Ma Wankelizálódunk egy cseppet, mert idegesít ha egy társaságban véletlenül szóbakerül úgy néznek az emberre -aki megpróbálja nekik elmagyarázni a működését- mint valami gonosztevőre. Pedig ha tudnák milyen egyszerű is a Wankel motor. Legalábbis nem sokkal bonyolultabb mint bármely más négyütemű Otto motor. Merthogy az. Csak forgódugattyús.( lásd a képen). És,hogy ez miért jó? Ennek több oka van: kisebb hengerűrtartalom is elegendő ahhoz,hogy sok-sok lóerőnk legyen. Mindemellett jóval magasabb fordulatszámra képes mint egy átlagos soros négyhengeres motor. Nem ritka a 9000 fordulat/perc sem a komolyabb Wankelek esetében. Van viszont egy aprócska hátránya is: valamennyivel magasabb a fogyasztása mint a többi négyhengeresé ezért nem is nagyon szorgalmazzák a továbbfejlesztését. A Mazda az egyik leghíresebb gyártó aki még ragaszkodik hozzá és a Subaru=Boxermotor képlethez hasonlóan legendává váltak a Mazda Wankeljei. Sokan gondolják azt,hogy a Wankel motor megbízhatatlan és nem kiforrott technikailag. Valójában ezek az emberek hatalmasat tévednek,hiszen egyáltalán nem megbízhatatlanabbak mint más motorok és valójában nem is újak. Felix Wankel német gépészmérnök fejlesztette ki 1951-ben az NSU-val közösen a forradalmian új erőforrást, amit eredetileg hajók meghajtására akart használni. Az NSU azonban több lehetőséget látott az új motorban mint a vizi közlekedés meggyorsítása és elkészítették az első Wankel motoros autót. Rövidesen elterjedt a motor és az NSU eladta a szabadalmat a Rolls Royce motorgyártónak Angliába ahol kifejlesztettek egy Dízel Wankel motort különösen erős mezőgazdasági gépek működtetéséhez. Egy ideig a repülőgépmotorok következő nemzedékét látták a Wankel erőforrásokban de ezt a sugárhajtás elterjedése meggátolta. A kíváncsiságnak engedve a brit Norton gyár Wankel motort épített Commander nevű modelljébe ami a motorosok körében legendává nőtte ki magát. Az első komolyabb sikert azonban a Mazda hozta új, Cosmo névre keresztelt modelljével 1967-ben. Szintén legendás a Mazda RX-7 amiben szintén Wankel motor található, jó megjelenésének,gyorsaságának, erejének valamint praktimkumának és olcsó árának köszönhetően 24 évig volt a legjobb olcsó sportkocsik között. 1991-ben a híres Le Mans-i 24 órás versenyen a Mazda nyert 787B kódjelű versenyautójával ami tovább növelte a bizalmat a Wankel motorban ezidáig kételkedőkben. Nagy kérdés volt a Mazdánál,hogy az RX-7 gyártásának leállítása után lesz e még valaha Wankel motoros Mazda. És lett,mert a vezetők nagyon bölcsen belátták,hogy kell valami apró különlegesség ami a kocsijaikat egyedivé varázsolja,így kaphatott zöld utat az RX-8 ami különleges motorjának köszönhetően továbbviszi elődei nagyszerű hírét. További örömökre ad okot,hogy nemrégiben a gyár bejelentette,hogy továbbfejleszti a motort így a rajongók fellélegezhetnek: évekig nem kell attól tartani,hogy a Wankel motor a méltatlanul elfeledett találmányok süllyesztőjébe kerül.
És itt van 6 percnyi tudomány az NSU-tól, egy régi kisfilm amiben elmagyarázzák (németül) a Wankel motorok működését. Kissé száraz,de minden jól kivehető rajta.