Na, ezt nem hiszem el. Épp csak kijöttek az új Danuvia motorok, a Belsőségen Baowah nyitott egy topikot, hogy mindenki elmondhassa a véleményét az új vasakról. El is mondták becsülettel. Valahogy így: Nem Magyar!
Tényleg? Hát mitől kellene magyarnak lennie? 100%-ig magyar alkaltrészek? Nosza, eresszük neki a szittya ipart a magyar motoroknak. Ja, elfelejtettem. Olyan már van. Mit is láttunk belőle? Egy makettet? Egy félkész vázat? Nem is olyan régen leírtam, hogy miért nem vicces az, ha itthon akarunk mindent gyártani, de aki esetleg nem olvasta, annak elmondom mégegyszer:
Azért nem jó ötlet hazai blokkot fejleszteni, mert az csupán pénzt és időt emészt fel, amire nincs kapacitása senkinek, és úgy egyáltalán:megvalósíthatatlan az egész. Egy jó motorblokk kifejlesztése többmillió euróba került, többezer keserves óra mérnöki munkával, ami egyáltalán nem olcsó. A jelenlegi EU-s emissziós szabvány olyannyira megnehezíti a motorfejlesztést, hogy a legnagyobb gyártók is csak hatalmas munka árán tudják ezt megvalósítani. Egy új gyártónak csak akkor van esélye, ha temérdek pénz és hatalmas szaktudás áll mögötte ilyen téren. Ez hazánkban nincs. Másrészt az itthoni ipar egyáltalán nem tud ezekkel a fejlesztésekkel lépést tartani. Ez nem Amerika, ahol, ha repedezett sarkú hupilila pohárkészletet akarsz rendelni, akkor találsz valakit, aki biztosan legyártja. Ez nem úgy megy, hogy fogunk egy erővágót, meg 5 izmos havert, és beállunk a csepeli gyár kapujába, aztán nekiállunk motort gyártani, mintha mi sem történt volna. Tehgát a motorblokkot rendelni kell, ezt talán sokan elfogadják.
A futómű megint nem egyszerű eset, azért nem gyártja a Szabó és Társa KFT( ahogy okosan valaki kitalálta), mert a nagy magyar lelemény ellenére Szabóéknak kurvára nincs fogalmuk a futóműgyártásról. Az Öhlinsnek pedig van, több évtizedes tapasztalatuk. Ők ezzel foglalkoznak, és minőségi cuccot gyártanak. Talán vonzóbban hangzik az Öhlins név is mint a Szabó&Szabó, másrészt az sem baj, ha az első úton nem engedi el az olajat a szimeringek mentén. Hozzá kell még tenni, hogy az ideális futómű kifejlesztése speciális mérnöki feladat. Ezt az Öhlins mérnökei meg tudják csinálni, Szabóék nem, akármilyen fasza esztergályos volt az öreg Szabó.
Ja, hogy az OCC szebbet csinál? Hűha, ez ám az érv. Csak azt nem mutatják, hogy szinte az összes egyedi vagy custom vas ugyanazokból a cuccokból készül, és ott pont leszarják az árat, csak jól nézzen ki. Azok a motorok nem ritkán többe kerülnek 100000 dollárnál is, ami elég borsos. Ott az egyediség számít, nem az, ha néha elengedi magát egy-egy csavar. Persze, ők tudnak hazait rendelni szinte mindenből, vagy ha nem találnak valamit, akkor ők legyártatják valakivel. Mert ott általában van kivel. Az pedig a világ legnagyobb hülyesége, hogy egy ilyen vázat legyártani, mint a Danuviáé nem kunszt. Igenis az. Sorozatgyártású motornál ellenőrizni kell, hogy mennyire terhelhető, mennyire merev egy váz, hol és mennyit kell rajta erősíteni, hogy jó legyen. Aztán nem szóltam még az engedélyeztetésről, ami szintén jó mulatság idehaza, mert a hivatalos szervek ellenségnek tekintenek mindenkit, aki ilyesmibe vágja a fejszéjét itthon. A huszadszori engedélymegtagadás és 30 napos várakozás után majd meggondolná mindenki, aki fikázza ezt a módszert, hogy tényleg jó ötlet-e hazai alkatrészeket választani. Aztán mikor elkészült a motorod, akkor körbeállja Józsi meg Pisti, akik kétütemű Wartburg szintjén leragadtak és megmondják, hogy ez a motor azért nem jó, mert....( és ide tessék elképzelni valami olyan választ, amit az ilyen helyeken adni szoktak). Azt még gyorsan tegyük hozzá, hogy a magyar beszállítók között alig akad olyan, aki nem arra játszik, hogy rövid távon hogyan basszon át a beépített anyagokat illetően, és húzzon le rólad minél több lét. Erre szoktam mondani, hogy szarból nem lehet várat építeni. Okosan tette a Danuvia vezetése, hogy nekiállt külföldön szétnézni, és minőségi, ismert alkatrészeket építeni a motorjaiba. Ennél világosabban nem tudom megfogalmazni az utolsó csavarig magyar gyártású ipari hulladék vs. külföldi, minőségi alkatrészekből összerakott motor közötti különbséget...