3 évesen minek lecserélni egy hitelre vásárolt autót? De tényleg, magyarázza már meg valaki? Minek autóba fektetni a pénzt, mikor az nem tartja az árát?
Azért kelll, mert a szomszéd Józsiék is lecserélték az Ignist egy fapados SX4-re, ami ugyan nem összkerekes, de már majdnem úgy néz ki, mint valami nagy autó. Ilyenkor meg az átlagemberből is előtör a szittya büszkeség, és előbb csak egyedül el-elkullog a márkakereskedés felé érdeklődni, aztán a következő nyílt hétvégén viszi az egész családot. A gyerekek majd játszanak, ő meg majd átbassza az értékesítőt, mert az csak egy majom, akinek ki lehet alkudni a szemét, azért van az ott, kérem. Pedig az esetek többségében őt basszák át, de csúnyán.
Na, pont az ilyen dühből vásárolt autókat szokta a bank másfél év után visszavásárolni. Pontosabban visszavenni. Emberünket pedig BAR listára tenni. Én nem hiszem el, hogy akad még kedves hazánkban, az orosz kapitalizmus bölcsőjében( gyk: Átbasztam-megöltem-elástam. Kiástam és megint átbasztam.), olyan ember, aki elhiszi hogy van olyan bank vagy márkakereskedés, ahol kifizetik helyette az autó törlesztőjének a felét. Pedig akad, nem is kevés. Abszurd. A versenyhivatal miatt már "csak" 120 hónapra lehet autót venni, de ha lehetne 30 évre, akkor sokan vennének, ezt bátran le merem írni. Aztán három évente kijön a fészlift, három új elemmel, 150 kilóval nehezebben, ugyanazzal a motorral, a gazdaságosság jegyében. A fogyasztás 2 literrel több, az autó nem megy, viszont új. Az kell a magyarnak.
Félreértés ne essék, én nem azokat szapulom, akik alól kirohadt a régi Wartburg, vagy az öreg nyugati autó, és szeretnének újat, de nincs a "kötényzsebben" hirtelen 3 guriga autóra. Az egy teljesen más helyzet, az ilyen emberek sokkal megfontoltabbak, hiszen tudják, hogy nem két évig kell majd fizetniük. Ők szép lassan kifizetik a 8-10 év hitelt, aztán járnak a kocsival még jó sokáig. Mások pedig három évente eljátsszák a vetésforgót, mindig új autó, soha ki nem fizetődő beruházás, csak megy bele a pénz, hiába a csilli-villi luxus. Egyszer ki kell fizetni egy autót teljesen, a végtelenségig ezt csinálni nem lehet, ezt tudja mindenki, csak kevesen vallják be maguknak. Lásd az Il Ferro -t, amelyről mostanában nagyon hallgatnak. Ott is egy pillanatnyi haszon reményében, sok ember belevágott az újautó vásárlásba, szépen kitapétázta a kocsiját, aztán amikor a bukta az egészet, akkor a bank vitte a kocsit.
Szerencsére az emberek kezdenek fejlődni, elkezdtek egymás hibáiból tanulva nem megvenni a mocskosul drága új autót, inkább megnéznek előtte néhány használtat. Itt a Suzuki, ékes példája a nagy magyar valóságnak:
Kilóra lehet Swiftet venni, egy nagyon jól felszerelt, húszezer kilométert futott, vezetett szervízkönyves kétéves autót az új árának alig több mint a feléért haza lehet vinni. Akinek nem számít az, hogy nem a szalonból, hanem a szalon melletti murvás placcról gurul ki az autója, annak sokkal jobban megéri. És pont azért olyan olcsó a használtautó, mert telített a piac új autókkal, és az új autóikat gyakran lecserélőkkel. Annak a világnak vége, amikor a Merkúr telepről kihozott Lada két év múlva még új árban van, vagy sok esetben drágább. Akkoriban hiánygazdálkodás volt, nem volt elég autó, ma meg sok van, szinte úgy dobják az ember után. Ezt nem értik meg sokan, meg azt sem, hogy a kereskedésből kigurulva a nullkilométeres autón sikerül bukni 3-400000 forintot. Az meg elég sok, szerintem. Kétségtelen, hogy van olyan ember, akinek megéri, hogy három évente új autó legyen a feneke alatt, neki nem számít, hogy bukik rata, az bele van kalkulálva. Viszont az ilyen emberek többsége zsebből ki tudja fizetni az autót, ha kell. Számtalanszor láttam, hogy új autót vesznek Casco nélkül, mer' ott basznak át engemet, he!
Hatásos érv, hogy ő úgysem okoz balesetet, csak abba nem gondol bele az idióta, hogy éjszaka a panel előtt valaki szórakozásból felgyújta, vagy egy részeg megtöri és odébbáll, esetleg ellopják a vasat, akkor egy az egyben fizeti vissza banknak a fennmaradó hitelösszeget, mert a banknak nincs semmi biztosítéka, amit elvehetne. Elég sokszor hallani ilyet, a vége általában egy húzós kis BAR lista, se személyi kölcsön, se lakáshitel, se áruvásárlási hitel, semmi. Autó meg pláne nem. De spórolni tudni kell.
De természetesen lehetne említeni az Opel Astrát, a Skoda Fabia-t, vagy bármelyik kisautót, amelyikből elég sok van ahhoz, hogy lehessen normális állapotút találni viszonylag elfogadható áron, használtban.
A másik kedvenc buktájuk a túlvállalóknak az autóval járó költségek. Egy új autót szervíz be kell hordani, hogy a garancia érvényes maradjon. Vannak különböző intervallumok, amikor olajat kell cserélni, fékbetétet, vagy csak simán átnézni a kocsit, hogy minden műkdik-e rajta. Meghibásodásról ne beszéljünk, tételezzük fel, hogy az új autó nem romlik el( pedig el szokott néha). Elég csak ezeket a költségeket nézni, az ember lazán ottfelejt a márkakereskedésben 30-50000 forintot, amivel marhára nem számoltak a költségvetés tervezésekor. Ilyenkor szokták azt mondani, hogy szép új autó áll a ház előtt, a gyerekek meg zsíroskenyeret esznek, mert megdrágult a törlesztőrészlet a forint ingadozása miatt, jött egy benzináremelés, és még egy kötelező szerviz is...
Én őszintén örülök neki, hogy egyre több új autó van az utakon, biztonságosabbak a régieknél, nincs velük probléma, nem hagynak cserben, és némelyik még az árát is tartja, de a 0% önerő 120 hónap full hitel dolgot azért érdemes lenne átgondlni kicsit, mert még mindig túl sok a Csekonics báró az országban, aki szó szerint belebukik az autóvásárlásba...