Úr: Nem csúszott az út?Nem tudom a hölgynek elmondta e valaki, hogy mi az az "ábéesz", és, hogy micsoda mázlija volt, hogy nem borult be seggel az árokba a középronda Ingisével együtt.
Hölgy: Nem, lehet menni rendesen, nincs hó.
Úr: Nem is a hó miatt csúszik, hanem a víz fagyott rá reggel.
Hölgy: Ebben van ábéesz (sic!) úgyhogy nem csúszik ez meg.
Szóval itt egy kis tényhatározó, csak semmi száraz adat, kifejezetten kezdőknek:
Ha ABS van egy autóban, az azt jelenti, hogy a kerekek nem blokkolnak fékezéskor, magyarán nem csapódsz bele csúszva az elötted árokba csúszó Scaniaba, irányíthatóságot biztosít, tehát fékezés közben ki lehet kerülni az akadályokat anélkül, hogy a kerekek blokkolnának. Fontos tudni, hogy az ABS-es autókat illik keményen fékezni, magyarán padlóig nyomni a fékpedált. Nyugalom anyukák, igen tudom, hogy apuka azt mondta 91-ben ,hogy nem szabad telitappal fékezni télen mert megcsúszik a Lada, de ugye az ABS már azért van benn, hogy ne csússzon meg. Az ABS nem tart az úton, az, hogy van a kocsidban nagyon jó, csak tanuljuk meg használni.
Az ASR (kipörgésgátló) nem azt jelenti, hogy ha megcsúszik az autód akkor nem tud kipördülni (bármilyen meglepő, hallottam már ezt az érvelést). Az ASR megakadályozza a kerekek kipörgését indulásnál és gyorsításnál. Biztosítja a stabilitást és kormányozhatóságot a motorvezérlésbe való beavatkozással, illetve kerekenkénti célzott fékezéssel. Ez annyit jelent, hogy visszavesz a talpadból hogy ne tudjanak kipörögni a kerekek mikor elindulsz hegynek felfelé. Nagyon hasznos dolog, de nem szabad elfelejteni, hogy nem csodatévő szerkezet, hiába van ASR a kocsidban, ha nyári gumik vannak fenn amivel az éltben nem fog elindulni a tükörjégen az autó.
EPS: Nem, ez nem a menetstabilizáló, ez az elektromos szervókormány, ha megvetted az autót és EPS volt benne ESP helyett akkor a kocsidban NINCS menetstabilizáló. Szopás.
EBD: Elektronikus fékerőelosztó. Ezt újabban az ABS-el karöltve nagyon nyomják, nem véletlenül. Annyi a lényege, hogy pont elegendő fékerő jusson a kerekekre az autó terhelésétől függően. Magyarul tessék nyomni a féket (ha van EBD) mint süket a csengőt, az elektronika majd eldönti, hogy mennyi szükséges, aztán ha egyszer elszámolja magát akkor... Na mindegy, még mindig jobb mintha magadtól próbálkoznál.
ESP: Ez a menetstabilizáló. Tény, hogy tudja csökkenteni a pályaelhagyásos balesetek számát, de az árok széléről nem hoz vissza, és a fizikai törvényeket még a ESP-s autó sem tudja áthágni. Igen, fékez is minimálisan, de ettől még bele fogsz durranni a fent említett Scania tehergépkocsiba ha nem fékezel. Nagyon jó szerkezet, sokat tud segíteni, de sokan hajlamosak túlbecsülni.
GPS: Navigációs rendszer, maximum a tájékozódásban segít, másban nem veszed hasznát. A barátnőknek lehet vele dicsekedni, de a vezetésbe nem piszkál bele.
"A téligumi csak felesleges kiadás": Végülis van benne igazság, tényleg sokkal jobb szarrákopott nyárigumikkal belebaszódni az árokba mint három szezononként beruházni legalább két normális téligumira. 7 fok alatt a téligumi jobb, ez nem vitás, nem, nem azért mondják, hogy jól lehúzzanak hanem azért mert tényleg jobb. A nyári gumikat részben más anyagból készítik, így lényegesen mervebb lesz télen, ezáltal nem fog úgy tapadni.
"De az enyémen négy évszakos gumik vannak": Igen, van olyan is, tapasztalataim szerint annyira jók mint a multifunkciós konyhai eszközök, ugye tudjuk, hogy ami mindenre jó az gyakran semmire sem jó.
"Ha a kocsimban egyik sincs akkor ne is vezessek télen?": Természetesen ezek közül egyik sem nélkülözhetetlen egy autóba, bár kétségtelen, hogy jobb ha vannak. Egy kevésbé tapasztalt vezetőnek nagyon nagy segítség tud lenni akár egy is ezek közül( természetesen nem a GPS)
"De nekem a lábamban van az ABS": Örültem a találkozásnak Mr. Fittipaldi.
"Nekem Trabantom volt 18 évig, a mostani kocsim se fog megcsúszni": Igen, végülis tegnap se jött semmi a kereszteződésben.
Ennyi lenne az alapkiképzés teljesen amatőröknek, bár aki ezt a blogot olvassa az sok újdonságot nem fog találni benne,