Tegnap volt német motor, ma angol lesz. 1913-ban egy kis vállalkozás kezdett motorokat gyártani Birmingham-ben Norton néven.
Ezek a motorok kis szériában készültek és a kor előrehaladtával egyre több versenyen kápráztatták el a közönséget gyorsaságukkal, és megbízhatóságukkal. A világ egyik leghajmeresztőbb motorversenyét a Tourist Trophy-t ( erről külön is fogok majd írni ,remélem) 10 alkalommal nyerték meg a Norton versenyzői a két világháború közt. A II. világháború alatt a Norton egy egyszerű 500 cm³-es egyhengeres motorral szerelte a típusait. Ez az erőforrás megbízható volt,de nem volt túl erős és sportos. A világháború után sok Norton sportmort lehetett látni Triumph blokkal,mert az akkori Forma 3 könnyű,gokartszerű autóit Norton motorokkal szerelték fel,amit a gyár természetesen nem adott el nekik külön,ezért kénytelenek voltak kibelezni a versenymotort. Ezeket az átépített motorokat TriTon-nak nevezték a Triumph motor és a Norton váz után. A szívátültetés egyébként ma sem ismeretlen a motoroknál,hiszen a világ egyik legerősebb és legjobban tuningolható motorja, a Suzuki Hayabusa 1300 cm³-es motorját kiveszik és beleteszik valamilyen Kit Car-ba. Ennek az az oka,hogy sokkal könyebb mint egy autó motorja, és kis tuning segítségével simán hozza a 200 lóerőt. A 60-as évektől az az U.S.A. volt a Norton eladásainak fő központja. Hamarosan azonban csődközeli helyzetbe jutott a vállalkozás amikor is az angol Villiers család felkarolta és megmentette a gyárat. Sajnos a gyár azóta már bezárt de az ezredforduló táján kísérletet tettek a legendás márkanév felélesztésére. Sok sikert hozzá!
Hogy miért a bugyuta cím? Duncan MacLeod volt a hegylakó,az újkori főnixmadár,az elpusztíthatlanság szinonímája. A Norton is örök és elpusztíthatlan,reméljük sikerül feltámasztani.
A legismertebb modellek
Dominator
1949-től gyártották 500 köbcentis motorral,különösen jó úttartását a vázkialakításának és súlyelosztásának köszönhette,késöbb 600,majd 650-es kéthengeres motorral gyártották.
Atlas
Az Atlas a Dominator 600-as motoját kapta meg aminek a lökettérfogatát 750-esre változtatták. A felfúrt motor miatt erős vibráció érződött rajt és a "furcsa" üléspozíció is sok vásárlót elriasztott. Meglepő,hogy az U.S.A.-ban többet adtak el a vártnál.
Commando
A Commando a Norton talán legismertebb modellje. 1967-ben mutatták be és egy kísérleti kéthengeres motorral próbálták árulni de a vevőknek ez a motor nem tetszett a megbízhatlansága miatt,ezért a Nortonnál kénytelenek voltak beleültetni az Atlas 750-es erőforrását. Késöbb apiac elvárásaihoz igazodva a Norton 850-es erőforrást használt a Commandohoz.
Commando 961
És íme itt van az újraéletsztési kísérlet eredménye. Az új modellt az U.S.A.-ban gyártják, Oregon államban. 961 köbcentis blokkja 80 lóerőt ad le, és egyenlőre csak 200 példány készül belőle. Érdekes megfigyelni a motoron,hogy modern külseje ellenére nem központi rugózású a váz, a lengőkart két ( Ez a Triumph gyár 10 órányi termelése) A folyamatos sorozatgyártás beindításához 10 millió dollárra lenne szükség.
Norton Crossmotor a 60-as évek elejéről.