:32:25

Akkor feltenném az obligát kérdést, amiből kiderül, hogy abszolút nem vagyok autóbuzi... (csak lelkes TC-Belsőség-holdudvar-olvasó):

Mégis mi a különbség a 180 fokra kihajtogatott V-motor és a boxer között?

George 2007.04.11. 00:29:11

Én csak annyival egészíteném ki a dolgot, hogy ezt a 12 hengeres motort úgy fejlesztették ki, hogy fogtak az akkori 911-es boxeréből kettőt, és összetoldották, látszik is a videón a léghűtés venillátora. De javítsatok ki, ha tévedek.
A kérdés pedig, amit föltettél lacalaca, nagyon jó! Én sem tudom, pedig érdekelne.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.04.11. 07:17:43

Magyarázhatnám egy darabig de ha képet láttok róla sokkal elöbb megértitek. Íme:

de.wikipedia.org/wiki/Bild:B6-v6_180.png



lacalaca 2007.04.11. 15:48:37

Köszi!

camell 2007.04.11. 18:31:12

scheerti: megértem a választásod. (Bár azt azért nehezen bocsájtja meg a V8-lelkületem, hogy letaszította a trónról a Ford GT40-et!) Igen. Van benne valami abból a nyers, brutális, sőt, erőszakos vadságból, ami aztán a '80-as évek végére, legkésőbb a '90-es közepére teljesen kiveszett a versenyautókból. (És az utcai autók is ekkorra vesztették el az egyéniségüket, de ez más kérdés.)