S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

Mert mi szeretjük a különlegességeket!

2007.04.02. 20:56 scheerti

Ma Wankelizálódunk egy cseppet, mert idegesít ha egy társaságban véletlenül szóbakerül  úgy néznek az emberre -aki megpróbálja nekik elmagyarázni a működését- mint valami gonosztevőre. Pedig ha tudnák milyen egyszerű is a Wankel motor. Legalábbis nem sokkal bonyolultabb mint bármely más négyütemű Otto motor. Merthogy az. Csak forgódugattyús.Image:Wankel Cycle anim en.gif( lásd a képen). És,hogy ez miért jó? Ennek több oka van: kisebb hengerűrtartalom is elegendő ahhoz,hogy sok-sok lóerőnk legyen. Mindemellett jóval magasabb fordulatszámra képes mint egy átlagos soros négyhengeres motor. Nem ritka a 9000 fordulat/perc sem a komolyabb Wankelek esetében. Van viszont egy aprócska hátránya is: valamennyivel magasabb a fogyasztása mint a többi négyhengeresé ezért nem is nagyon szorgalmazzák a továbbfejlesztését. A Mazda az egyik leghíresebb gyártó aki még ragaszkodik hozzá és a Subaru=Boxermotor képlethez hasonlóan  legendává váltak a Mazda Wankeljei. Sokan gondolják azt,hogy a Wankel motor megbízhatatlan és nem kiforrott technikailag. Valójában ezek az emberek hatalmasat tévednek,hiszen  egyáltalán nem megbízhatatlanabbak mint más motorok és valójában nem is újak. Felix Wankel  német gépészmérnök fejlesztette ki 1951-ben az NSU-val közösen a forradalmian új erőforrást, amit eredetileg hajók meghajtására akart használni. Az NSU azonban több lehetőséget látott az új motorban mint a vizi közlekedés meggyorsítása és elkészítették az első Wankel motoros autót. Rövidesen elterjedt a motor és az NSU eladta a szabadalmat a Rolls Royce motorgyártónak Angliába ahol kifejlesztettek egy Dízel Wankel motort különösen erős mezőgazdasági gépek működtetéséhez. Egy ideig a repülőgépmotorok következő nemzedékét látták a Wankel erőforrásokban de ezt a sugárhajtás elterjedése meggátolta. A kíváncsiságnak engedve a brit Norton gyár Wankel motort épített Commander nevű modelljébe ami a motorosok körében legendává nőtte ki magát. Az első komolyabb sikert azonban a Mazda hozta új, Cosmo névre keresztelt modelljével 1967-ben. Szintén legendás a Mazda RX-7  amiben szintén Wankel motor található, jó megjelenésének,gyorsaságának, erejének valamint praktimkumának és olcsó árának köszönhetően 24 évig volt a legjobb olcsó sportkocsik között. 1991-ben a híres Le Mans-i 24 órás versenyen a Mazda nyert 787B kódjelű versenyautójával ami tovább növelte a bizalmat a Wankel motorban ezidáig kételkedőkben. Nagy kérdés volt a Mazdánál,hogy az RX-7 gyártásának leállítása után lesz e még valaha Wankel motoros Mazda. És lett,mert a vezetők nagyon bölcsen belátták,hogy kell valami apró különlegesség ami a kocsijaikat egyedivé  varázsolja,így kaphatott zöld utat az RX-8 ami különleges motorjának köszönhetően továbbviszi elődei nagyszerű hírét. További örömökre ad okot,hogy nemrégiben a gyár bejelentette,hogy továbbfejleszti a motort így a rajongók fellélegezhetnek: évekig nem kell attól tartani,hogy a Wankel motor a méltatlanul elfeledett találmányok süllyesztőjébe kerül.

És itt van 6 percnyi tudomány az NSU-tól, egy régi kisfilm amiben elmagyarázzák (németül) a Wankel motorok működését. Kissé száraz,de minden jól kivehető rajta.

 

                

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr9853840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rosszindulatú Vászka 2007.04.02. 22:08:58

Szeva, Scheerti!
Teccik a blogod.

De, ne feledkezzünk meg a Wankel motor kenési problémáiról, amit úgy tűnik az RX-8 már kihevert. Meg a magas fogyasztást ill. a szokatlan jelenséget, a motorfék hiányát. Egy biztos, veszettül vágyom rá! Az olcsóság sajna az újvilág és a felkelő nap országának privilégiuma. És még egy izgalmas adalék, ha jól emléxem, a Tokiói rendőrség számos alternatív hajtűsú RX-8 tulajdonosa, ugyanis a Wankel-motor különösebb módosítások nélkül alkalmas gázhajtásra. Kár volna temetni.

camell 2007.04.02. 22:20:21

Scheerti: "valamennyivel magasabb a fogyasztása mint a többi négyhengeresé"? Ha jól tudom, egy ezerhármas motortól a 20 liter nem qva sok?

Dörmi06 2007.04.03. 02:06:17

De egy 1.3-as motorból 150 paci is qrva sok mindenféle turbó nélkül. És az szerintem nem is eszik 20-at.

Tommi 2007.04.03. 07:00:08

Scheerti: Ha nem haragszol kijavítanálak egy kicsit: Amikor az NSU első Wankel-motoros autójára hívatkozol, a hívatkozásban a Prinz van. Holott a Wankel-motort csak az NSU RO-80-ba szerelték bele, a Prinz-be nem. A RO-80-as volt 1968-ban az év autója, köszönhetően előremutató technikájának. Minden esetre a cikk jó.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.04.03. 07:14:49

Tommi,javítva.

camell: nem csap be huszat. Városban max 16, úton max 10-12,de ehhez párosul 231 lóerő szóval az 1,3 as motor simán felér egy 2.5-ös sorhatos teljesítményével ami közel ugyanennyit megzabál!

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.04.03. 08:05:52

azert volt amelyik becsapott huszat. nem veletlen a maygar ellenallas a wankel iranyaba, mert a rendszervaltas utan sok szethajtott rx7 kerult be, amit aztan szerviz hijan meg jobban szethajtottak.
ha pedig a bolygodugattyu elein amr kopas volt, akkor karos mennyisegu uzemenyag tavozott a toikeletlen eges okan, ami a magaval hozta a fogyasztas novekedeset.

ugyhoyg azert volt 20 lityko....de hat az enma kocsi hibaja, hanem a tulajdonose.

Sopánka76 2007.04.03. 08:21:40

jóreggelt!
Ez az animált ábra nagyon jó, végre megértettem, hogyan szív, sűrít és kipufog! Azt is megmagyarázza az ábra, miért eszik sokat! Ránézésre látszik, hogy a tágulás iránya meg a forgás iránya nem igazán fedi egymást! Sajnálom pedig, mert egy különlegesség! S azon csodálkozom, hogyhogy nem tudtak azóta valami jobb geometriát kitalálni a mérnökök!

Nem csap be huszat? Az RX-8-as népítéletek szerint simán 15-17 között eszik, akkor néha 20 is lehet. Az éppen elég sok! 2.5-ös sorhatos az tényleg 10-12 között lehet, vagy spórolósan a 8-9 sem irreális!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.04.03. 08:37:53

Ha a Totalcar tesztet elolvassátok ott is 8-9 között eszik országúton...

t4rg3t 2007.04.03. 10:49:13

Szerintem kár a fogyasztáson vitatkozni az rengeteg dologtól függ (leginkább a soförtöl. A kérdés részemröl az, hogy milyen a hatásfoka? Mert nem csak az a lényeg hogy hány köbcentiböl hány lóerö jön ki hanem, az hogy mennyi bevitt energiából (üzemanyag) nyeri azt ki. Ha nem jobb mint az Otto motoré akkor tulajdonképpen mind1

murci 2007.04.03. 15:13:29

én azért a nyomatékára kíváncsi lennék, mert úgy tudom alacsonyabb fordulaton elég nyomatékszegény, de javítsatok ki ha rosszul tudom
szal ha a nyomatéka lefedi a 2.5 sor vagy V6 ot akkor karaj

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.04.03. 15:32:06

magas fordulaton hozza a sor6 közeli nyomatékot. Alcsony fordulaton a Wankel némileg gyengébb,magas fordulaton érzi jól magát.

Tommi 2007.04.03. 16:16:58

Ez nem véletlen... A Wankelek bőven 9000-es fordulat felett pörögnek egyes tuningautókban...

murci 2007.04.03. 20:38:53

asszép, és akkor vajon mennyire durva hűtés kell neki? gondolom magas fordulatszám-> több robbanás -> nagyobb hő
vagy nem?

oPal 2007.04.03. 22:20:05

Hi. bár nem nagyon expertként, de pár dolog :)
Sajnos a legujabb (rx8) modell pörög csak 9000 körül szériában :S általában 7000-8000 körül van redline, bár a letiltás mindig kitolódik egy ezressel :)

az előnye a motornak, a kicsi mechanikus veszteség,sok levegő tud átáramolni rajta (még turbo nélkül is) kevés mozgó alkatrész alkotja, résvezérelt, hátránya a rosszabb termikus hatásfok.
a hűtés egyik eleme maga az olaj (még az én széria szívó rx-7esembe is van olajhűtő) a másik eleme ugye standard módon hűtőfolyadék, a harmadik pedig maga a befecskendezett benzin. inkább ezért eszik sokat :S

az éltömítés kenéséről: olaj van beporlasztva az égőtérbe. régebbi autóknál még többet is megengedett a környezetvédelem >> azok a motorok tartósabbnak bizonyulnak megfelelő karbantartással.
(a főtengelyt standard olajozással, és siklocsapágyakkal látják el :) ott nincs különbözés :)
Renesisbe már módosítottak 1-2 dolgon, hogy mégkevesebb olaj is elég lehessen, reméljük az idő igazolja hogy megfelelő, és elég tartós technika lesz.
(optimális esetben csak az éltömítés kopik el, ami cseréje után a motor "0km"-es állapotba kerül)


ja bocs hogy ilyen kicsapongóan mondok részleteket, talán majd javít valaki aki összeszedettebb :)

oPal 2007.04.03. 22:40:58

Fogyasztás: ja. inkább "konstans" a fogyasztás. tehát ha nyomod a gázt, nem kezd el egy bizonyos határon túl fogyasztani, alacsony fordulaton viszont rendkívül magas (a gazdag afr miatt)

Jobb geometriát kitalálni érdekes lenne :) egyébként a mai "Wankel" motor az eredeti Wankel motor egyszerűsítése :) az kicsit másképp volt kialakítva, és képes volt elérni a 20ezres fordulatot is.

Harmadrészt bizonyított, hogy a bejáratásra nagyon érzékeny, ez a későbbi fogyasztásban is megnyílvánul.

Ha meg elkopik az éltömítés és mégis használják, az okoz inkább nehezen visszafordítható károkat a blokkban :S (szerencse hogy a motor teljes egésze modulokként cserélhető >> nem lehetetlen egy teljes újjáépítés)

George 2007.04.04. 00:22:27

Ez a 9000-es fordulat, ha jól tudom, kicsit csalóka, mert a főtengely forog ennyit (az ábrán B-vel jelölt), a dugattyú csak harmadannyit, de javítsatok ki, ha tévedek! Viszont azt nem értem, hogy hogyan működik a hajtás a dugattyúról a főtengelyre, mer eddig azt hittem, hogy értem, de az ábra alapján már nem...:S

Sopánka76 2007.04.04. 07:41:16

jobb geometria, hát igen az már nem Wankel lenne :D
az is számít a fogyasztásban, hogy magas fordulaton erős, mer akkor hajlamos vagy állandóan pörgetni!

oPal 2007.04.05. 20:18:15

George:
igen a rotor 1/3 annyit forog mint a főtengely (excenria tengely)
a teljesítményt siklócsapágyon adja át, az excentrikus részre
A rotor elfordulását a siklócsapágy, és a rotor-rotorház közötti "stationary gear"-nek nevezett fogazott rendszer pályája kényszeríti ki.

de ugyanakkor 1 rotor 1 teljes fordulata alatt 3 szívás-sűrítés-kipufogás ciklust teljesít (és van 2 rotor)
süti beállítások módosítása