Általában itt olyan kocsikról esik szó amelyek egyediek vagy valamilyen tulajdonságukkal kitűnnek a többi közül. Tulajdonképp a ma soron következő is ilyen,hiszen alig látni már az úton,pedig kultuszautó és a műszakilag teljesen analfabéták is azonnal felismerik és elismerően bólintanak felé. Aki egy kicsit is ismer engem az tudja rólam,hogy valószínűleg nem én fogom szervezni a francia autók monopóliumáért folyó tüntetéseket. Nem utálom őket,egyszerűen nem fognak meg,persze vannak üdítő kivételek is. De ezt a kocsit különösen kedvelem,talán emlékek vagy csak a formája,nem tudom.Úgy gondolom,hogy mindenki szereti,és nincs az az elvetemült SUV-os aki ne engedne be maga elé egy kacsát. Legalábbis remélem. Mindenesetre ha a Citroën nem készíti el a 2CV-t akkor a világ egy komoly kultikus tárgytól esik el. A története úgy indult,hogy Pierre-Jules Boulanger tervezpő megálmodott egy mindenki számára elérhető autót ami kicsi,könnyű, keveset fogyaszt és rendkívül egyszerű szervizelni. 1939-ben André Lefèbvre kiírt egy pályázatot a TPV(Très Petite Voiture-Nagyon Kicsi Autó) elkészítésére,a legfőbb cél az olcsóság volt. El is készült a prototípus vízhűtéses motorral,nagyon-nagyon minimalista kivitelben,hiszen ekkor már sejthető volt,hogy Németország támadni fog. A TPV porjektet eldugták a mérnökök a nácik elöl,nehogy Németország lenyúlja az ötletet. Szóval a franciák őrizték a Know-How-t,bár szerintem a németek jóval előrébb jártak akkoriban a Volkswagennél, kivitelezésben is,de tervezésben mindenképp. Miután a franciák előbújtak a háború után elkezdtek gondolkodni,hogy mindenképp jó volna valami apró kisautó amivel az átlag ember is közlekedhet. Leporolták a TPV projektet,de a helyzet akkoriban már kicsit komplikáltabb volt mint a háború elötti boldog években. Ugyanis aluminium és magnézium az nem volt,tehát el kellett felejteni az ultrakönnyű kiskocsit amit eredetileg megálmodtak. A Citroen azonnal nekilátott a tervezésnek,az eredeti vízhűtéses blokkot elhagyták,helyette egy olcsóbb léghűtésest választottak. A karosszériákat sem lehetett meghagyni a régiben ezért megbízták Flaminio Bertoni-t,hogy kicsit tervezze át. Az 1948-as Paris Salon-ra kész volt az autó. Nem kis meghökkentést okozott a rendezvény látogatóinak. Többen egyenesen nevetségesnek titulálták. "Spártai kocsinak" nevezték,hiszen olyan szinten puritán volt,hogy az önindítót is extraként sorolták fel. A Citroen nem adta fel mert az embereknek tetszett a kocsi főleg az ára. Ugyanis akkoriban egy 2CV áráért egy tisztességes motorkerékpárt sem lehetett kapni máshol. Annyira vitték,hogy 3 éves várólista alakult ki a kocsira,ami nem kevés de még messze van a késöbbi Keletnémetek 13 éves Wartburg várólistájától. 1949-ben már napi 400 darab készült(!) az eredetileg sikertelennek tűnő kisautóból. A motorja elég sokszor elromlott így a franciák az angolokhoz fordultak segítségért.( Igen,már megint.Hogy ezeknek sosem elég???) Egy legenda szerint maga Colin Chapman is dolgozott a kocsin,ami nem tudni igaz e,ami biztos,hogy Peter Kirwan-Taylor,Chapman munkatársa igen. A kis "kacsa" sikerén felbuzdulva 1967-ben kijött a modernebb Citroën Dyane , a Renault 4 valamint a Méhari is. A 60-es évek közepére a kocsi nem igazán drágult,képes volt megmaradni olcsó,mindenki számára könnyen elérhető kisautónak. Olcsóságáról árulkodik az,hogy fele annyiba került mint ősi ellenfele a Volkswagen Bogár. Akkoriban a francia fiatalok lázadtak és diáktüntetéseken vettek részt,atomháború ellenes pacifista elképzeléseiknek a 2CV lett az egyik fő jelképe. A konstrució eddig nem is változott,maradt a kéthengeres boxermotor ,a 4 sebességes manuális váltó. Automata váltóról nem is volt érdemes fantáziálni akkoriban, hiszen a 2CV igyekezett megmaradni mindenben a réginek. a Low-Cost jegyében hiányoztak az első tárcsafékek is egészen a 80-as évekig. A motorokat persze fejlesztették,idővel egyre erősebbek lettek,hiszen a kezdeti 9 lóerős motor nevetséges lett volna. 1970 táján már 29 lóerőt tudott,ami ma már megmosolyogtató,de ne feledjük,hogy a Trabant is csak 26-ot tudott mégis legendák fűződnek hozzá. A saját egyedi beceneve mindenhol megvolt de legtöbben "kacsának" hívták. Rengeteg karosszériaváltozatban készült,nekem a RADAR tetszik a legjobban,nem is csoda hiszen Lotus-os emberek dolgoztak a formáján. A filmkultúra is számtalanszor kihasználta a 2CV népszerűségét,bátran állíthatom,hogy a DS után a legtöbbet szereplő francia autó. 1990-ig gyártották( Portugáliában,a franciák 88-ban fejezték be a gyártását) ,meghatározó volt a francia közlekedésben,és a low-cost szükségjárgányokhoz hasonlóan nagyon az emberek szívéhez nőtt. Ha kacsát láttok,mindenképp engedjétek magatok elé,és nézzétek ahogy a kis boxer teszi a dolgát.Most megyek és böngészem a haszaltauto.hu-t mert állítólag elég olcsón vannak. Minden jót!
Video is van,gyári reklám: