Zita kommentje az automata váltós poszthoz, azonban más. Egész jól összefoglalja azt, amit eddig is gondoltam. Lássuk:
5 évig éltem Amerikában és ott szerettem meg az automatát. Ma már nem is tudnék nem automatát vezetni. Nem vagyok szőke nő, de minek világítsak gyertyával, ha felkapcsolhatom a villanyt is? A kuplungozás szerintem el fog tűnni húsz éven belül. Mint ahogy a jumbo jeteken is már a robotpilota vezeti a gépet, a pilóta igazán csak "felügyel". Akkor az a pilóta nem is igazán tud repülőt vezetni?
Egyébként a témát elindítónak annyit, hogy Amerikában az emberek tudnak vezetni, spec Kaliforniában ahol éltem, sokkal kevesebben halnak meg az utakon, holott a forgalom pl Los Angeles környékén magyar szemmel nézve egy science fiction a 12 sávos autópályákon. Nem azért vezetnek az amerikaiak automata autót, mer hülyék ahhoz, h megtanuljanak vezetni. Hanem mert tudják, h egy ahol és ahogy ők élnek (fél élet az autóban eltöltve) praktikusabb.
Sok bajom van az amcsikkal ezért is jöttem haze, de spec tényleg jobban vezetnek, mint mi mert az autó kisgyerek koruk óta az életük része és már a gimiben van gépjárműoktatás. Sebességkorlát betartva, (kivéve, ha üldözik őket a zsaruk:-) közlekedési normák ég és föld a magyarhoz képest pl. tízből kilencen beengednek a sávba, ha bekéredzkedek, még dugóban is. Egy anyázásban, egy "leszorítalak mazsolában" nem volt részem. Kis is voltam akadva az elején:-)
Gondoltam megosztom veletek:-)
Kedves Zita!
A helyzet az, hogy a második mondatoddal elmondtad azt, ami nekem abszolút nem szimpatikus az automata váltóban. Nagyon nehéz ugyanis visszaszokni a jó manuális kapcsolgatásra. Ez persze nem előítélet, csupán elmondásokon alapuló tapasztalat. Nyilván, Amerikában én sem vennék kézi váltós SUV-t, mert minek? Kényelmes, nem pörgetett elővárosi tempóhoz teljesen ideális az automata kapcsolgatás, dolgozzon ő, én pihennék. Leírta ezt már Madách Imre is, Az Ember tragédiája című művében, valahogy így:
"A gép forog, az alkotó pihen."
A szerencsésebb történelmi fejlődésű Amerikában ugyanis a gyártók hitvallása, hogy nem kell igényes belsőt gyártani, "feketebőrfeketebőrfeketebőr" elég, ha a tulajdonos jól érzi magát benne. Ez tulajdonképpen teljesen rendjénvaló. Ám gondoljunk arra, hogy mi van akkor, ha a nagy ámerikai álomba porszem kerül, és leesik fél méter hó. Ilyenkor van az, hogy az automata váltó megkergül, és a SUV-ok úgy csúsznak össze vissza mint hülyegyerek a fakutyával. Gondolkodna az inteligens autó, szegény, de nem tud, mert ott van rajt a gázpedálon egy 44-es láb, ami arra kényszeríti, hogy forogjon mint a kisflex. Ilyenkor van az, hogy bárcsakország közlekedése megbénul. Persze ez nem az automata váltókon múlik elsősorban, de van közük hozzá. We have the technology, ugyebár. Tehát az amerikaiak vezetési tudásáról vitatkozhatnánk, de aban egyetértünk, hogy beléjük verték azt a bizonyos sebességi korlátot. Meg azt is, hogy ha elkúrnak valamit, akkor a rendőr jön és büntet, meg feljelent mert közveszélyes állat mind, aki gyorsabban megy a nevetségesen alacsony limitnél. Ami elképesztő, hogy csúcstartók az autópálya balesetekben, pedig ott ugye nincs szabadon választott sebességválasztás, sőt, inkább túl alacsony a sebesség.
De ott az autók és az autósok is többen vannak. A beleseteknek inkább mégis az lehet az oka, hogy a 30 éve kényelemben autozó, szétlazult emberek egyszerű figyelmetlenségből dobják el a kocsit. Azt túlzás lenne állítani, hogy ehhez első lépés az automata váltó, de kétségtelen, hogy ők évtizedek óta használnak ilyen autót, mást nem is tudnának vezetni, vagy csak nehezen. De Ámerika más világ, más szabályokkal, más mentalitással. Nem állítom, hogy nem lenne jó nyomni egy kövér gázt valamelyik tepsinek, és gumit füstöltetni napszaktól függetlenül egy kaliforniai sugárúton, de azt hiszem ezt inkább meghagyom nekik. Szerintük nyilván ez a megközelítés rossz, hiszen minek kapcsolgatnának ők, ha az autó tuda ezt magától. Mégis valamivel közelebb érzi magát az ember az autóhoz, ha saját maga nyomkodja a kuplungot. Hogy 20 éven belül eltűnik a kuplungolás? Remélem nem! Sőt, már náluk, a nagy víz másik oldalán is kezdik felismerni az emberek, hogy ez bizony jó dolog. Például az "új" BMW M5-nél pont a jenkik verték az asztalt, hogy kell nekik 6 sebességes kézi váltó, mert attól M5 az M5, hogy ők kapcsolgatnak mindent. Az kevésbé érdekelte őket, hogy egy csapat német mérnök rágta a körmét, mert a V10-hez fejlesztett hiperszuper váltócsoda miatt alig sikerült hozzákapcsolni egy rendes váltót a motorhoz.
Azért állapítsuk meg, hogy egy olyan országról beszélünk, ahol a nagymamik is 4.2-es pickuppal gurulnak bevásárolni, de a családi Caddy' is lazán 5 literes motorral készül. Ezekhez a motorokhoz, ezekhez a méretekhez kellENE automata váltó, míg az az egykettes Opel Corsa nem biztos, hogy olyan magabiztosan mozog egy robotváltóval. Szóval szerintem az automata váltó jó dolog, megvan a maga célközönsége, aki szereti az vigye. Aki pedig szeret tornászni a tötymörgő forgalomban is, az úgyis megveszi a kézi váltósat. De! A véleményem továbbra is az, hogy az oktatást és jogsiszerzést elég nagy büntetés automata váltós kocsival lezavarni. Mint nyilván magad is tapasztaltad, ott az autók 90%-a automata váltóval szerelt, itthon kis sarkítással ennek a fordítottja. Na ezért, nem támogatom azt, hogy itthon mindenki automata váltós jogsit szerezzen...
Kiváló példa az az ismerős hölgy aki az USA-ban szerezte a jogosítványát. Fizetett 200 dollárt, kapott egy automata váltós kocsit, és annyi volt a feladat, hogy egy háztömböt megkerüljön gond nélkül. Kapott jogosítványt, honosította(Németországban). Vajon azóta hogy kezeli a kézi váltót?