Mivel ez egy ilyen félig-meddig nosztalgikus hangulatú blog,gondoltam ma megint motorozok kicsit. Először az Indian motorokról akartam írni de rájöttem,hogy azok a motorok többet érdemelnek annál,hogy párszáz karakterbe összecsapjam őket. Jó. Akkor legyen Harley. Nem,jó arról is hetekig lehetne írni. Akkor német motor kell. BMW R75 mit angetriebenem Seitenwagen. Hm,jól hangzik. Fogjunk is bele. A BMW már a háború elött is komoly motorokat gyártott,de a háború közeledtével a Wermachtnak szüksége volt egy gyors,mozgékony,könnyű járműre ami nem is túl bonyolult. A BMW-nek akkortájt az R25-ös 250-es egyhengeres modelljei voltak a legnépszerűbbek. Gyártásban volt még egy 500-as és egy 750-es BOXERMOTOROS modell is. A Wermachtnak két testvérmodellt gyártottak, a BMW R75-öt és a Zündapp KS 750-et. Ezek tulajdonképpen teljesen megegyeztek,ám az egyes típusok között voltak különbségek. Más motorokat építettek az Afrika-Korps-nak és mást az orosz frontra. Az oldalkocsis változatoknak kardánhajtásuk és hátramenettel szerelt váltójuk volt. 1942 Augusztusától a BMW és a Zündapp együtt termeltek a nagyobb hatékonyság érdekében. A BMW oldalkocsiját megtartották az egyszerűségre és felfüggesztése miatt. 20 200 darabot készítettek belőle évente és a motorok a legkeményebb orosz hideget is ugyanúgy bírták mint Afrika 50 fokos melegét. Az R75-öst 1943 végéig gyártották amikor is a Eisenachz-i gyár olyan súlyos bombázást kapott,hogy le kellett állni az R75-ös gyártásával. Ezután kizárólag a Zündapp gyárban készültek oldalkocsis harci motorkerékpárok. A rengeteg legyártott darab többsége megsemmisült,amik megmaradtak azokat a nyugatnémet katonaság még rendszerben tartotta az ország viszonylagos helyreállításáig. Egy rendesen restaurált példány a mai napig kiválóan motorozható,és napi rendszerességgel használható. A gyüjtők körében, a jövőbemutató technikája miatt vált különösen népszerűvé. A megmaradt gyártósorokat szeretik a németek felhasználni késöbb is. Állítom,hogy pünktlich dokumentálva megvan nekik minden eddig gyártott autó és motor gyártósora valahol. Már amelyiket nem adták el Indiába. Nem volt ez másképp az R75 esetében sem, ugyanis AWO700 néven kidobtak egy kis szériában gyártott motort ami tökéletesen megegyezett a jó öreg R75-el.
Adatok:
Motor: Kéthengeres Boxermotor (OHV)
Gyártási idő: 1941-44
Lökettérfogat: 745 cm³
Teljesítmény: 19 kw / 26 LE
Végsebesség : 95 km/h
Önsúly(oldalkocsival) : kb 420 kg.
Mit csinálsz elvtárs? -Másolok vazze.
Az orosz hadsereg már a háború elött "tanulmányozta" a német motorokat. Összehasonlítva a Harley-Davidsonnal az oroszok a jobb hűtés és az alkatrészpótlás egyszerűsége miatt a német motort másolták le. Természetesen a nagy Kína sem maradhatott ki a másolósdiból ( már akkor sem) úgyhogy ők is legyártották "Changjiang 750 M1" néven. Az orosz másolatokat az URAL-t és a Dnjepr-t a mai napig meg lehet vásárolni. Tehát vásárolhatunk magunknak egy 500-as sportmotor áráért egy oldalkocsis motort amit német mérnökök terveztek meg,és orosz vasból van. Kell ennél több?
BMW R75
Zündapp KS 750
Ural Retro
Dnjepr