Ha szóba kerül a Bugatti Veyron,- aminek a fejlesztése és az előállítása több időt vett igénybe mint 3 másik autónak,ennek ellenére mégis veszteséges a gyártása- mindenki elkomorodik,hogy ez a Bugatti már nem az aminek az öreg Ettore megálmodta a fürge mozgékony kis kék versenyautókat. Merthogy a Bugatti versenyautó. VOLT. A Veyron egy kínosan precíz műgonddal összerakott státusszimbólum unatkozó gazdagoknak akinek a Ferrari Enzo túl sportos. Merő giccs. De nem erről lesz szó hanem valamiről aminek-halványan ugyan- de még köze volt Ettore Bugatti örökségéhez.
Ettore Bugatti
Az EB110
Az 1989-ben újra életre keltett márka első autója az EB 110 volt. Ettore Bugatti a márka 1947-ben elhunyt alapítójának tiszteletére kapta meg a típus az EB110-es nevet,ugyanis Ettore 1991 Szeptember 15.-én lett volna 110 esztendős. 1992 elején bemutatták az EB 110 sorozatgyátott változatát így 1957 után végre lehetett újra Bugatti-t vásárolni. Időközben a Volkswagen konszern bekebelezte a kicsi ám annál híresebb autómárkát és nyomást gyakorolt az EB110 gyártására. Így létezik az,hogy két változat készült az EB110-ből. Úgymint SS(SUPER-SPORT) és GT (GRAN TURISMO). Előbbiből 220 míg az utobbiból mindössze 70 darab készült. AZ EB110 nevének és különleges motorjának köszönhette hírnevét. A V12-es erőforrást kézzel gyártották,3500 köbcentiméteres hengerűrtartalma elsőre nevetségesnek tűnhet a szupersport kategóriában,azonban az EB110 motorjának teljesítményéről 4 turbófeltöltő gondoskodott ezzel olyan távlatokat nyitva az autó elött amiről még a tervezői sem mertek álmodni.
Természetesen a lehető legjobb helyre került a motor,középre. A GT változat motorját 560 lóerőben maximalizálták, ez 8000-es(!) fordulatnál állt rendelkezésre,a 611 Nm-es csúcsnyomaték azonban már 4200-as fordulatszámnál jelen volt a motort ekkor 1,05 Bar nyomással töltötte a négy Turbo. Az SS változat 610 lóerejéről ugyanaz a motor gondoskodott,ám itt a töltőnyomást 1,2 Bar-ra növelték,ezzel 8250-es(!) fordulatszámnál volt jelen a Lóerőmaximum,a nyomaték 650 Nm-re növekedett.
Természetesen a karosszérián is könnyítettek amennyit csak tudtak a kor legmodernebb szénszálas anyagait és könnyűfémeket használtak mindenhol.Az ajtók a Lamborghinikhez hasonlóan felfelé nyílottak,egy automatikus spoiler pedig az autó stabilitását volt hivatott megtartani nagy sebességnél. Ezt a megoldást Porschékon láthatjuk újabban,hiszen a 300 km/h felett előbukkanó spoiler nem fogja zavarni a bámészkodó autóstársakat. Az EB110 GT menetkész súlya 1620 kg a 0-100-as sprintet 3,49 másodperc alatt futja végsebessége 342 km/h,míg az SS változatnak -ami 1570 kg- csupán 3,3 másodpercre van szüksége a nulláról százra való gyorsuláshoz.Végsebessége 351 km/h-nál csúcsosodik ki. A műszerfalának puritánsága még talán Ettore örökségét hivatott továbbvinni hiszen ez mégiscsak egy egy versenyautó,pontosítok,ez mégiscsak egy BUGATTI. Az UTOLSÓ.
Végezetül zárjuk a nosztalgiázást egy EB110 videóval a Top Gear tolmácsolásában,és IGEN EGY BUGATTI LEGYEN KÉK,A KÉTTÓNUSÚ FESTÉST HAGYJUK MEG A MITSUBISHI PAJERO PICKUPOKNAK.
A Pajero-n jól mutat ,elmondhatjuk ugyanezt egy egymillió dolláros autóról is?