S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

Oldalkocsisból csak Pannóniát, mi?

2010.10.29. 12:51 scheerti

Sokan azt képzelik, hogy az oldalkocsis motorkerékpár csak aranyos veterán lehet bőrruhás, nyitott sisakos motorossal, és integető, kendős fejű női utassal. Ők tévednek. Oldalkocsis motorkerékpárral versenyezni is lehet, nem is rosszul, nem véletlenül volt a híres Man-szigeti verseny egyik legerősebb kategóriája hosszú időn keresztül. Ha oldalkocsi és motorkerékpár, akkor ugye németek, akik a háború alatt körbemotorozták Európát, Oroszországot és Afrikát az oldalkocsis BMW-kkel, és Zündapokkal. Az oroszok és a kínaiak a mai napig gyártják a háborús német motorok kópiáit, nem változtattak sokat a koncepción, miért is tették volna?

Az oldalkocsis motorversenyek a háború után is népszerűek maradtak Németországban, úgy tűnt, hogy a BMW-t senki nem verheti meg.Aztán jött Helmut Fath, és csúnyán elkente mindenki száját. Saját motorral, amelyet szülővárosáról Ursenbach-ról nevezett el, így kapta a zseniális gép az URS nevet.

Az ötszáz köbcentis négyhengeres egy igai csoda volt a maga idejében. Bosch befecskendező,  hengerenként két szelep, 15 000-es fordulatszám, és 80-84 lóerő. A BMW akkoriban úgy 65-70-et tudott. 1966-ban debütált, hat versenyből ötöt tudott befejezni, abból hármat megnyert. Nem rossz egy otthon készült motortól, ugye?

Az URS 1968-ban világbajnok lett, ezzel nem kicsit idegesítve a gyári BMW-csapatot. Az pláne nagy pofon lehetett, hogy Fath megkapta a brit Motorcycle News év emberének járó díját.

Az 1969-es szezonban a gyári BMW-vel versenyző Klaus Enders két pontos előnnyel lett világbajnok. Egy évvel később pénzügyi gondok miatt nem sikerült a világbajnoki cím megszerzése, Fath végleg visszavonult, a rajongók pedig azt gondolták, hogy az URS többé nem fog nyerni. 1971-ben Horst Owesle ült az URS-ra, ismét sikerült az, amit kevesen gondoltak:világbajnok lett. 

A motort október közepén árverezték el 32 millió forintért, ami elképesztően soknak tűnhet egy oldalkocsis versenymotorért, de nem az. Főleg nem egy olyanért, ami a garázsból indulva leverte a BMW gyári csapatát, messze felülmúlva annak technikai színvonalát.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr802407619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.