S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

Danuvia: Magyar-e vagy?

2008.06.30. 15:20 scheerti

Na, ezt nem hiszem el. Épp csak kijöttek az új Danuvia motorok, a Belsőségen Baowah nyitott egy topikot, hogy mindenki elmondhassa a véleményét az új vasakról. El is mondták becsülettel. Valahogy így: Nem Magyar!

Tényleg? Hát mitől kellene magyarnak lennie? 100%-ig magyar alkaltrészek? Nosza, eresszük neki a szittya ipart a magyar motoroknak. Ja, elfelejtettem. Olyan már van. Mit is láttunk belőle? Egy makettet? Egy félkész vázat? Nem is olyan régen leírtam, hogy miért nem vicces az, ha itthon akarunk mindent gyártani, de aki esetleg nem olvasta, annak elmondom mégegyszer:

Azért nem jó ötlet hazai blokkot fejleszteni, mert az csupán pénzt és időt emészt fel, amire nincs kapacitása senkinek, és úgy egyáltalán:megvalósíthatatlan az egész. Egy jó motorblokk kifejlesztése többmillió euróba került, többezer keserves óra mérnöki munkával, ami egyáltalán nem olcsó. A jelenlegi EU-s emissziós szabvány olyannyira megnehezíti a motorfejlesztést, hogy a legnagyobb gyártók is csak hatalmas munka árán tudják ezt megvalósítani. Egy új gyártónak csak akkor van esélye, ha temérdek pénz és hatalmas szaktudás áll mögötte ilyen téren. Ez hazánkban nincs. Másrészt az itthoni ipar egyáltalán nem tud ezekkel a fejlesztésekkel lépést tartani. Ez nem Amerika, ahol, ha repedezett sarkú hupilila pohárkészletet akarsz rendelni, akkor találsz valakit, aki biztosan legyártja. Ez nem úgy megy, hogy fogunk egy erővágót, meg 5 izmos havert, és beállunk a csepeli gyár kapujába, aztán nekiállunk motort gyártani, mintha mi sem történt volna. Tehgát a motorblokkot rendelni kell, ezt talán sokan elfogadják.

 

A futómű megint nem egyszerű eset, azért nem gyártja a Szabó és Társa KFT( ahogy okosan valaki kitalálta), mert a nagy magyar lelemény ellenére Szabóéknak kurvára nincs fogalmuk a futóműgyártásról. Az Öhlinsnek pedig van, több évtizedes tapasztalatuk. Ők ezzel foglalkoznak, és minőségi cuccot gyártanak. Talán vonzóbban hangzik az Öhlins név is mint a Szabó&Szabó, másrészt az sem baj, ha az első úton nem engedi el az olajat a szimeringek mentén. Hozzá kell még tenni, hogy az ideális futómű kifejlesztése speciális mérnöki feladat. Ezt az Öhlins mérnökei meg tudják csinálni, Szabóék nem, akármilyen fasza esztergályos volt az öreg Szabó. 

 

Ja, hogy az OCC szebbet csinál? Hűha, ez ám az érv. Csak azt nem mutatják, hogy szinte az összes egyedi vagy custom vas ugyanazokból a cuccokból készül, és ott pont leszarják az árat, csak jól nézzen ki. Azok a motorok nem ritkán többe kerülnek 100000 dollárnál is, ami elég borsos. Ott az egyediség számít, nem az, ha néha elengedi magát egy-egy csavar. Persze, ők tudnak hazait rendelni szinte mindenből, vagy ha nem találnak valamit, akkor ők legyártatják valakivel. Mert ott általában van kivel. Az pedig a világ legnagyobb hülyesége, hogy egy ilyen vázat legyártani, mint a Danuviáé nem kunszt. Igenis az. Sorozatgyártású motornál ellenőrizni kell, hogy mennyire terhelhető, mennyire merev egy váz, hol és mennyit kell rajta erősíteni, hogy jó legyen. Aztán nem szóltam még az engedélyeztetésről, ami szintén jó mulatság idehaza, mert a hivatalos szervek ellenségnek tekintenek mindenkit, aki ilyesmibe vágja a fejszéjét itthon. A huszadszori engedélymegtagadás és 30 napos várakozás után majd meggondolná mindenki, aki fikázza ezt a módszert, hogy tényleg jó ötlet-e hazai alkatrészeket választani. Aztán mikor elkészült a motorod, akkor körbeállja Józsi meg Pisti, akik kétütemű Wartburg szintjén leragadtak és megmondják, hogy ez a motor azért nem jó, mert....( és ide tessék elképzelni valami olyan választ, amit az ilyen helyeken adni szoktak). Azt még gyorsan tegyük hozzá, hogy a magyar beszállítók között alig akad olyan, aki nem arra játszik, hogy rövid távon hogyan basszon át a beépített anyagokat illetően, és húzzon le rólad minél több lét. Erre szoktam mondani, hogy szarból nem lehet várat építeni. Okosan tette a Danuvia vezetése, hogy nekiállt külföldön szétnézni, és minőségi, ismert alkatrészeket építeni a motorjaiba. Ennél világosabban nem tudom megfogalmazni az utolsó csavarig magyar gyártású ipari hulladék vs. külföldi, minőségi alkatrészekből összerakott motor közötti különbséget...

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr69546164

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Bookmarks about Magyar 2008.12.20. 12:00:15

[...]on 2008-11-13 Danuvia: Magyar-e vagy?[...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zizz 2008.07.01. 15:53:42

Na azért amit a futóművekről írtál:
Szerintem pl. egy pár hátsó rugós, olajcsillapítású lengáscsillapító még messze nem űrtechnika, kb 40éve gyártanak világszerte mindenhol ilyesmit (és sok újabb cruisereken sincsenek bonyolultabbak/modernebbek), elég lekoppintani, nem kell újat tervezni, ha a Jawa-ék tudtak ilyet csinálni mi is tudhatnánk ("Copy+Paste engineering" :) ).
Amit itthon szinte sehol nem csinálnak tisztességesen az a krómozás (legalábbis, ha nem nagybefektetőként, hanem magánemberként akarsz krómoztatni).
De ami a blokkot illeti igazad lehet.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.07.01. 16:54:40

messze nem űrtechnika, csak ezt valószínüleg pont ehhez a motorhoz készítették, és alaposan kiszámolták, hogy mennyire kell keménynek lennie stb,stb. Ehhez ők baromi jól értenek, az pedig nem túl jó megoldás, hogy legyártatod az Öhlins embereivel a prototípust, aztán elviszed a magyar vállalkozónak, hogy akkor ilyet kérnék, sokat. Egyrészt tisztességtelen, másrészt drágább is lenne gyártani, mint megvenni, engedélyeztetni, minősíteni,stb stb. Erről meg az Öhlins-nek mind-mind van EU-s papírja..

A krómozásban egyetértünk, tényleg lehetetlen jól dolgozó vállalkozást találni..

Andris 2008.07.01. 18:48:48

jók ezek a motorok, csak megint megy a szokásos hungaricum: a fikázás. Ennyi cuccal megszórva ilyen áron nem kapsz mást. Az OCC-s hozzászólást inkább hagyjuk, aki látott már élőben OCC-s vasat, az ilyet nem mond - mármint, hogy minőségi. Normális krómozást pedig Pesten a Kocsis galván csinál, már többször dolgoztattam velük.

Zizz 2008.07.07. 07:53:34

Kár, hogy ilyen sportos gépek, nekem sajnos nem jön be ez a stílus :(

gecmájer 2008.07.09. 11:47:06

"Ilyen áron" - Tényleg valaki komolyan veszi, hogy 1,5 milláért kap Öhlinc-el motort? És regadóval, üzembehelyezéssel vagy anélkül? Mert ha nélküle, akkor rögtön 1,8 a rendes ár. Nem mindegy az sem, ha olcsó motorról beszélünk. Ezen még senki nem filózott? Csak az éljenzés, meg hogy nekem is kéne, csak éppen... Kíváncsi lennék hány megrendelés érkezett meg a beígértből.
süti beállítások módosítása