S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

Édesség a pokol konyhájáról!

2007.09.25. 19:42 scheerti

Megint itt egy motor amiről írni KELL mert a téma a földön hever,és aki nem hajol le érte az nem igazán motorbuzi. Nos,én azt hiszem az vagyok mert a Suzuki RE-5 Rotary-t nem hagytam porosodni. Tudni kell erről a motorról,hogy a Suzuki gyár rettenetesen nagyot bukott rajta,lehetett volna siker is,nem lett az. Csak évekkel késöbb mikor a tulajdonosok kezdtek rádöbbenni,hogy ez a motor JÓ. Furcsa dolog lehetett ezt kimondani a 80-as évek elején  évekkel a gyártás leállítása után valami Suzuki nevű japán hogyishíjákról ami gyártott már ugyan motorokat,csak épp senki vagy nagyon kevesen hallottak róla. Pedig zseniális kis motor dolgozott benne: A Suzuki RE-5 ugyanis Wankel motoros volt,méghozzá az erőforrást a német NSU-tól kölcsönözték,kicsit leporolgatták,alakítgattak rajta, aztán mehett is a piacra. A Suzukinál meg nem voltak hülyék,tudták,hogy a németektől átvenni valamit általában sikeres beruházás,hiszen jutottak ők már hozzá az MZ versenytechnikájához amikor a Zschopau-i gyár egyik versenyszerelője nyugatra dobbantott és a komplett versenytechnikát,pontos tervrajzokkal együtt eladta a Suzukinak aki szarráverte vele az akkori motoros élmezőnyt. Hát így megy ez. És bizony Suzukiéknak a 70-es évek elején is kellett valami nagy dobás, amikor már az amerikai sem köpött egy nagyot ha japán motort emlegettek a füle hallatára. (Valójában biztos köpött,csak nem akkorát mint elötte) hiszen a Hondát ismerték az emberek,őket még kevésbé,bár a GT750-es modelljük már akkoriban is kedvelt jószágnak számított. Ekkor jött a nagy ötlet,hogy mi lenne ha csinálnának egy Wankel motoros hogyishíjjákot,hiszen azt akkoriban nem sokan csináltak. Kifejleszteni évekig tartott volna a dolgot,meg felesleges is hiszen a német NSU-nak volt egy 500 köbcentis vízhűtéses kétkamrás Wankel motorja ami 62 lóerős maximális teljesítményét percenkénti 16.500-as fordulatnál adta le. Akkoriban ez nagy szám volt,főleg azért mert az átlagos hengeres motoroknál jobban gyorsult,a vibrációja is jóval csekélyebb volt mint a négyhengereseké,a V-Twint motorokkal nem is érdemes összehasonlítani kényelem szempontjából. Mivel a motor viszonylag magas fordulatszámon üzemelt egy óriási hűtőt kellett az RE-5-re szerelni,hogy a blokk ne melegedjen túl. Maga a motor egyáltalán nem lógott ki a kor elvárásainak megfelelni igyekvő márkatársak közül, átlagos a GT750-re megszólalásig hasonlító formájával nem tűnt különösen csábítónak,de nem is ez volt a cél. A bukta ott jelentkezett,hogy az vevők tökéletesen elégedettek voltak voltak a 3 hengeres GT750 es kétütemű motorjával,késöbb a 750 is négyhengeres lett ami aztán totálisan betett a Wankel motornak. A vásárlók kicsit talán idegenkedtek ettől a megoldástól amit a vásárlási adatok is alátámasztottak. Mivel a bukás elkerülhetlennek látszott így a Suzuki csak igen rövid ideig,mindössze két évig (1974-76) gyártotta az RE-5-ös modellt,a készletek jó része így is áron alul kelt el,hiszen a kereskedők sorra küldték vissza a készleteket főleg miután a két nagy rivális, a Honda CB750 és a Kawasaki Z1 is elkezdtek messze jobb mutatókat produkálni.Így esett meg az,hogy a Suzuki szép lassan leépítette az egyik legérdekesebb és a maga korában legjobb motorkrékpárját. Ma már ritkaságnak és igazi kuriózumnak minősül ha valaki egy ilyen géppel mutatkozik,pláne ha szép,eredeti állapotában található a példány ugyanis a kor szellemének megfelelően az építők szép sorban elkezdték mindenféle kiegészítővel ellátni és átépítgetni az RE-5 motorokat hiszen azt gondolták,hogy pár évtized mulva mindenki csak jelentéktelen vakvágányként fog rá emlékezni.
Tény,hogy az RE-5 nem váltotta be a hozzá fűzött nagy reményeket,de semmiképp nem lehet zsákutcának nevezni a 70-es évek japán motorjainak egyik legnagyszerűbb darabját..

Itt van két nagyszerű videó a motorról,tulajdonképpen egy kisfilm amit mindenkinek ajánlok aki van annyira megszállott,hogy egy 30 éve elfeledett japán motorra csorgasson nyálat.



 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr13176866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zon 2007.09.26. 08:24:19

Jobb, ha "jelentős vakvágánynak" tituláljuk?Ugyanúgy mint a négy japán gyártó által presztízsből alkotott turbós motorkerékpárokat,vagy a Münch eszement masztodonját.

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.09.26. 08:53:03

azert tegyuk hozza, hogy a koncepcio nem volt tokeletes. A motor sokat fogyasztott es jelentos hot adott le, ami egy eleg hatranyos kombo ha az ember hasznalni is akarja. nemreg vasaroltam egy jo kis konyvet, amiben alaposan leirjak az egesz korszakot, es konkurenciat.

www.louis.de/_405c3858b02be60e716d09c42f9c3c71a4/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=730&wgr=623&list_total=40&anzeige=0&page=0&artnr_gr=10053233
a 750-es Vizibivaly valoban jo kis gep, multkor lenygel rendszammal lattam egyet nemzetkozi turara felpakolva.

ommm 2007.09.26. 11:27:39

érdekes, érdekes, de az NSU is befürdött a Prinz-cel, akkor még azért merész ötletnek tűnt, mindazonáltal biztos sokat ér ma egy ilyen.

oPal 2007.09.26. 19:18:33

Oké ismertek szerintem. Rotaryval kapcsolatban :)

nekem ez az ami instant get, és mellesleg motor után nézelődök - ha tényleg Bpre költözök .. ami egyre valószínűbb.
süti beállítások módosítása