S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

Az automatáról, újfent.

2008.04.12. 18:23 scheerti

Ritka az, hogy valakinek a kommentje külön posztot kapjon, most mégis ez lesz. Az interaktivitás nagy barátja vagyok, ha valaki még nem tudná.

Zita kommentje az automata váltós poszthoz, azonban más. Egész jól összefoglalja azt, amit eddig is gondoltam. Lássuk:
5 évig éltem Amerikában és ott szerettem meg az automatát. Ma már nem is tudnék nem automatát vezetni. Nem vagyok szőke nő, de minek világítsak gyertyával, ha felkapcsolhatom a villanyt is? A kuplungozás szerintem el fog tűnni húsz éven belül. Mint ahogy a jumbo jeteken is már a robotpilota vezeti a gépet, a pilóta igazán csak "felügyel". Akkor az a pilóta nem is igazán tud repülőt vezetni?

Egyébként a témát elindítónak annyit, hogy Amerikában az emberek tudnak vezetni, spec Kaliforniában ahol éltem, sokkal kevesebben halnak meg az utakon, holott a forgalom pl Los Angeles környékén magyar szemmel nézve egy science fiction a 12 sávos autópályákon. Nem azért vezetnek az amerikaiak automata autót, mer hülyék ahhoz, h megtanuljanak vezetni. Hanem mert tudják, h egy ahol és ahogy ők élnek (fél élet az autóban eltöltve) praktikusabb.

Sok bajom van az amcsikkal ezért is jöttem haze, de spec tényleg jobban vezetnek, mint mi mert az autó kisgyerek koruk óta az életük része és már a gimiben van gépjárműoktatás. Sebességkorlát betartva, (kivéve, ha üldözik őket a zsaruk:-) közlekedési normák ég és föld a magyarhoz képest pl. tízből kilencen beengednek a sávba, ha bekéredzkedek, még dugóban is. Egy anyázásban, egy "leszorítalak mazsolában" nem volt részem. Kis is voltam akadva az elején:-)

Gondoltam megosztom veletek:-)


Kedves Zita!


A helyzet az, hogy a második mondatoddal elmondtad azt, ami nekem abszolút nem szimpatikus az automata váltóban. Nagyon nehéz ugyanis visszaszokni a jó manuális kapcsolgatásra. Ez persze nem előítélet, csupán elmondásokon alapuló tapasztalat. Nyilván, Amerikában én sem vennék kézi váltós SUV-t, mert minek? Kényelmes, nem pörgetett elővárosi tempóhoz teljesen ideális az automata kapcsolgatás, dolgozzon ő, én pihennék. Leírta ezt már Madách Imre is, Az Ember tragédiája című művében, valahogy így:

 "A gép forog, az alkotó pihen."

A szerencsésebb történelmi fejlődésű Amerikában ugyanis a gyártók hitvallása, hogy nem kell igényes belsőt gyártani, "feketebőrfeketebőrfeketebőr" elég, ha a tulajdonos jól érzi magát benne. Ez tulajdonképpen teljesen rendjénvaló. Ám gondoljunk arra, hogy mi van akkor, ha a nagy ámerikai álomba porszem kerül, és leesik fél méter hó. Ilyenkor van az, hogy az automata váltó megkergül, és a SUV-ok úgy csúsznak össze vissza mint hülyegyerek a fakutyával. Gondolkodna az inteligens autó, szegény, de nem tud, mert ott van rajt a gázpedálon egy 44-es láb, ami arra kényszeríti, hogy forogjon mint a kisflex. Ilyenkor van az, hogy bárcsakország közlekedése megbénul. Persze ez nem az automata váltókon múlik elsősorban, de van közük hozzá. We have the technology, ugyebár. Tehát az amerikaiak vezetési tudásáról vitatkozhatnánk, de aban egyetértünk, hogy beléjük verték azt a bizonyos sebességi korlátot. Meg azt is, hogy ha elkúrnak valamit, akkor a rendőr jön és büntet, meg feljelent mert közveszélyes állat mind, aki gyorsabban megy a nevetségesen alacsony limitnél. Ami elképesztő, hogy csúcstartók az autópálya balesetekben, pedig ott ugye nincs szabadon választott sebességválasztás, sőt, inkább túl alacsony a sebesség.

De ott az autók és az autósok is többen vannak. A beleseteknek inkább mégis az lehet az oka, hogy a 30 éve kényelemben autozó, szétlazult emberek egyszerű figyelmetlenségből dobják el a kocsit. Azt túlzás lenne állítani, hogy ehhez első lépés az automata váltó, de kétségtelen, hogy ők évtizedek óta használnak ilyen autót, mást nem is tudnának vezetni, vagy csak nehezen. De Ámerika más világ, más szabályokkal, más mentalitással. Nem állítom, hogy nem lenne jó nyomni egy kövér gázt valamelyik tepsinek, és gumit füstöltetni napszaktól függetlenül egy kaliforniai sugárúton, de azt hiszem ezt inkább meghagyom nekik. Szerintük nyilván ez a megközelítés rossz, hiszen minek kapcsolgatnának ők, ha az autó tuda ezt magától. Mégis valamivel közelebb érzi magát az ember az autóhoz, ha saját maga nyomkodja a kuplungot. Hogy 20 éven belül eltűnik a kuplungolás? Remélem nem! Sőt, már náluk, a nagy víz másik oldalán is kezdik felismerni az emberek, hogy ez bizony jó dolog. Például az "új" BMW M5-nél pont a jenkik verték az asztalt, hogy kell nekik 6 sebességes kézi váltó, mert attól M5 az M5, hogy ők kapcsolgatnak mindent. Az kevésbé érdekelte őket, hogy egy csapat német mérnök rágta a körmét, mert a V10-hez fejlesztett hiperszuper váltócsoda miatt alig sikerült hozzákapcsolni egy rendes váltót a motorhoz.


Azért állapítsuk meg, hogy egy olyan országról beszélünk, ahol a nagymamik is 4.2-es pickuppal gurulnak bevásárolni, de a családi Caddy' is lazán 5 literes motorral készül. Ezekhez a motorokhoz, ezekhez a méretekhez kellENE automata váltó, míg az az egykettes Opel Corsa nem biztos, hogy olyan magabiztosan mozog egy robotváltóval. Szóval szerintem az automata váltó jó dolog, megvan a maga célközönsége, aki szereti az vigye. Aki pedig szeret tornászni a tötymörgő forgalomban is, az úgyis megveszi a kézi váltósat. De! A véleményem továbbra is az, hogy az oktatást és jogsiszerzést elég nagy büntetés automata váltós kocsival lezavarni. Mint nyilván magad is tapasztaltad, ott az autók 90%-a automata váltóval szerelt, itthon kis sarkítással ennek a fordítottja. Na ezért, nem támogatom azt, hogy itthon mindenki automata váltós jogsit szerezzen...


Kiváló példa az az ismerős hölgy aki az USA-ban szerezte a jogosítványát. Fizetett 200 dollárt, kapott egy automata váltós kocsit, és annyi volt a feladat, hogy egy háztömböt megkerüljön gond nélkül. Kapott jogosítványt, honosította(Németországban). Vajon azóta hogy kezeli a kézi váltót?

83 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr78422772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csiky944 2008.04.12. 20:53:16

néha elgondolkozok egy olyan váltón,amivel lehet kuplungolni rendesen,de adott esetben lehetne automatakét működtetni,olykor-olykor nagyon jól jönne

Róbert Gida 2008.04.12. 21:16:26

Az ismerősöd minden bizonnyal vett magának egy kiváló autómata autót, és boldogan rója a kilómétereket, míg te nem győzöl esténként jobb lábra is gyúrni a konditeremben.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.12. 21:26:26

Félreértesz, nem ellenzem. Azon a véleményen vagyok, hogy mindenki vegye azt, ami neki szimpatikus. Én az automata váltós oktatást ellenzem, egyelőre. Tehát ha majd itt is min 50% lesz az automata-manuális autók aránya, akkor megértem azt az embert, aki kifejezetten automatán tanul.

Rocko- 2008.04.12. 21:35:44

haha, nem hittem , hebből külön poszt leszt.
"Nem vagyok szőke nő, de minek világítsak gyertyával, ha felkapcsolhatom a villanyt is? A kuplungozás szerintem el fog tűnni húsz éven belül."
nem fog, mivel valaki élvezi a váltogatást.
Ámerká más. nagy, hosszú utak, oda persze automata kell. de egy atuóbuzit ez nem annyira izgat, mint hogy ő irányítsa az autót, akkor és úgy dolgozzon a gép, ahogy ő akarja. persze ez felhasználófüggő, autópályázásra, dugóra jobb az automata.
és csókolom, láttam ma egy tiptronicot működni, és háááát. meg vagyok elégedve vele. a nyomatékgörbe az nem görba, hanem egyenes. mondjuk ez a motornak is köszönhető, de marha jól tudtak együttműködni.
"Na ezért, nem támogatom azt, hogy itthon mindenki automata váltós jogsit szerezzen..."
nekem tök mindegy, csak tudja kezelni azt, amire jogsija van. na meg ha úgy szerez, akkor kap egy plecsnit, h te aztán nem pöckölheted a botot ottan.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.04.12. 21:36:56

az M5-ös példa nagyon nem jó, mert az M5 vásárlóközönsége messze nem az átlagamerikai (sőt, úgy általában nem átlag).

amíg nem vezettem automatát, addig én is következetesen utáltam és leszóltam.
hülyeség. hétköznapi használatra, városban mindenképpen jobb.

a forgalom ritmusa is jobban alakul, ha a botlábú csak lelép a fékről és már gurul, mintha még lezavar egy szteptáncot a pedálokon, meg kavar a váltókarral, amikor kizüldül a lámpája.
persze valamennyi teljesítményt elvesz, ezért erős autó kell, amiből nem hiányzik ez a veszteség.

most manuális váltós kocsim van, de igazából nem látom az előnyeit. városban sokat kell kuplungolni a dugóban, ha meg elhagyom a várost, akkor beteszem 5-be, és azzal kiautózok a világból (hacsak forgalmi okból nem kell 40 alá lassítani). ja, ehhez is kell egy nyomatékos motor ;)

a következő kocsim egyébként valószínűleg automata lesz.

mikor nem (lenne/lesz) jó az automata? ha állatkodni akarok, száguldani a szerpentinen. ezt aláírom.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.04.12. 21:39:17

ja, az automatás képzést nálunk természetesen én sem támogatom, nálunk nagyobb esélye van manuálist vezetni a delikvensnek. automatával megtanulni meg 1 perc annak, aki manuálissal tud, fordítva meg nem.

Manodesign 2008.04.12. 21:43:44

A napokban elgondolkodtam. Végül arra jutottam, hogy a családi "nagy" autó nyugodtan lehet automata. Azzal ugya többnyire hosszabb távokat (50+ km) megyünk. Viszont a "hobbi" autóm az legyen kéziváltós. Ha sportató, akkor azért, ha terepjáró, akkor azért. Mert ugye nincs automata _terepjáró_. Na jó, azért egy 7.2-es Dodge Charger-t azért automatával kérnék :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.12. 22:03:33

Hammer mester, sarkított példa, elismerem. De ők is amerikaiak. Az európainak, az arabnak nem kellett, az amcsinak igen. Még akkor is, ha ők automatát vesznek. És gondolj bele: Ott egy átlagos SUV-hoz opciós a kézi váltó, sokan talán nem is tudnák, hogy mi az a hamrmadik pedál. Nekik nem kell. Viszont aki megszokta, és szereti, az nyuodtan használjon manuális váltót. Tök egyértelmű, hogy erős motor kell az automata váltóhoz. És ez a nagyon nem mindegy. Ott tényleg minden mamika V8-as nyomatéktengerrel gurul, amihez oké az ótómata, de a háromhengeres benzineshez erősen kérdéses. És amíg ez a nagy magyar valóság, addig inkább a kézi kapcsolgatás mellett vagyok.

ottopappa 2008.04.13. 00:03:19

Na az, hogy az amcsik tudnak vezetni, kissé nevetséges. A morál, az jobb, de vezetéstechnikailag kivételesen pancserek...
Ja, és kuplung foreva'!!!

danken 2008.04.13. 02:43:41

Így van, a morál az lehet, hogy jobb, de vezetéstechnikailag jobbak az Európaiak, autómata váltót egyébként én is szeretem, de egy idő után jó váltani is(kuplungolással együtt, mert ugye az nélkül már autómatával is kapcsolgathatsz)

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.04.13. 10:21:11

mint multkor odaadtuk ismerősömnek a manuális audit, miután 2 éve van automata omegája, hát ööö érdekes volt, pár óráig gyakorolgatnia kellett hogy szép finoman menjen ujra a kuplungolás :)

muhahaha 2008.04.13. 10:24:47

:) hát a manuális váltó tízszer élvezetesebbé tudja tenni a vezetést... hogyha éppen csak 'élvezetből' akarsz vezetgetni. Most már közel egy éve automatám van, és soha nem is lesz más mindennapi használatra... egyszerűen százszor kényelmesebb és praktikusabb:) legalábbis akinek városban kell közlekednie nap mint nap.
De azért a 635-ös az kéziváltós lesz;)

muhahaha 2008.04.13. 10:28:27

miluman
az elég fura:S Én multkor vezettem manuálist, és semmi gondom nem volt vele... (Családomban is elég sok az automata, de nekik se volt gondjuk néha átváltani) sztem ez inkább olyan mint a bicajozás, egyszer megtanulod, nem felejted:D

fifibá 2008.04.13. 10:50:36

Szerintem a legnagyobb félreértés ott van, hogy nálunk sokan abban a tévhitben vannak, hogy a közút versenypálya, ahol az a faszagyerek, aki kilő, fékez, cikázik, leginkább szabályokra fittyet hányva és fokozottan terhelve a környezetet. Pedig az út arra való, hogy valahonnan valahová eljussunk, és jelenleg erre autót használunk, ami nem más, mint egy szimpla közlekedési eszköz, használati tárgy, ami célszerűen egyszerű és kényelmes. Ehhez bizony hozzátartozik sok olyan kellék, amit sok éve még gúnyosan kiröhögtünk: klíma, vagy az automata váltó, ami a mai városi araszolásban szinte nélkülözhetetlen.

Akik megkérdőjelezhetetlenül jelentik ki, hogy csak a kézi váltó a jó és csak az tud vezetni, aki manuálisan vált, gondoljanak bele: egy számítógéptől azt várjuk el, hogy végrehajtsa a programot, de ehhez a kezelőnek nem kell tudnia, hogy a bitek hogyan szaladgálnak a gépben - egyszerűen használni kell tudnia.

Ezért nem értem, miért nem mindegy, min tanul valaki vezetni: a jelenlegi minimális óraszámok mellett az, aki automatán tanul, sokkal inkább figyelni tud a környezetre és a szabályokra, ergo jobb vezetőként kaphat jogosítványt -> kisebb veszélyt jelenthet a töbi közlekedőre, mint az, aki a váltogatással volt elfoglalva.

Különben mindenki azzal közlekedik, amelyiket szereti, vagy amelyikre telik neki. Úgy mondják: savanyú a szőlő, 15 éve a többség még azt szajkózta, miért hátrányos a légkondis autó. Miért? Mert neki nem futotta rá. Hasonló módon fog az automata váltó is bevonulni az autók többégébe.
(Info: a nagy családban négy automata autó van, átlagkoruk 8 év, csak a 15 éves vésztartalék kézi. Ha egyszer újítunk, kéziváltós kizárva.)

misi46 2008.04.13. 10:58:35

Sziasztok, 39 éve /majdnem mindennap/ vezetek, 15 éve aut.váltóval. Én is idegenkedtem, női autónak neveztem, DE mióta megismertem a kényelmet, nem hiányzik a torna. Eddig nem említettétek az egyik fontos előnyét : Sokkal tovább él a motor az "okos" váltás miatt. Egy USA sztori: Piros lámpánál áll a /eu.-s/ sport BMW, gengszter kirángatja a vezetőt, beül, percekig szenved, nem tud mit kezdeni a 3 pedállal, az összegyűlt sofőrök kikapják, lerendezik.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.13. 11:00:51

Fifibá,

a helyzet nem ennyire árnyalt. Tudod miért van az amerikai autókban ötven éve klíma? Azért, mert irdatlanul nagy, mondhatni feleslegesen nagy motorokat gyártanak, amelyek TÉNYLEG nem érzik meg azt, ha egy klímát bekapcsolsz. De próbáld meg ezt egy 60 lóerős autóval. Fordulatszám visszaesik, a motor teljesítménye csökken, érzehetően. Ez náluk teljesen elképzelhetetlen. Szerintem hanálunk nem lenne feláras az automata, akkor többen választanák. De annyi pénzért, amennyibe az automata kerül, inkább tetetnek bele egy klímát, vagy vesznek egy egyel nagyobb motort..

Ades 2008.04.13. 11:02:12

Az automata sokszor nyilván jól jönne városi forgalomban, viszont vele többet fogyaszt az autó, kevésbé élvezetes a vezetés, kevesem irányításom van az autó felett, városon kívül, főleg autópályán úgysem váltok. Volt automatánk,nemtetszett, hogy a forgalomban tohonya volt, télen szenvedett, persze ha nyugodtabb pilanatokat szeretnék tölteni az autóban akkor jóljönn, de nemszeretnék, szeretném élvezni a vezetést. ennyi

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2008.04.13. 11:10:11

Róbert Gida, lol: kuplungolni leginkább ballal szokás. bocs :)

KopaszMercis 2008.04.13. 11:11:14

Amerikaban valoban jobb vezetni. Az automata es a manualis valtot meg annyira van ertelme osszehasonlitani, mint a vanilia meg a csoki fagyit.

Aki szivesebben all es docog es kuplungol a dugoban az egy idiota.. aki viszont (mint a fenti pelda) jeges havas uton automatazna szivesebben az sem tudja mi fan terem a verda.

En manualis auton tanultam vezetni es vizsgazni. A forgalmi viszonyokat, viszont automataban szoktam. Utana ultem vissza manualisban, amikor mar nem fostan az utakon elesben egyedul vezetni!

MInd a kettonek van sok elonye es hatranya. Nincsen egyertelmu jo valasztas sztem.

Róbert Gida 2008.04.13. 11:19:19

gio, lol azért kell a jobbra gyúrni, mert a balra gyúrsz a kuplunggal, bocs:)

Danee 2008.04.13. 11:20:16

Álmom egy 7-es DSG vagy S-tronic a kocsimba. Elég érdekes, hogy számos exkluziv ultra nagy teljesitményű sportkocsi is csak automatával elérhető, mivel a gyártó szerint az ember nem vált jobban,mint a beépitett automata. A Forma-1 -es kocsikban nem volt még pár éve automata amig be nem tiltották, hogy nehezitsék a versenyt ?

Szerintem ez is olyan dolog, mint anno az ESP volt. Minden tökös legény hülyegyerek automatikának nevezte, mert hát aki kicsúszik a kanyarban az nem is tud vezetni. Most meg mindenki magasztalja.

viktor134 2008.04.13. 11:20:22

egyetlen fő érvvel mindenkit meg lehet győzni az automata előnyeiről.

melletted ül egy nagyon jó csaj, és nem a váltót kell piszkálnod. :)

Én 2008.04.13. 11:23:44

Az alapvető félreértés az autózás céljában van köztetek.
Normális ember számára az autó egy eszköz, amely arra való, hogy egy feladatnak megfeleljen: viszonylag gyorsan, biztonságosan jusson el céljához, lehetleg kényelmes körülmények között.
Nem élvezeti cikk, nem a máshol ki nem élt agresszivitás, feltünési vágy eszköze. És főleg nem az az eszköz, amellyel másokat indokolatlan veszélynek teszünk ki.
Persze vannak balesetek mindenhol, de pl. az USÁ-ban elképzelhetetlen, hogy a gyalogost ne engedjék át a zebrán (és nem csak a zebrán). A sebességkorlát sem irányszám, hanem szabály, amit be kell tartani. Tudom, vicces egy 90-nel döngető Porsche vagy Ferrari, de nem sodor veszélyhelyzetbe ENGEM, aki szintén ilyen sebességgel haladok a Toyotán (Camry, természetesen automata, egyszerű belsővel kb 20.000 USD, 3,5 millió forint, itt a leggyakoribb kocsi).
És többeknek: élvezzétek a zenét, a szexet, egy fagylaltot vagy akár egy sört, de ne az autóvezetést az én bőrömre!

TotoSK 2008.04.13. 11:29:33

Nem értek egyet a posttal.
A kapcsolgatás akármennyire is rutinból megy, és már ne is figyelünk oda rá, mégis egy mozdulatsor amit az agyunknak koordinálnia kell. Ha nem nyomogatunk-kapcsolgatunk, többet tudunk figyelni a forgalomra.
A közlekedésben pedig a legelső a biztonság, és csak sokkal de sokkal utána jön a feeling - nem?

hórihorgas 2008.04.13. 11:32:15

Maradjunk annyiban hogy automata csak nagy motorral életképes. Az öreg féltekén nem ennek alakult ki a kúltúrája, míg az újvilágban szinte csak azok annak. Nagy motor, nagy autó, mi következik ebből???? Nagy fogyasztás! Erre még rádob az automata. Hogy lehet a nagy fogyasztást elviselni? Sokat kell keresni, és olcsón kell adni a benzint. Mi következik ebből? Megugrik a olajfelhasználás, és károsanyagkibocsátás.

Na most épp ezt szívja meg az egész világ! Az üzemanyagon kevesebb adó van (jóval), ezért őket érzékenyebben érinti a drágulás (a dollárgyengülésről nem is beszélve), a kiotói egyezmény rájuk nézve nem volt hatással (egyszer majd megunják a szmogot), de globálisan nézve komoly szerepük van abban hogy (nálunk is)drága a benzin.

Nem tudom ki mit hallott az USA-ból, de hozzám olyan infók jutottak el, hogy vége a nagy autók kultuszának, drága a benzin és ezt ők is alacsony fogyasztású kocsikkal ellensúlyozzák. Nem feltétlen Hollywoodról beszélek, a Ferrarikat és Bentleyket ez nem érinti, de logikus következmény.

Visszatérve a váltóra, mifelénk annyira nincs kultusza, hogy egy automata váltóhibával szervizről szervizre lehet gurulni, mert nem értenek hozzá.

Hogy mindenki (európai és amerikai) is jól járjon, kitalálták a dsg-t VW-nál, amit átvett mindenki aki számít. Ez egyesíti mindkét váltótípus előnyeit, kivétel az ár. Dehát minden újat meg kell fizetni....

Szóval jó az automata főleg ha erő is van mögötte,
de jó a kézi is, a maga módján. Én mindkettőt szeretem a maga módján

escaper · http://elinnen.blog.hu 2008.04.13. 11:32:17

Soha nem értettem azokat, akik homokórával meg köztéri órákkal mérik az időt, térképpel tévednek el és szeretik kurblival beindítani az autójukat vagy kézzel indexelnek, hogy érezzék a forgalom ritmusát.

Nem akarok érteni a szobafestéshez, a belgyógyászathoz, az ácsmunkához, a melegburkoláshoz és soha nem cserélek olajat az autómban.
Van hivatásom, van családom, van hobbim - ezekkel órákat el tudok szarozni. Mo-n mindenki mindenhez ért - tipikus neurotikus hozzáállás. Vagy azárt mert senki sem bízik senkiben, semmiben.

Van élménysportkocsim, ha azt akarom érezni, hogy uralom az utat.
Aki meg jön azzal, hogy érezni akarja a kocsit, az nem arra használja az olcsó verdát, amire való: eljutni A-ból B-be nyugodtan.

Az, aki tényleg küzdeni akar az úttal az ne egy "kényelmes" mai népautóban ücsörögjön, hanem üljön be egy legalább 1960-1970-es években készült sportkocsiba, ami dobálja magát, semmi sem ergonomikus, izommal sem oldható meg minden és balesetnél egy alabárd vagy dárda csapódik a vezető koponyájába.
Ha az is megvan, jöhetnek az egyre régebbi autók, végül a lovak.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.13. 11:32:18

A Forma-1 -es kocsikban nem volt még pár éve automata amig be nem tiltották, hogy nehezitsék a versenyt ?

Az F1 automata váltói valójában nem automata váltók, hanem automatizált mechanikus szekvenciális váltók. Nem is lenne sok értelme az automata váltásnak, hiszen olyan változó fordulaton használják a gépeket, amit az automata nem mindig tudna pontosan lekövetni. A pilóták kicsúszás után, vagy megpördülés közben folyamatosan kapcsolnak vissza, hogy minél előbb indulni tudjanak. Egyszerűen túl gyors az a sport ahhoz, hogy a váltás teljes részét gép végezze. Ahhoz mindig a legideálisabb íven futott, leggyorsabb körrel kéne számolni, olyan meg találn 3-4 van egy versenyen.Így is hatalmas segítség nekik a kormányról kapcsolható váltó. Gondolj csak bele, mit tudtak azok a pilóták, akik háromszázzal repültek be a kanyarba, és közben egyik kezük a váltón volt, hogy idejében visszatudjanak kapcsolni.

vizsla_barat 2008.04.13. 11:37:13

200 dolcsis jogsi? melyik allamban? vagy feketen vette?

Az ameikai motor nem az automata valto miatt el tovabb. Hanyagul ossze van vasvillazva 3x-os hengerurtartalommal, loero meg nyomatek nem 7000-e porgetve jon ki. Mondhatnank,hogy az amcsi motor egy feljavitott ruszki cucc.

Nagyon egyszeru a keplet:
-abba a nagy budos budapesti konstans es general dugoba automata kell. kuplungoljon a halal 40000000szor egy nap.
-aki meg autot vezet a dugoban valo ucsorges helyett,oda jo a manualis is.

Kaa 2008.04.13. 11:48:56

Szerintem az van, hogy normális esetben az autó egy használati tárgy. Arra szolgál, hogy kényelmesen eljussunk A pontból B pontba. Ezt az amerikaiak jól tudják, és jól tudom én is. Márpedig ehhez sokkal jobb az automata váltó.

Nekem a kézi váltóhoz való ragaszkodás olyan, mintha valaki nem lenne hajlandó automata mosógépet venni, mert a "nedves ruhát kiveszem, átteszem a centrifugába" folyamatot nagyon élvezi.

Ha meg valaki kuplungpot szeret nyomogatni, hát nyomogassa, csak én nem értem, mi abban az élvezet.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.13. 11:49:30

Urak,

teljesen rossz felfogás, hogy aki kézi váltót használ, az nem figyel másra. Anno, a '20-as években egy motorkerékpáron nagyjából ezeket kellett használni:

-Gázkar
-Első fék
-Hátsó fék
-Kuplung, jellemzően lábnál.
-Váltó, nem ritkán a tank mellett
-Előgyújtás állítás, markolattal,
-Olajzás, kézzel
-Plusz kézzel kanyarodási szándékot jelezni, esetleg hátranézni, hogy jön e valami mögöttünk.

És mégis motoroztak az emberek. Persze veszélyesebb volt, de ez főleg annak köszönhető, hogy az akkori védőfelszerelés nagyjából egy bőr "sisakból" és egy szemüvegből állt. Kár az embereket majomnak nézni, a nagy részük tud pontosan figyelni váltás közben is.

Amerikában az autó közlekedési eszköz, aki sportolni akar autóval, az vesz valami erőset és kimegy a pályára, vagy vesz egy 58'-as Fordot, lefényezi, krómoztatja, Hawaii inget ölt, és kimegy egy hotrod taálkozóra. Viszont messze nincs kapcsolatuk az autóval, mert nem kell nekik. Szerintetek egy átlag európai vagy egy amerikai tudna előbb kereket cserélni a kocsiján? És pont ezért írtam le a havazás példáját is. Ha valaki egy nyári gumival(mert téliről nem is hallottak), hátsókerekes, automata kocsival tapos egy kövérgázt, akkor hogy fog reagálni a verda?

vidéki suttyó 2008.04.13. 11:50:00

A Forma1-ben is lesz automata váltó? Csak kérdezem...

Kaa 2008.04.13. 11:55:18

Annak, hogy nálunk nagyon elterjedt a kuplunghoz való ragaszkodás, egy konkrét hátránya van: drágább az automata kocsi, mert azt csak egy kisebbség veszi, és ezektől prémiumot vasalnak be az autógyárak. Pedig semmi technológiai oka nincsen annak, hogy pl. egy automata Mondeo félmillióval drágább legyen, mint a kézi. Sajnos, mivel a kuplungrajongók vannak többségben, ez a nemkuplungolóknak sok pénzébe kerül.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.13. 11:55:25

>A Forma1-ben is lesz automata váltó? Csak kérdezem..

Egy ideig biztosan nem, most nagyon arról szól a sport, hogy vissza kell venni az elektronikából, idén a kipörgésgátlót is kiszerelték. Tehát egy darabig nem úgy néz ki, hogy lesz.

maz · http://maz.hu 2008.04.13. 11:58:11

szerintem az csak kényszerképzet, hogy az automata, lassú, tohonya, többletfogyasztást okoz és még rondán megsarcolja a motorteljesítményt is. helló, nem a 25 évvel ezelőtt készült hidrodinamikus váltókra kellene gondolni, ebben is van fejlődés.

a jövő mindenképpen a cvt rendszerű váltóké, és hogy ezt most szekvenciális manuális, teljesen robotizált automata, vagy cvt módban használod, igazából csak rajtad múlik.

az autóvásárlók célközönsége nagyrészt nem azok autóbuzik, akik szeretik érezni a gép lüktetését, bármennyire is ezt hangsúlyozzák a gyári pr-anyagok - hiszen a nagy pénz nem ebből van, hanem az átlagos autók eladásából. és az átlagos sofőrnek bizony kurvára nem hiányzik a váltogatás meg kuplungolás. sportmodellekben persze maradni fog a manuális, mint opció, de nézzétek meg az új szupersport autókat: szinte mindegyik kormányról kapcsolható szekvenciális váltóval jön - kuplung és váltókar nélkül. akkor tehát?

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.04.13. 11:58:25

az ottani üzemanyag árak mellett lehet én is automatát kérnék, bár nekem nincs mindegy itt hogy 6 literrel járok vagy 25el :o)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.13. 11:59:03

Kaa,

pont fordítva. Azért van sok kuplungrajongó, mert drága az automata. De sokan azért nem vesznek automatát, mert az többet fogyaszt( és ez Mo-n nagyon durván számít egy autónál) vagy mert hallották a szomszédtól, hogy automata váltó elromlik, és akkor félmillió a javítása, meg legalább két hónap. Félnek az átlagos vásárlók attól ,hogy ha elromlik sokba fog kerülni.

fifibá 2008.04.13. 12:06:54

scheerti:
Kb. egyetértünk. Amerika klímája régen is szükségesebbé tette a légkondit, nálunk részben az autók megváltozott alakja, részben a klímaváltozás teszi indokolttá. Az is igaz, hogy egy kisebb teljesítménynél mindkettő észrevehetőbb ráhatású, de itt visszakanyarodok a kiinduláshoz: nem versenyezni akarok, hanem eljutni valahova. Ha lassabban is, mert a klíma levesz, és/vagy az automata lomha, de eljutok, és kényelmesebben, nem a vezetéssel kell foglalkoznom, nem döglök meg a melegtől, ki tudom használni az időmet. Ilyen egyszerű, más mögöttes oka nincs.
Összefoglalva: a hétköznapi vezetés nem sport és nem a frusztrált ego látszat gyógyítása, hanem elhagyhatatlan tevékenység. Akinek a vezetés sport és örömködés, jóbban teszi, ha valamilyen szervezett keretben éli ki, profi körülmények között, hogy sokáig öröme telhessen benne. De ez már szinte OFF..

biohazard 2008.04.13. 12:18:05

Az M5-öt az SMG váltóval lehet kézzel kapcsolni a váltókarral, vagy kormányról fülecskékkel. Valamint lehet automata üzemmódba használni. Akinek ennél több kell, ne vegyen M5-öt. Én mindenesetre elégedett vagyok vele.

jordan 2008.04.13. 12:26:30

Jól érzem, hogy a posztolók többsége beleértve scheertit is lenézi az Egyesült Államokat és az amerikaiakat? :)
A manuális váltó mérnöki szemmel nézve egy technikai csökevény. Ebben nincsen semmi rossz, de az automata váltó ugyanolyan evolóciós létra, mint az elektronikus előgyújtás és szelepvezérlés vagy az injektor. Az automata sebességváltót érzésem szerint azért nézik le Magyarországon, mert azt sugallja, hogy együtt jár a vezetni nem tudással.

Manu 2008.04.13. 12:27:41

Erô legyen, az a lényeg, és akkor lehet a váltó automata.

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.04.13. 12:54:34

Lomha automata? Két automata váltós autó fordul meg rendszeresen a kezeim közt a saját manuálisom mellett, egy régi Suzuki, ami a maga egy literes motorjával kézi váltóval sem lenne rohadtul dinamikus, de szerintem a "sodró lendületű" debreceni forgalomban még soha nem éreztem magam vele cikinek. A másik meg egy Volvo S40, ami nem az én ízlésem igazán, de a váltójával különösebb gondom még nem volt, és soha nem én vagyok az, aki feltartja a forgalmat. Maradjunk annyiban, ismerek pár embert, aki simán többet fogyaszt a kézi váltóval, mint egy visszafogott sofőr az automatával. (Akit esetleg a konkrét adat érdekel, én 8 liter körül megyek vele, elsősorban autópályán vagy városban használva.)

És tényleg: ez közlekedési eszköz. Vezetési élmény, városban, ötvennel, egy S40-nel vagy egy Swifttel? Haha. Az élmény az, ha nincs dugó és könnyen találok parkolóhelyet.

GiXXXer 2008.04.13. 12:55:41

Előző kocsim automatás volt, most manuális van, és nekem ugyanannyi pluszt ad, mint amennyivel lerontja a vezetési élményt. Városban kényelmes, de ha kimész valami kanyargós útra, akkor abban van az élvezet, hogy visszaszúrod, tolod, váltogatsz.
Akinek meg azért kell automata, mert két kézzel akarja fogni a kormányt, az szánalmas, megfelelő helyen megfogva a zsigulit is lazán lehet egy kézzel vezetni.

HöZsö 2008.04.13. 12:57:58

Autópályán jobb a kézi, mert ott úgysem váltogatsz, viszon t némileg kevesebbet fogyaszt. Automata a dugóba kell, máshová nem.

Én nem élnék meg motorfék nélkül például.

Csaba 2008.04.13. 13:10:10

Sebessegkorlat betartva, meg hogy savba beengednek? A csudakat, kulonosen Del-Kaliforniaban nem. Az atlag a sebessegkorlat felett 10-15 mph-val vezet, hacsak nincs bedugulva az ut. Udavariassag ritka, a indexet nem ismerik, sokan ugy vezetnek, hogy nekik van nagyobb kocsijuk, ezert menj te az utjabol, ha nem akarsz balesetet. Mo.-n alacsonyabb a baleseti halalozasi rata mint az USA-ban, kulon kaliforniai adatokat most kapasbol nem talaltam, bar a levezetett km-ek alapjan szamolva biztosan Mo.-n magasabb az arany. Biztos az okok kozott van, hogy az USA-ban jobbak az utak, sok az autopalya, es kevesebb az ittas vezetes.

Zak 2008.04.13. 13:15:35

sevenof_9 kolega leírta világosan. Kuplungoljon a radai rosseb 1-0-1-0-1-0-1-0 a Hungárián háromnegyed óráig araszolva a +35 fokban. Anno elüldögéltem a Sapporo A/T-ben: smooth jazz, klíma, hideg kóla - nemár én kapjak agyvérzést, mert a pesti forgalom 20 éve túlnőtte az utak kapacitását. Ha tudnék új autót venni, valami nagyon ütős ok kellene, hogy ne automata legyen napi használatra.

Más kérdés, hogy akkor meg élvezkedős autónak egy Colt CZT, Clio 2.0, Grande Punto Abarth vagy ilyesmit akarnék. :-)

pitaa 2008.04.13. 13:15:51

automata rox.
aki szerint a 21. században van értelme a manuálisnak, vindóz helyett dolgozzon dos promptban ;)

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.04.13. 13:22:48

A saját kocsim 1.4-es kéziváltós... néha megőrülök, hogy folyamatos gépészkedés az élet székesfővárosunkban, de még itthon is, egy húszezres alföldi kisvárosban... És időnként a kezem közé kapok egy SL500 mercit, automata, 7 sebességes váltóval...amit (természetesen ugye kuplung nélkül) kézzel is válthatok, ha úgy tartja kedvem. A különbség kb a boci-boci, illetve egy Chopen keringő közti különbséggel írható le. Az automatával figyelhetsz a világra, tisztán élvezheted a vezetést, egy gázfröccsel elváltathatod az autót.. Ha tehetem, a következő saját kocsim automata lesz, valami közepes (2.0-2.5) motorral...

fifibá 2008.04.13. 13:25:04

HöZsö:
"Autópályán jobb a kézi, mert ... némileg kevesebbet fogyaszt."
Ugyanolyan autóknál, azonos útvonalon a kéziváltóssal egyszer sem sikerült alacsonyabb fogyasztást produkálnom, mint az automata+tempomat kombóval. Ugyan tized literekben mérhetően, de a kézis többet fogyaszt (autópályáról van szó!)

Egyébként váltakozva vezetek 600 köbcentis automatát és 3200 köbcentis automatát, a kettőt persze, hogy nem lehet egy kalap alá venni. Hasonlóan nagy lehet az eltérés a 10 éves és a mostani konstrukciók között is, gondolom, nem negatív irányban.

Zolkó 2008.04.13. 13:26:48

Plusz mozdulat? Mindenkinek ez a baja? :D meg a hogy izmosodsz?
Az nem zavar senkit, hogy kanyarodáskor tekerni kell egy nagy karikát magad előtt??

Elvonja a figyelmet??
Ha gyakorlott vezetőként gondolkodnod kell azon, hogy hanyasba tedd a kocsid, és a váltás nem egy feltétlen mozdulatsor, akkor gratulálok. Gondolom hozzádszólni sem lehet vezetés közben, mert a válasz, a beszéd is leterheli az agyad és ettől olyannyira veszélyhelyzetben érzed Magad, hogy mindenki neked megy majd, ha ő beszélget.

Igen, élvezeti cikk.
8óra íróasztal után nincs sem erőm, sem pénzem, sem időm vidámparkba menni. Igenis jó elsőnek lenni a lámpánál és várni a zöldet... Ritka, hogy nem 'jön el' velem a mellettem álló :D

Ezek nem érvek, amiket itt láttam.
Az amcsi mammert vagy gengszert rakd át egy 1.4es SPORT (na ez is lol) S***kiba :) Vagy mutass egy olyan amcsi autót aminek nincs meghúzva az oldala, leütve legalább egy sarka...

A két dolgot egyszerűen fölösleges összehasonlítani. Ez kényelmi kérdés. Olyan mintha az elektromos fogkefékről vitáznánk... Nyílván mindenki amellett van, amit használ, különben nem azt használná...

sertésmájkrém 2008.04.13. 13:29:15

Persze persze... Az átlagemberről beszéljünk, az meg olyan mint az amerikai átlag. Szereti ha ksizolgálják, az autóbuzi kevés, majd ők használnak sima váltót. Igaza van a hölgyeménynek, ha lesz még ilyen mértékű autózás 20 év múlva, akkor az döntő többségben automata lesz.

Zs... 2008.04.13. 13:32:10

A bp.-n laknék és minden nap 2 órát kellenne a dugóban vezetnem mindent megtennék, hogy automata váltós kocsim legyen. Igy, hogy ezt vidéken nem kell megtennem tökéletes a kézi váltó. Olcsóbb, megbízható sokszor élvezetesebb.
Azokkkal értek egyett akik azt mondják, hogy Mo.-n a autmat váltó eltejedésének anyagi okai vannak.
Amúgy akinek 5 év vezetés után még figyelni kell a kapcsolgatásra és ez elveszi a figyelmét a forgalomtól, szerintem az hagyja abba a vezetést, de ez már egy másik téma !!!!!

Phoenix 2008.04.13. 13:33:59

HöZsö

Szted az automata váltónál nincs motorfék? :)
Igaz még csak pár napja van automata váltós kocsim, de sztem sokkal kényelmesebb mint a manuális. Pedig amikor megvettem még akkor is úgy gondoltam, hogy meg fogom bánni, de mindenesetre nagyon megérte :)

Gyimzo 2008.04.13. 13:39:03

Tudjátok, nekem még soha nem volt gondom az automata váltóval jégen is úgy kapaszkodik mint az angyal, bár volt hogy át kelett kapcsolni négy kerék meghajtásra.... Sokkal könnyebb vezetni mint a kézi váltót.

azlok23 2008.04.13. 13:46:25

megjegyezném, amerikába bemész a hivatalba,h neked kell egy jogsi, beülnek melléd, elviszed őket pár kőrre, ahova mondják,h menjél, parkolsz is néha, visszajösz fél órán belül, megfeleltél, és már csinálják is jogsit. igény szerint kérhetsz több órás oktatást előtte való hetekben, de ez nem szükséges. ennyit a tudásról, meg arról, miért nicnsnenek manuális váltók. mert nem is tanulják meg kint, mert nem kötelező. nicsn szinte semmi felkészítés. közlekedési morál azért egész jó, de én nem szeretnék olyan országban élni, ahol a fele ember hülye vezetni, és el akarnak égetni, ha 60-l mész lakott területen belül...
az viszont tetszik,hogyha piros van, de te jbbra fordulsz kis ívben, kellő körültekintést követően mehetsz! praktikus! meg a családi sáv, amikor többen ülsz kcosiban, és kapsz külön sávot! :D

azlok23 2008.04.13. 13:52:16

yapp, manuális váltóhoz képest az autómata kicsit kevesebbet eszik. miért? mert gyorsabban vált, és nem megy el 1-2 másodperc a váltások között, hanem csak minimnális idő, így több idő jut arra, hogy a kocsi gyorsuljon. szóval ez tényleg nem sok, de nem kell olyan irmaban nyomni a gázt, mert minden váltáskor nyersz 1-2 másodpercet, amit egyenletes gyorsulásra használahtsz. nekem egy fiat punto 96-os kiadásban van, eszik 6-7litert, apának 3 literes autómataváltós 5-s BMW, és 7-8 liter környékén van. fel akartuk tornásztni 10 liter flölé, de nem ment sehogy sem, pedig toltuk neki rendesen. csak hegyekben sikerül. egyébirátn nagyon kényelmes, szeretem, de még nem vettem észre,h kifejezetten a váltás fárasztana... egy 5-6 órás út után is érzem még a kezem, nem fáradt el! :)

Szökőnap 2008.04.13. 13:55:35

Kétféle ember van (ugye Murphy szerint is két csoportra oszthatjuk az embereket: az egyik, aki két csoportra osztja az embereket, a másik, aki nem...)
Szóval, komolyra fordítva, van, aki már kipróbálta és használta az automatát, meg van, aki elméleteket gyárt ahhoz, hogy kőkeményen ellenálljon.
Mert ugye jó volt, amíg az autót kurblival kellett beindítani, az önindító olyan snassz. Hol van a régi élmény?
Meg a Trabit is visszasírhatnám, ahol jó hallással két-három naponta megállapítottam, hogy gyújtást kell állítani. Nosza, jobb első kerék határozott mozdulattal végállásba, gyújtásfedél lepattint, hézag nullnégy milliméterre, így szemmértékre, aztán minden heppi. A hallásom és a szemmértékem azóta romokban...
Ja, és tudom, ciki, de szeretem a parkolóradart, és a klímát is többre becsülöm a forró menetszélnél.
Három évig volt automatám, még a régi típus, nem volt rajta egygombos le-fel kapcsolás. Azon is egyszerűen ki lehetett váltani a le- vagy a felkapcsolást, ha az akartam. De a váltó ezt sokkal gyorsabban hajtotta végre. Szerettem.
Aztán új autóra tudtam végre váltani, mármint 0-kilométeresre, ezt meg nem bírtam eladni. A magyar piac nem veszi meg szívesen az automatát, maximum áron alul.
Egyébként új autót elfogadható felárral lehet automatával kapni, nem kerül olyan sokba. Csak azért vettem az újat manuális váltóval, hogy ha majd három-négy évesen cserélem, meg tudjak szabadulni a régitől. Egyelőre ilyen a hazai piac.

Reggie 2008.04.13. 13:57:22

"mert gyorsabban vált, és nem megy el 1-2 másodperc a váltások között, hanem csak minimnális idő, így több idő jut arra, hogy a kocsi gyorsuljon."

Jo, de mert fogyaszt kevesebbet? Mert ha tobb idod van gyorsitani, akkor tobbet gyorsitasz, tehat tobbet fogyasztasz.

olda 2008.04.13. 14:02:29

ez a manuális hiszti nevetséges. Én is ebben éltem, amíg el nem költöztem olyan országba, ahol 95%-ban automata kocsik vannak. Én is olyat vettem, filléreért és 3 perc alatt megszoktam.

otthon a 200+ lovas kéziváltóssal szoptam a dugóban, és még magyarázgattam is magamnak, hogy ez nekem miért jó.

faszt jó.

és nem egy döher motorú kocsim van, egy kétliteres öreg nissan automata, semmi baja, egész egyszerűen SEMMILYEN hátránya nincs annak, hogy nem én kapcsolgatok, sőt.

az meg nem érv, hogy nem értenek hozzá otthon, egyrészt nem igaz, másrészt itt simán megjavítanak egy automata váltót, bármilyen motort.

és itt nem faszhosszabbítás a kocsi, a hatvaneter dolláros hajót a szomszéd az ötezer dolláros isuzu bighorn mögé akasztja és megy a vízre.

a kocsik 25%-a terepjáró, igazi. ezekből nagyon kevés kéziváltós, a nagyja automata.

dugóban verhetetlen, kényelemben verhetetlen az automata. csak nem tapasztalta meg az, aki nem használja napi rendszerességgel

kár ebből hitvitát csinálni. otthon még mindig húha a kocsi (ellépek a zöldnél, tyű) felnőtt helyeken meg egyre inkább biztonságra és környezettudatosságra mennek.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.13. 14:08:49

Szökőnap, nem gyártok elméleteket, és nem állok ellen. Vennék automata váltós kocsit, ha itt is több lenne, olcsóbb lenne, elfogadottabb lenne. Birka mentalitás, vagy mi?!

bad trip 2008.04.13. 14:12:25

Üdv. Az automata kényelmes. Például, országúton, előzéskor, kényelmesen visszavált. Aztán, ha nem találta el a megfelelőt, akkor kényelmesen korrigál. Másrészt, egyszer 27 órát álltam egy csoporttal Villach-nál, mert a gép nem volt hajlandó betenni egyesbe a Neoplanon. Az osztrák szerelő rákötötte a laptopját, aztán gondterhelt arccal nézte a képernyőt. Végül megvártuk a cserebuszt...
Városban tökéletes a cucc, ha mindenki automatázik, nincsenek apró elnyúlások, torlódások pl. piros lámpa után, mindenki egyszerre gyorsul.

w a s d 2008.04.13. 14:26:16

Szerintem zöld lámpánál tempósan elindulni kifejezetten hasznos, ha nem állít meg kis időn belül egy másik lámpa, mert így ugyanannyi idő alatt többen férnek át.:D

Autómata meg csak akkor kellene, ha lehetne külön hétköznapi kocsim (ez lenne aut.), meg szórakozós kocsim.

Persze, amikor kialvatlanul/aznaptól lefárdva gurulok a forgalomban, van, hogy örülnék egy autómata vátós gépezetnek.:D

nyari mikulas (törölt) 2008.04.13. 14:35:11

Izlesek es pofonok.

Sokat vezettem mindket fajta valtoval.
Elso par alkalommal nehez az atallas, az automatan is valtani akarsz, a kezin meg piros lampanal elfelejted kinyomni a kuplungot... ;-)

De az atvaltast is meg lehet szokni, en megszoktam.

Hosszu orszaguti vezetesnel szerintem mindegy.
Hegyes-dombos uton a lejtmenetekben kisebb a motorfek az automatan, ott kenyelmesebb a kezi.
Dugoban araszolgatva egyertelmu az automata elonye.

Automata es automata kozott is eg es fold a kulonbseg, abban, hogy mikor valt, hogy milyen erzes vezetni.

A sajat autom kezi valtos (Hinda Accord), es legkozelebb is kezi valtosat vennek.

Egyreszt mert az az olcsobb, meg itt az USA-ban is.

Masreszt meg azert, mert jobb szeretem en kapcsolgatni, a valtot, a lampat, az ajtozarat meg egyebeket: az automata kapcsolo nem mindig az en izlesem szerint kapcsol.
Izles dolga.

Ugyanakkor cruise control (tempomat?) es legkondi nelkul nem vennek semmilyen autot.

A gyari adatok es hivatalos tesztek szerint ugyanannak az autonak az automata valtozata par szazalekkel tobbet fogyaszt.

nyari mikulas (törölt) 2008.04.13. 14:40:40

Bocs az elutesekert, meg koran van... :-(

Leslie 2008.04.13. 15:17:35

Nekem automata váltós autóm van már 12 éve. Nagyon szeretem vezetni, főleg városi forgalomban, de hiányzik a kézi váltás öröme, ha gyors és pontos a váltó, nem érzéketlen. Egy kérdés Zitához: Tudom más téma, de mi a bajod az amcsikkal. Azért kérdem, mert talán ősztől én is kint leszek 1-2 évig.

[@Részeg@] 2008.04.13. 15:26:42

Van akinek az autó , ahogy Kaa is mondta: "Arra szolgál, hogy kényelmesen eljussunk A pontból B pontba." Namost van aki ezt élvezni is akarja...Én soha nem élvezném az autózást autómata váltóval. Az valami olyasmi, mintha normális étel (Gulyás leves, töltött káposzta, stb.) helyett kis hiperszuper tablettákat kajálnánk...mindd a 2-vel jól lakunk, de a tabis megoldást szerintem nem sokan választanák...
Nekem az autózás élményéhez hozzá tartozik a kapcsolgatás is... Jobban összhangban vagyok az autóval, több mindent meg lehet csinálni vele. Vezettem mindd 2-t, és ezt tapasztaltam. Aki pedig nemtud odafigyelni a forgalomra a váltó miatt, az biciklizzen (de csak régi, váltó nélkülin), vagy menjen ki az USA-ba, nem szeretnék vele találkozni a forgalomban...

vidéki suttyó 2008.04.13. 15:28:20

schertii, tudom, a kérdés irónikus volt. Azért kösz. :)

én 2008.04.13. 15:29:53

Automata kocsit kényelmesebb vezetni, kézi váltósat meg izgalmasabb. Oszt ennyi.

én megint 2008.04.13. 15:36:35

Zita hasonlatához meg csak annyit, hogy az is szokott gyertyát gyújtani, akinél villanyvilágítás van.

Rocko- 2008.04.13. 18:20:20

néha nagyon sajnálom, h kikerülsz scheerti a címlapokra.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.13. 18:35:45

Nem jobban sajnálod mint én:) Nem tudom, a 'zindex talán azt hiszi, hogy ez valami megtiszteltetés, pedig annyi, de annyi hülye téved ide miattuk, hogy az leírhatatlan...

Silver Ghost 2008.04.13. 19:46:19

Hát szerintem mindkét félnek ugyanannyira van igaza. Az emberek nagyrésze azért nem vesz autómatát mert drága. Illetve, félnek tőle, mert a javíttatása valóban nem 2 Forint. Tartósságuk is jóval gyengébb a kéziváltóénál. Viszont télleg hihetetlenül kényelmes is tud lenni.
De egyáltalán nem mindegy milyen autómatát vezetünk először. Egy ócska 4 sebességes amerikait (nem egy új amerikai autóba szerelnek még ilyet)? Vagy triptonicot? Vagy DSG-t? Mert minden váltó között hatalmas különbség van. Véleménywem szerint a DSG rendzserű duplakuplungos váltóké a jövő és már van belőle 7 sebességes változat is.

Rocko- 2008.04.13. 19:49:56

látom... :/
na majd talán a következő téma. :)

karlmann 2008.04.13. 22:04:15

Az a helyzet, hogy az automata tényleg jobb odaát. De ott a legkisebb autó is 4L-től indul, alacsony fordulat nagy nyomaték. Lehet vele gurulgatni mindig van erő ha kell, ezért se olyan nagy kunszt ott megtanulni vezetni. Beteszed D-be és utána már el se kell engedni a kormányt. Nálunk az 1L Suzuki átlaggal ez nem nagyon megy, és a fogyasztás is jelentősen emelkedne.

Big Blaster 2008.04.13. 22:15:13

Silver Ghost, 4 sebességes automata váltó nem ócskaság! Ha van elég kraft a motorban, akkor nincs szükség többre. Persze nagyobb a fordulatszám esés felváltásnál, mintha több fokozat van, de attól nem rosszabb. A 6-7-8 sebességes automata marketing baromság. Gyakorlatilag semmi értelme, csak feleslegesen bonyolult és drága.

Miért lenne a tartósságuk rosszabb mint a kéziváltóénak? Normálisan karbantartva (olajcsere) és ha nincs valami konstrukciós gyengesége, kiszolgálja az autót, amig a bontóba nem viszik. Normális esetben kézi váltóson gyakrabban kell kuplungtárcsát cserélni, mint automatát javítani.

Big Blaster 2008.04.13. 22:38:03

Én kéziváltóson tanultam vezetni, mint szinte mindenki. 6-7 éve van automatás autóm. Először szokatlan volt, hogy nem kell nyomni a kuplungot, de pár száz km után átszokik az ember agya. Utána valóban furcsa volt megint kézi váltós autót vezetni, de csak a kezdetekben. Egy idő után már mindegy volt, hogy milyen autót vezetek. Ha valaki már rutinból vezet automatás autót, utána a kézi váltóst is a korábban megszerzett rutinnal fogja tudni vezetni.

Automata sokkal praktikusabb a normál közlekedésben. Ez nem is lehet vita tárgya. Kézi váltós csak akkor jobb, ha valaki kimondottan sportosan akar vezetni, egyébként csak nyűg.

Az automata sokkal gyorsabban vált mint egy átlag vezető. Zöldlámpánál lényegesen gyorsabban lehet indulni vele. Városban sokkal stresszmentesebben lehet közlekedni automatás kocsival.

Ahol tényleg kell motorfék, pl. hegymenetben lefelé, ott lehet kapcsolni kettest, egyest automatán is és akkor van rendesen motorfék.
Egyébként még a régi "buta" automatáknál sem tiltja meg senki, hogy bármikor betold a kart háromba vagy kettőbe, ha te szeretnéd kontrollálni a visszaváltási pontokat.

Egyedüli hátrány, hogy az indulások nyúlósabbak, mint a kézi váltós autóval, mivel nincs direkt kapcsolat a motor és a kerekek között. Ekkor megy sok energia kárba, ezért fogyasztanak többet az automata váltós kocsik, főleg városban.

Én sokkal jobban szeretem az automatát. Nagyon ritka, amikor kimondottan vágynék a kézi váltóra.

Rocko- 2008.04.13. 23:30:32

Zöldlámpánál lényegesen gyorsabban lehet indulni vele.
Egyedüli hátrány, hogy az indulások nyúlósabbak, mint a kézi váltós autóval, mivel nincs direkt kapcsolat a motor és a kerekek között.

Gianni 2008.04.14. 09:11:47

én nem értem ezt az egészet...vannak szabályok amiket be kell tartani...itthon nekem bőven elegendő az 1.2 16v klímás corsám a maga 75 gebéjével.nem fogyaszt sokat nem megy lassabban mint a többiek...a váci úton a múltkor vmi szőke csaj araszolt melletem valami ferrariban persze cabrió tűzőnap biztos nem kapott nap szúrást,de hogy előrébb sem jutott az is tuti.és az biztos autómata volt.ja ti szoktatok a dugóban váltogatni?akkor ti nem dugóban ültök...dugó 1be be csak nem a gázt nyomkodom hanem a kuplungot emelgetem finoman és a kuplungpedálomat sem nehezebb nyomkodni mint a gázpedált...persze 20 évvel ezelött még más volt.

Gianni 2008.04.14. 09:13:31

bocsi a hibákért most ébredtem fel...

Big Blaster 2008.04.14. 19:59:03

Rocko, a két dolog nem zárja ki egymást. Gyorsabban tudsz elindulni, mert ahogy felengedet a féket, azonnal elkezd gurulni az autó. Nem kell tökölni kuplunggal, váltóval. Ha nem hiszed, nézd meg, hogy a lámpa zöldre váltása után sokan 2-3 másodperccel később indulnak csak el. Részben mert nem figyelnek, másrészt azért, mert ennyi idő kell, amíg megtalálják az egyest, óvatosan felengedik a kuplungot. Ez nem mindig sikerül, így újabb 2-3 másodperc eltelik míg újraindítják a lefulladt autót. Ezért a kereszteződések áteresztőképessége sokkal alacsonyabb, mert átlagosan mindenki eltököl 1-2 másodpercet az indulásnál.

A másik dolog arról szól, hogy nem érzed olyan intenzívnek a gyorsulást, mert nem ránt a motor akkorát az autón, mint a kézi váltós autóban. A nyomatékkonverter elsimitja a rántást, mint amikor csúsztatott kuplunggal gyorsítasz.

Rocko- 2008.04.14. 21:04:29

jó, így kifejtve érthető, de úgy, abban a kotextusban ellentétesnek tűnt, eléggé.

Zolus 2008.04.14. 23:28:16

Az engem is idegesít, hogy kivillan a zöld, és mindenki akkor rak egyest. Ha számítok rá, hogy nemsokára zöldet kapok, akkor berakom egyesbe, és már csak a kuplungot kell felengedni. A másik, hogy sokan megvárják, míg az előttük lévő elindul, és akkor indulnak csak el. Én már lassan indítom meg az autót, ahogy előttem indulnak, így alig maradok le az előttem levőtől. Automatát még nem vezettem, így nem formálok erről véleményt. A DSG tényleg jó lehet, egyesíti mindkét váltó előnyeit, de én még várok vele pár évet, amíg kiderül mennyire tartós (meg amíg lesz pénzem rá).Egyelőre megfelel a manuális, szerencsére kisvárosban lakom, itt nem kell araszolni. Ha meg nagyvárosban laknék, ilyenkor már motorral járnék mindenhova.

V8 2008.04.15. 10:36:30

"pitaa 2008.04.13. 13:15:51
automata rox.
aki szerint a 21. században van értelme a manuálisnak, vindóz helyett dolgozzon dos promptban ;)"

Ez rossz analógia. Linuxon dolgozom, és sokmindenre sokkal egyszerűbb és jobb a konzol. Nem csak win létezik :)

Vezettem már 1.6 automata kombi Astrát, szörnyű, nekem 4.2 automata kocsim van, az már jó :) Néha azért hiányzik a kézi, sokkal élvezetesebben lehet mondjuk kanyarogni vele.

AP (törölt) 2008.05.04. 21:10:06

Vezessük be, hogy a lámpánál mindenki egyszerre induljon, mint az F1-ben. :)
süti beállítások módosítása