S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

Mesél a Száguldó Cirkusz- A turbomotor.

2007.04.17. 09:13 scheerti

Az utcai autóban használt motoroknak kb. annyi közük van az F1-ben használt modern motorokhoz,hogy mindegyik benzint fogyaszt,és ugyanazon az elven működik. És ennyi,mert a versenymotorokat grammra pontosan tervezik meg, és kínos gonddal ügyelnek arra is,hogy az adott motor kibírjon két versenyhétvégét,többet úgysem kell neki. Az utcai autónál a mindennapi használathoz azért nem árt ha a motor nem csak 1200 km-t bír ki maximálisan. Tehát nyugodtan kijelenthetjük,hogy az utcai motorok tökéletesen alkalmatlanok a F1 versenyekre. Lófaszt. A maiak talán azok de a BMW 25 éve  olyat csinált,amin  mindenki csodálkozott. Utcai motort használt a száguldó cirkuszban. Igen,ott ahol a csapatok már akkoriban is dollármilliókat vertek el fejlesztésre,a BMW fogott egy szar kis utcai blokkot és szarráverte vele az élmezőnyt. A dologhoz hozzátartozik,hiogy bajorok úgy 1960 környékén kifejlesztettek egy M10 névre keresztelt 1500 köbcentis motort ami nem is volt túl erős. Úgy 90 lóerő lehetett a teljesítménye,ez akkoriban a BMW aktuális 1500-as modelljét hajtotta és senki nem gondolta volna,hogy versenymotor lesz belőle.( a képen az M12-es versenyváltozat) Elképesztően sokáig gyártották ezt a motort és késöbb megjelentek az 1600 és 2000 köbcentis változatai is.  A Forma1 a 70-es évek végére elkezdett változni,jöttek a szabályozások mert sok volt a baleset és a média egyre jobban elkezdte ezeket a szervezők rovására írni. Volt egy új szabály,lehet használni feltöltött motort is,de csak 1500 köbcentis lökettérfogatig. Nem volt a feltöltős motor túlzottan új a BMW számára mert különböző kisebb versenyeken már kísérletezgettek ezzel megoldással. Szóval dönteni kellett,hogy 3 literes szívómotor vagy másfél literes Turbo. A csapat az utóbbit választotta és elég nagy kockázatot vállalt ezzel hiszen ez vadonatúj eljárásnak számított,ráadásul nem akartak versenymotort fejleszteni. Széthajtott BMW 1500-as autókat beleztek ki,olyanokat amikben legalább 100 000 km volt már mert úgy gondolták hogy ami annyi idő alatt nem repedt meg az nem is fog. Egyesek szerint a gyár udvarán hagyott blokkokat gyakran le is vizelték a dolgozók,bár ennek nem tudom mi értelme volt,de egészségükre. 1982-ben,elindulni a Forma1-ben egy 20 éves utcai motorral elég megmosolyogtató volt. A kétkedőknek ugyanis hamar az arcukra fagyott a mosoly. A Brabham csapat elkezdte használni az új 1500 köbcentis turbomotort aminek a teljesítménye 1500 lóerő volt, és kiválóan vizsgázott. Igen ezerötszáz. Jól olvastad. Persze ezekből a versenyekre jócskán visszavettek nehogy eldurranjon a motor, de képesek voltak ekkora teljesítmény leadására is. Minden egyes köbcentire jutott egy lóerő. Ezt azóta sem sikerült versenyautón reprodukálni. 82-ben még Riccardo Patrese vezette de 83-ra már      Nelson Piquet ült a volánnál, Bernie Ecclestone volt a csapatfőnök és Gordon Murray a vezető tervező. 1983-ig senki nem számolt komolyan turbós autóval a Forma1-ben, ezért kicsit meglepő is volt,hogy Piquet körbeautózta a mezőnyt. Komoly ellenfele kevés volt talán Alain Prost volt aki megverhette volna ugyanis a szezon végén csupán két pont volt köztük a különbség. Meglepő azonban,hogy a      Brabham-BMW nem nyerte meg a konstruktőri világbajnokságot, a      Ferrari és a Renault is elötte végzett. Piquet jó pilóta volt, korábban nyert más világbajnokságot,így meggondolhatta volna magát hiszen egy akkoriban még gyermekcipőben járó technika és egy 20 éves utcai motor nem szólt feltétlen a siker mellett,de bízott a csapatban és magában és ez sikerre vitte. Aztán persze mint minden érdekes újítást, a Turbomotort is be kellett tiltani biztonsági okokból.

 

Itt az olasz nagydíjon (1983) láthatjuk a  Brabham BT52/B versenyautót.A verseny egyébként Piquet nyerte meg.

 

                

  

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr4359657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

camell 2007.04.17. 12:47:16

Azért a BMW-nek volt bőséges tapasztalata a turbók terén, hiszen, mint tudjuk, ők repülőgépmotorokkal keztdék. És már 1944-ben negyon mentek ám a feltöltött motork ott... Persze, nem ugyanaz a kategória- és ők csillagmotorokat csináltak, ráadásul- de a tubo, az turbo.

Tommi 2007.04.17. 20:40:21

Ó igen... A legendás Brabham-BMW... Azok voltak a szép idők...

bari 2007.08.12. 23:53:54

Igen, ez autóverseny volt, autókkal... ehez képest mi a Forma-1 manapság? Egy teljesen steril néphülyítés. Azóta, mikor elhagyták a régi fajta időmérő edzést, egyre kevesebb versenyt nézek, egyszerűen rém unalmas, soha egy előzés, de tényleg, szinte semmi. Sokkal jobb a MotoGP, WTCC, stb. Ez az egész egyszerűen nagyon el lett cseszve. Mi lenne, ha lenne Turbo, slick gumi, aktív felfüggesztés, "porszívó autók", aktív légterelők, stb? Persze gyorsabb lenne minden, de azt hiszem elég jó a biztonság, tapasztalat, hogy ne legyenek nagy balesetek.

MaSzKa 2007.08.22. 04:14:42

én úgy tudom max kb 1200Le tudtak max-ba

a versenyen használt motor 950Le-s volt a tesztautó 1050Le-s volt

BMW M-Power

www.bmwpower.hu

F1 Fan · http://www.virtualmanager.hu 2008.03.14. 10:07:08

Sziasztok!

Szeretnék ajánlani egy Forma1-es játékot: www.virtualmanager.hu
Játssz, és tedd még izgalmasabbá a szezont!
süti beállítások módosítása