S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

Kiskáté mindenkinek aki vezetne, de nem tud!

2008.01.02. 18:29 scheerti

Leesett a hó, minden fehérbe borult, ezáltal az utak csúszósak lehetnek. A nagy többség ilyenkor megpróbál okosan közlekedni, kerülni a gyorshajtást, a baleseti kockázatot minimálisra csökkenteni. Persze nem mindenki. A minap érdekes beszélgetést hallottam amely egy hölgy és egy idősebb úr között zajlott egy parkolóban.

Úr: Nem csúszott az út?
Hölgy: Nem, lehet menni rendesen, nincs hó.
Úr: Nem is a hó miatt csúszik, hanem a víz fagyott rá reggel.
Hölgy: Ebben van ábéesz (sic!) úgyhogy nem csúszik ez meg.
Nem tudom a hölgynek elmondta e valaki, hogy mi az az "ábéesz", és, hogy micsoda mázlija volt, hogy nem borult be seggel az árokba a középronda Ingisével együtt.

Szóval itt egy kis tényhatározó, csak semmi száraz adat, kifejezetten kezdőknek:

Ha ABS van egy autóban, az azt jelenti, hogy a kerekek nem blokkolnak fékezéskor, magyarán nem csapódsz bele csúszva az elötted árokba csúszó Scaniaba, irányíthatóságot biztosít, tehát fékezés közben ki lehet kerülni az akadályokat anélkül, hogy a kerekek blokkolnának. Fontos tudni, hogy az ABS-es autókat illik keményen fékezni, magyarán padlóig nyomni a fékpedált. Nyugalom anyukák, igen tudom, hogy apuka azt mondta 91-ben ,hogy nem szabad telitappal fékezni télen mert megcsúszik a Lada, de ugye az ABS már azért van benn, hogy ne csússzon meg. Az ABS nem tart az úton, az, hogy van a kocsidban nagyon jó, csak tanuljuk meg használni.


Az ASR (kipörgésgátló) nem azt jelenti, hogy ha megcsúszik az autód akkor nem tud kipördülni (bármilyen meglepő, hallottam már ezt az érvelést). Az ASR  megakadályozza a kerekek kipörgését indulásnál és gyorsításnál. Biztosítja a stabilitást és kormányozhatóságot a motorvezérlésbe való beavatkozással, illetve kerekenkénti célzott fékezéssel. Ez annyit jelent, hogy visszavesz a talpadból hogy ne tudjanak kipörögni a kerekek mikor elindulsz hegynek felfelé. Nagyon hasznos dolog, de nem szabad elfelejteni, hogy nem csodatévő szerkezet, hiába van ASR a kocsidban, ha nyári gumik vannak fenn amivel az éltben nem fog elindulni a tükörjégen az autó.

EPS: Nem, ez nem a menetstabilizáló, ez az elektromos szervókormány, ha megvetted az autót és EPS volt benne ESP helyett akkor a kocsidban NINCS menetstabilizáló. Szopás.

EBD: Elektronikus fékerőelosztó. Ezt újabban az ABS-el karöltve nagyon nyomják, nem véletlenül. Annyi a lényege, hogy pont elegendő fékerő jusson a kerekekre az autó terhelésétől függően. Magyarul tessék nyomni a féket (ha van EBD) mint süket a csengőt, az elektronika majd eldönti, hogy mennyi szükséges, aztán ha egyszer elszámolja magát akkor... Na mindegy, még mindig jobb mintha magadtól próbálkoznál.

ESP: Ez a menetstabilizáló. Tény, hogy tudja csökkenteni a pályaelhagyásos balesetek számát, de az árok széléről nem hoz vissza, és a fizikai törvényeket még a ESP-s autó sem tudja áthágni. Igen, fékez is minimálisan, de ettől még bele fogsz durranni a fent említett Scania tehergépkocsiba ha nem fékezel. Nagyon jó szerkezet, sokat tud segíteni, de sokan hajlamosak túlbecsülni.

GPS: Navigációs rendszer, maximum a tájékozódásban segít, másban nem veszed hasznát. A barátnőknek lehet vele dicsekedni, de a vezetésbe nem piszkál bele.

"A téligumi csak felesleges kiadás": Végülis van benne igazság, tényleg sokkal jobb szarrákopott nyárigumikkal belebaszódni az árokba mint három szezononként beruházni legalább két normális téligumira. 7 fok alatt a téligumi jobb, ez nem vitás, nem, nem azért mondják, hogy jól lehúzzanak hanem azért mert tényleg jobb. A nyári gumikat részben más anyagból készítik, így lényegesen mervebb lesz télen, ezáltal nem fog úgy tapadni.

"De az enyémen négy évszakos gumik vannak": Igen, van olyan is, tapasztalataim szerint annyira jók mint a multifunkciós konyhai eszközök, ugye tudjuk, hogy ami mindenre jó az gyakran semmire sem jó.

"Ha a kocsimban egyik sincs akkor ne is vezessek télen?": Természetesen ezek közül egyik sem nélkülözhetetlen egy autóba, bár kétségtelen, hogy jobb ha vannak. Egy kevésbé tapasztalt vezetőnek nagyon nagy segítség tud lenni akár egy is ezek közül( természetesen nem a GPS)

"De nekem a lábamban van az ABS": Örültem a találkozásnak Mr. Fittipaldi.

"Nekem Trabantom volt 18 évig, a mostani kocsim se fog megcsúszni": Igen, végülis tegnap se jött semmi a kereszteződésben.


 Ennyi lenne az alapkiképzés teljesen amatőröknek, bár aki ezt a blogot olvassa az sok újdonságot nem fog találni benne,

59 komment

Címkék: lol útmutató vezetéselmélet

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr54282343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csiky944 2008.01.02. 20:05:59

Hmmm,tegnap éjjel 2-kor mekkorákat mentem,kézifék segítségével nagyobb kormánymozdulatra szépen ment az ótó,3.-ban hagyva szépen kihúzott a kanyarból,mindössze csak egyszer sokalltam be.Mindez úgy kapcsolódik ide,hogy leesett a hó és csúszósak lettek az utak :)

@ 2008.01.02. 23:24:35

Ilyenkor jó még egy alap 316is:D
Klassz összefoglaló, sok benn a hasznos dolog.
Persze ez a sok hárombeűs izé nem pótolja a legfondosabbat:
ÉSZ!
És ha azzal vezetünk meg lehet élni ezek nélkül is.
:)

TillZ · http://www.hatekonysag.hu/blog/ 2008.01.02. 23:37:21

É.S.Z. :-)))) Ez tetszik!
Az ÉSZT osztották szét a legigazságosabban: mindenki azt hiszi, neki jutott belőle több :-)

Tudtok vmi helyet, ahol az autóm kockáztatása nélkül lehetne gyakorolni a csúszós úton manőverezést?
Nem vezetéstechnikai sulira gondolok, bár az se lenne rossz.

Egyszerűen Bp-n vmi helyet, ahol csúszik és nagy szabad tér van...

_murci_ 2008.01.03. 01:10:07

Hát nemtom, mióta leesett a hó, azzal kezdem a vezetést, hogy az esp feliratú gombot 5 sec ig nyomva tartom :DD, aztán meg megkeresem az elhagyatott laktanyát, és jajj de jó, meg a kertvárosban ahol nem sózzák az utat és 10 után senki nincs az utcákon, olyat lehet autózni....

tagnap sikerült ugyan egy stoptáblát némileg elállítani a függőlegestől, de ez eddig az egyetlen esetem 6 éve,

amúgy aki nem tud vezetni annak tökmind1 milyen elektronika van a kocsiban, akkoris túl hirtelen fékez előttem a kereszteződésnél, ahol ZÖLD van (megtörtént eset, lökhárító bánta tavaly télen)

TillZ: bármelyik hypermarket parkolója jó erre, de valamiért a cora parkoló jobban csúszik, mint a tescoé :)

ommm 2008.01.03. 09:49:20

nem rossz scheerti...de akiknek szól, azok sajna nem jutnak el idáig :))
mondjuk én jómagam a tavaly téli rossz tapasztalatokat alapul véve lekötöttem az ABS jeladót. egyelőre nem is hiányzik.

megosztok viszont veletek egy trükköt, lehet ismeritek, lehet nem.
csak alacsony tempójú megcsúszásoknál ér valamit, elsőkerekes autónál. (pl. kereszteződésben vagy útra kihajtásnál):

ha ilyenkor (még nagyon alacsony sebesség -értsd 30 körül) alkezdi tolni az orrát a jó magas padka felé, akkor sokszor az őrült féktaposás és kormányángatás helyett inkább ráhúzom a kézit és inkább a hátuljával próbálom utolérni az elejét, így az első kerekek előrefel csúszása szépen lelassul, mivel az autó kitörő hátulja keresztirányba próbálja elfordítani őket. nem egy tuti dolog, de ne rajtam keressen már a felnis.
üdv mindenkinek és ahogy fent is írták:
ÉSSZEL!

_murci_ 2008.01.03. 10:37:12

ommm

amit írtál az nagyob sebességnél is működik, csak nem mind1 meddig húzod a kézit, de olyan 50nél is jó
a hátsókerekest vezető plázabiccs, (aki aműgy sem olvassa) az meg olyankor nyomjon 2-3 ban egy félgázt, soha ne padlót mert akkor elforog és nem fogja meg a jóisten sem, max oszlop

ommm 2008.01.03. 13:40:30

hááát...a nagyobb sebesség azért inkább 140 fölé :))
na jójó...de azért ne próbálgassuk

_murci_ 2008.01.03. 13:46:45

nem lenne a 140 sem gond, ha Finnországban egy kva nagy befagyott tavon próbálgatjuk
a nagyobb sebességnél egyébként csak az a gás, hogy ha hirtelen az ívkülső kerék betapad
ha szerencsénk van a gumi lefordul a felniről (ilyet már átéltem)
ha nincs szerencsénk felborul a gép, és az biza sok pééz
mindenki menjen szépen a parkolóba, elhagyott reptérre azt ott nem lehet gond, max elakad néha

asbi` 2008.01.03. 14:18:28

ommm, én úgy vettem észre, hogy ha esetleg tolja az elejét, gázelvételre is nagyon szépen kiteszi a seggét és még csak kézifék sem kell. bár lehet csak én vagyok béna, szóval javitsatok ki nyugodtan.. :)

Norbe 2008.01.03. 14:43:30

Nagyon jó az írás!

Csupán egyetlen dolgot kérdeznék. Én úgy tanultam hogy az ABS semmit nem ér télen, mivel azt száraz útra "optimalizálták" úgymond. Cáfoljatok meg ha nem így van! Szerintem havas-jeges csúszós úton meghülyül a kütyü és nem tudja ugyanazt csinálni mint normális esetben. Ommm története is ezt sugallja nekem.

Üdv.

_murci_ 2008.01.03. 14:57:34

Norbe
igazad van, jól tudod, szívás ha jeges úton tovább gurul a kocsi padlófékre, többet lassul ilyenkor ha blokkol

George 2008.01.03. 15:03:37

Omm! Elmesélnéd a miértjét az ABS jeladó lekötésének? Elég súlyos indok kellhetett, érdekel!
Én az Escorttal fogok szombaton 150 km-t menni, de csudijó lesz (még szervókormány sincs, és nyárigumival - bár mintha jobban tapadna a márkás gumi most a száraz úton, mint nyáron...)
Hogy szóljak a cikkről is: nekem tetszik, kár hogy nem olvassa az, akinek szól!

@ 2008.01.03. 15:05:28

Hát igen, jeges út a legnagyobb szívás, még az a többet lassul is minimális. Én csúszkáltam most jeges parkolóban hátsókerekes kocsival, és a jég elég nagy szívás. A hó sokkal jobb.
ABSre én is kiváncsi lennék, miért hogyan nem működik télen, még sosem vezettem olyan kocsit amibe lett volna.

_murci_ 2008.01.03. 16:09:20

főleg a régebbi autóknál azért nem működik megfelelően télen, mert érzi, hogyha a kerék blokkol, mint a nevében is benne van (Anti Blockierung System) ezért a tapadó kereket fékezi a modernebb, a régebbi meg piciket fékezget ugye, de ha azt érzi, hogy egyből blokkol mindkét kerék akkor, "elengedi őket", vagyis túl sok ráhagyással fékezget és ezzel azt érzed a kocsiban, mintha szart sem érne, mint ahogy nem is ér, ilyenkor célszerűbb kikapcsolni, de pl. vizes, havas úton vagy nyáron nagyon sokat segített már nekem

_murci_ 2008.01.03. 16:10:00

ja nem írtam, hogy csak jégen csinálja ezt

Tommi 2008.01.03. 16:18:22

Én is megcsapattam a Samarát mostanában egy párszor... Haverok kérdezték: "Miért, van jogsid?"
Én: "Benzin kell csak, meg valami elhagyott út..."

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.01.03. 16:39:19

Tükörjégen semmi nem segít, ott baszhatja mindenki a kütyüket, a fizika az úr, nem az elektronika. Az ABS tényleg azt a benyomást kelti télen mintha semmit nem érne, de pont az a para, hogy vannak olyan vasak amiken nem lehet kilőni csak a jeladóó kikötésével, ahogy omm is csinálta. Hasznos kütyük ezek, kétségtelenül, de pl amennyi magabiztosságot egy ESP ad annyit nem pótol tudásban-szerintem.

asbi` 2008.01.03. 17:32:03

Tommi, naja.. :) Az autó egyelőre még benzinnel megy, nem jogsival :p

_murci_ 2008.01.03. 18:03:19

sőt újabban a gyárak ráálltak arra, h építenek egy szar futóművet, megdobják egy ESP vel és ennyi, régen legalább rendesen meg kellett építeni a futót, h ne ess le az útról.
Amíg megvolt a Bravo, nemegy ember fosott be mellettem, mert a csili-vili audiból, az anyaméhből egy tomboló szörnyetegbe kerültek át, miben a szervo-kormányon kívül semmilyen elektronikus basz nem védte az életüket (szegény Bravo hgt... de mennie kellett)
és mégis kiadta az íveket, nem csúszott, csak tört előre (meg a 18,3 literes átlagfogyi :D )

ommm 2008.01.03. 20:22:23

az ABS-t nagyjából a fent leírtak miatt (is) kötöttem le. de ez még tavaly (mármint 2006-07) telén történt.
a házunk előtti kereszteződés felénk eső leágazása jobb ívben, lefelé lejt. egyszer megtörtént, hogy kb. 40-es "tempónál" hazafelé jövet ráfékeztem, még a kanyarodás előtt és éreztem, ahogy az ABS pumpálni kezdi a lábam. lassultam, de nem elegendő mértékben és ugye a letaposott havon aztán az ember tekergetheti a kormányt, nem történik semmi.
úgyhogy kézi fel és szépen oldalvást megálltam a szembejövő sávban. ott, ahol tízpercenként az emberekkel csurig pakolt busz jár.
ez volt az első ok.

a második, hogy gyárilag az ABS olyan szinten volt beállítva, hogy még maga a blokkolás előtt beleszólt a fékezésbe. ez még idegesítőbbé vált, mikor a gyárilag nem túl erős fékrendszerrel rendelkező autómon nagyobbakra, belsőhűtésű és huzagoltakra cseréltem a tárcsákat és puhábbra a fékpofákat. mivel elég sokat vezetek, tempósabban is sokszor, és miután egy-két -a hegyi EB-nek is helyt adó-útszakasz látogatása során tökéletesen kitapasztaltam és értettem a gép minden mondanivalóját és jelét, úgy gondoltam, hogy lekötöm a jeladót. a világító kis narancssárga ikon pedig nem zavar különösebben.

a harmadik ok, hogy utálom az autókban az elektronikát. nem akarom, hogy helyettem gondolkozzon.

asbi: valóban, elsőkerekeseknél a gázelvétel a megoldás, szárazon, havon, mikor az autó a gumi és a hó/jég között kialakult vízrétegre úszik fel csak akkor segí, ha valamelyik első keréknek sikerül legalább egy pillantra megkapaszkodnia.

viszont nagy tempónál kitűnő megoldásnak bizonyult az is, ha gázelvétel helyett jobban alászedtem a kormányt (ha még lehetett) és visszagangoltam majd padló. ha gyorsan sikerül, akkor szinte lehúzza az autót a rossz ívről.

viszont egy jótanács, amit scheerti talán kifelejtett: télen, jeges/csúszós útfelületen igyekezzetek a motorféket ritkán használni, mivel a fellépő fordulatszámkülönbséget a taknyos felületen sokszor a legjobb téligumi sem tudja átadni az útra és menthetetlen csúszás lesz a vége.

na nem okoskodom tovább.

ommm 2008.01.03. 20:24:15

khm...fordulatszám ÉS nyomatékkülönbséget

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.01.03. 20:46:09

Hátsókerekes autónál különösen ciki tud ez lenni. Egy ismerősöm haverja fehér aszfalton (amcsiknál sokat használják- vizes/jeges úton iszonyatosan csúszik) egy BMW-vel gyújtott, visszalökött kettőt, ráengedte a kuplungot, a hátulját faszán kirakta, a gyerek meg feltekeredett egy oszlopra. Semmi baja nem lett, a kocsi viszont rommátört.

Rocko- 2008.01.03. 23:48:34

mi az, h nem jut el azokhoz akinek kell? mindjárt küldöm anyámnak.

Johnny336 2008.01.04. 14:02:29

Nagyon jó a stílusa az írásnak, baromira tetszik ez a post. De valóban, ezeket a dolgokat egy autóbuzi tudja. A nem autóbuzi meg nem olvas autóbuzi blogot... :)

Egyébként baresz ez a hó, nagyon tetszik. Élvezkedem én is, ha lehet. Frontkerék, könnyű autó, móka kacagás :))))

Ommm kézifékes megoldása pedig díjnyertes, vetettem már be én is párszor, és tényleg királyul működik.

@ 2008.01.04. 15:46:15

Azért azzal vitatkoznék hogy egy autóbuzi tudja ezeket, én nem tudtam mindent. 20éves vagyok, régóta autóbuzi, viszont törvények szerint csak 3 éves vezetői tapasztalattal, még sosem vezettem olyan kocsit amiben valamelyik is lett volna, és a kresszel sem kell megtanulni.
Autobuzi vagyok nem technikabuzi, annyit tudtam amit felszedtem, de az kevesebb volt kicsivel a fenti összefoglalónál.
És hiszek abban hogy a túlzott elektronika folytja meg a VEZETÉST.
Kézifékes dologra meg magamtól jöttem rá, nem szükségből, élvezetből. És szerintem ez az igazi autobuzulás nem csípőből tudni hogy az XYZ elektronikus szar mit jelent három nyelven, mióta lakalmazzák melyik autóban először.
üdv és peace:)
@

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.01.04. 15:58:16

Sok olyan autót vezettem amiben volt ABS EBD ESP EPS ésatöbbi. ASR-est csak néhányszor. A tapasztalatom az, hogy szerintem idejekorán nyúl bele mindegyik a dologba. Szerintem az egyik leghasznosabb holmi ezek közül az ASR. Olyan helyeken is elvisz ahol nélküle csak elég trükkösen tudnál feljutni. Ha mindegyik kikapcsolható akkor semmi gond.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.01.04. 15:59:12

Viszont a legocsmányabb dolog az elektronikus gázpedál. Az csúf.

Johnny336 2008.01.04. 16:36:36

@!

Az autóbuzi szerintem tisztában van a technikai háttérrel is. Legalábbis kéne. Ha nem tudjuk mi miért történik valamivel, akkor csak mellékszereplők vagyunk mellette, és nem mi rendezzük a darabot (bocs a hülye analógiáért). Ez nem arról szól, hogy tudjam, az ABS vezérlőcomputere hány magos procival, és milyen órajelen működik, mert az lényegtelen. De jó tudni, hogy mit csinál, és hogyan, különben csak nézünk, hogy "ezt most hogy?".

@ 2008.01.04. 17:17:11

Igazad van, teljes mértékben egyet értek. Ha majd saját kocsit veszek amikben lesznek ilyesmik, nyilván és is utánna fogok nézni hogy mi micsoda, mit tud, és meg szeretném ismerni a kocsi és saját határait.
Csak annyit mondtam hogy az szerintem nem evidens hogy egy autobuzi tudja ezeket:)
Főleg a fiatalabbak, akiknek még az számít hogy hány lóerős, mikor van 100on:D

Johnny336 2008.01.04. 17:48:10

Nekem sincs a kocsimban se ABS, se klíma, se szervó, se semmi. Csoda, hogy az ajtó nyitható :)
Egyébként ezeket az ember onnan tudja, hogy buherálják lenn egy idősebb, tehetősebb ismerős tragacsát, aztán valamit nem tudnak, nekiesnek a netnek, és eléjük tárul egy olyan világ, amiről még nem is álmodtak. "Kulcs nélkül induló Zsiguli? Menj már..." :)
Illetve olvasgatja az autós újságokat (nem a Tuning&Stereo-t), aztán ráragad az alapvető tudás, mint a kosz.
Egyébként én 23 vagyok :)))

@ 2008.01.04. 18:43:25

Autót buherálni sajnos keveset szoktam, bár nyáron volt egy kis afférom az egyik kilyukadt benzincsővel, szóval főleg nekem is autósújságokból származik az a kevés tudásom. De persze itt is van hogy kit mi érdekel, engem főleg a gyors autók, így általában sport autót veszek, nagyritkán egy egy autobild, de ott is utoljára maradnak a passat-vectra összehasonlító tesztek.:)

kran 2008.01.04. 22:31:21

Ma öt perc alatt láttam jópár koccanást, a Georgina- Négylovas utca kereszteződésben (Cinkotán), törtek a lökhárítók, rendesen. Két dolgot nem értek. Minek kell egy szín jég, keskeny utcában egy méteres követési távolsággal közlekedni, illetve hogy minek kell iskola-óvoda-gimnázium háromszögben ilyen tempóban menni (30 a megengedett és bőven 50 fölött mennek a "Fittipaldik"). Pedig tavaly tavasszal már egyszer kampányszerűen mértek itt a rendőrök és kaszáltak is rendesen.
Üdv
kran

Direkt 2008.01.05. 20:52:02

Kedves Scheerti!

Régóta olvasom már a blogod (kb éve, talán több nem tudom) és rohadt jó amit csinálsz szóval csak így tovább.

Most viszont nem bírtam ki hogy ne írjak, mert hülyét tudok kapni ettől a 7 fokos dologtól. Valahol meg kell húzni a határt ez igaz. Viszont nem kéne erőltetni annyira ezt a 7 fokot. Szívesebben indulok el nyárigumival 6 fokban szakadó esőben mint télivel az tuti. Egyszerűen nem jó vízen a téli. Meg százaron sem. Hóban el kell ismerni (mint azt mindneki tapasztalhatta az elmúlt pár hétben) tényleg szükség van téli gumira. Viszont mondjuk úgy talán 0 fokig a legtöbb nyári gumi szárazon veri a télit. Lehet hogy csak pár centivel, de rövidebb úton megállsz.
Nem arról van szó hogy nem kell téli, de nem várjunk el téli gumitól ugyanolyan menettulajdonságokat mint a nyáritól. Leginkább egy nyúlós tésztához tudnám hasonlítani a télit kanyarban.
Nem kell tehát azzal nyugtatni a lelkünket hogy "úgyis téligumim van, megyek a pályán 130al szakadó esőben 4 fok van, még szerencse hogy már november 10-e van és átraktam már a télit". Nem kell tehát elhinni mindent a médiának, a 7 fok azért van mert valahol megkell húzni a határt. De úgyanúgy írhatnának 6 fokot is, sok különbség nincs. Meg egyébként is amennyi gumifajta, annyi összetétel.
Az absel meg vigyázni kell, sokszor nem ér semmit. Mondjuk ilyen nem sokszor van, de ahogy leírtátok pont a legveszélyesebb helyzetekben csinálja azt amit nem kéne...

Na ennyit akartam röiden tömören.

Üdv

csiky944 2008.01.05. 21:21:27

Direkt,az autó se mindegy,mármint a futómű,nekem a csigapusztítóval a téligumi jobban tapad szűk kanyarokban nagy sebességgel,de viszont ilyen 120-130-as kanyarokban eléggé bizonytalan a télicondom

Tommi 2008.01.06. 01:35:39

csigapusztító? csak nem valami francia?

A téli gumi akkor is jobb, mert lágyabb, ergo hamarabb bemelegszik, ezáltal jobb lesz a tapadása... Tükörjégen meg csak a szögesgumi fog meg...

csiky944 2008.01.06. 10:37:31

De Tommi franzözisch,méghozzá vasp.nája van

Grafithuszar 2008.01.06. 21:24:29

Tudom sokszor előjön ez a téligumi kérdés, de én akkor sem értek vele teljesen egyet. Jégen teljesen mindegy hogy milyen gumi van az autó alatt. Hóban egyértelműen jobb a téli gumi ezt nem vitatom, de mi a helyzet télen, tök száraz úton? Az igaz hogy 7 fok alatt megkeményedik a gumi és nem tapad úgy, DE az üzemi hőmérséklete nem 7 fok. Simán 15-20 fok között van. Persze nekem nem munkaeszköz az autó, így én bármikor megtehetem hogy ha sz@r az idő akkor egyszerűen nem ülök autóba és kész, így szerintem nem szükséges téli gumit vennem. Cáfoljatok meg ha rosszul gondolom, tényleg kíváncsi vagyok rá.

George 2008.01.06. 21:46:25

Na igen... Ez a téligumi erősen érdekel... Száraz úton teljesen jól tapad a nyári gumi, ami most a kocsin van, ez tapasztalat! A téli guminak meg ugye kb 0 foktól lenne előnye a nyárival szemben, nedves úton. Node 0 fok alatt a víz megfagy. Jégen meg már tök mindegy, hogy téli vagy nyári. Havon pedig szerintem csak azért jobb a téli, mert annak mélyebb barázdái vannak, mint a nyárinak (4 mm-ig kophat, a nyári meg 1,6-ig, ha jól tudom, de javítsatok ki!). Tehát egy jó (új) nyári gomi jobb lehet mint egy rossz (régi, kopott) téli gumi? Most akkor hogy is van ez?
Ja, a másik meg hogy ez a téligumi mizéria 10-15 évvel ezelőtt kezdett elharapózni, előtte mindig ugyanaz a gumi volt az autón, és mégis kevesebb volt a baleset (hogy arányaiban is kevesebb volt-e, azt nem tudom, de elég valószínű)
Valaki tudor világosítson fel, kérem!!!

Tommi 2008.01.06. 22:02:56

Régen diagonál gumi volt... Annak meg tökmindegy...

@ 2008.01.06. 22:10:19

Téli gumihoz annyira nem értek, DE
15 éve kevesebb autó volt, az emberek jobban vigyáztak rá, lassabban mentek. Tehát ez szerintem rossz érv a téli ellen. Még régebben autó nélkül is tudtak élni.
A téli azért téli, mert más az összetétele, puhább, és ezért jobban tapad alacsonyabb hőmérsékleten. És valószínűleg havon is, mert a bordamintázata is más, hóra tervezték, tehát nem jobb szerintem egy új nyári.
A 7fok meg azért 7 mert az egy mágikus meseszám.:D Nyilván lehetne 6, vagy 8, de valamit mondani kell, és akkor ne mondjunk már sokan sokfélét.
Direkt gratulálok 130hoz esőbe 4fokba. Ott valószínűleg tényleg mindegy nyári vagy téli, ha meg akar csúszni megcsúszik. De a téli nyilván nyúlósabb kanyarokban, mert puhább, más a bordázata, megintcsak nem arra tervezték hogy sportkocsisan száguldozzunk. Akinek arra van igénye vegyen olyan sebességindexű gumit.
Ajánlom autobildet, elég sok gumis teszt van benne, akit érdekel.
Saját tapasztalat: 1.4astra, elöl téli, városban. Indulásnál ugyan kicsit elforog a kerék, de egész jól irányírható a kocsi mindíg, kanyodásnál, fékezésnél is óvatosan vezetve. Egy haverom mesélte full nyári vw polo már egy kis fékpedálpöccintésre is megcsúszott. És ez csak a város. Én tehát télire szavazok. Bocs ha hosszú lett:)

Direkt 2008.01.06. 22:18:55

Annyi a lényeg hogy a téli gumi puhább keverékkel készül. Éppen ezért gyorsabban is kopik. Hideg időben a nyári gumi olyan mint egy tömb rideg vas kis túlzással persze. A téli gumi viszont olyan mint pl egy radír. Remélem így érzitek a különbséget. Így egy szarrá kopott téligumival kb ugyanúgy tapad az autó hóban mint egy vadiúj nyárival. Nem azt írtam, hogy jobban, nem is azt hogy kevésbe, kb ugyanúgy. Ez már függ a gumi típusától, mintázatától stb...
Tök száraz úton mint írtam kb 0 fokig (ez is csak egy közelítő érték) nem lesz jobb a téli gumi, "nyúlósabb". Ami hóban előny tud lenni, az szárazon hátrány. Most biztos sokan gondoljátok ezt hallván, dehát az a jó ha nyúlósabb. A nyúlósságot értsétek úgy, hogy nem szépen "ráfolyik" az útra, és mint a ragasztó és az autó majd tapad a kanyarokban, hanem mint a tészta, szépen elcsúszik az autó. A nyári viszont a szó hagyományos értelmében is tud tapadni ha száraz az út.
Lényeges még hogy a téli gumi barázdái között lamellák is vannak, amik így bele tudnak kapaszkodni a hóba, latyakba stb... És mikor hideg van ezen keresztül kapaszkodnak kanyarban. És vízen ezen úszik fel a kocsi :P Tehát hóban nem csak a profilmélység miatt jobb a téli, hanem ezen "lamellák" miatt is. De úgy unblock ez nagyon bonyolult kérdés mert persze az sem mindegy mekkora az autó súlya, mennyire per a gumi, mekkora a szélessége, hol van hajtva, milyen a vezetési stílusod, szóval elég összetett.
Régen pedig nagyon egyszerű miért nem volt lényeges és miért nem volt annyi baleset: mindenki szépen eljárkált a trabanttal, vartyogóval, ladával, zastavával, skodával kicsit lasabban mint nyáron, meg kevesebb autó is volt. Nyáron mentél trabanttal 80al ha siettél, télen rossz időben meg 60al. Nagy vész volt 40-50el. Ma pedig mindenki nyomja neki nemcsak autópályán a fasza kocsikkal főűton is 120al, aztánmikor bejön a tél max belassít 90-100ra mer' ugye van abs esp asr stb minden szar meg hát légzsák mert amúgy is nagyon jó az egykilenc pédétédéi passat meg elsőkerekes, ez már nem lada... Meg felgyorsult az élet, szarik rá mindenki ha esik a hó. Meg a "csak nem olyan hülye hogy majd nekem jön?!" Hát de...
Gondoljunk bele 100 éve esett nagyobb hó jancsi bácsi meg bözske néni egy hétig el volt a tanyán ki sem modzult...
Ja meg ugye azért is jó ha van téli, mert pl elindulsz délben valahová, aztán mikor mész hazafelé este és a fáról hullik egy kis zúzmara az útra aztán nyárival megijedsz egy kis fék aztán már csúszás is :)

George 2008.01.06. 22:53:22

Azt tudtam eddig is, hogy nyúlósabb, puhább a téli. Latyakba oké, elhiszem, hogy tényleg jobb a téli, lamellák ugye... De!! Egyszerűen nem érzem annyival veszélyesebbnek a nyárit, mint amilyennek mondják! Persze sokkal óvatosabban vezetek ilyenkor, mint nyáron! De valahogy nagyon marketingszagú ez a téli kontra nyári gumi. Mer jobb, oké, node mennyivel? Megéri-e 20-30-50 ezer forintért venni télit, amikor tele se tudom tankolni a kocsit 15 ezerért? Inkább vigyázok, nagyon. Meg néha még imátkozok is, pedig nem vagyok hívő...

Direkt 2008.01.06. 23:41:51

Nézd, ezt neked kell eldönteni, hogy szükséged van-e rá. Ha nem sokat mész télen, és ha leesik akkor nem kell kocsiba ülnöd akkor nem kell venni, minek. Nekem kell, és a múltkor is nagyon jó volt hogy hóesésben el tudom indulni pár száz kilométerre, meg hogy most nagy hó volt bele tudtam ülni a kocsiba és nem nagyon csúszkáltam. Nekem nagyon megéri. Meg reggel hideg volt és az emelkedőn fel tudtam menni simán ahol h astra nyárival majdnem visszacsúszott nekem, aztán suzuki az emelkedő tetején átjött a szembesávba mert megcsúszott a zúzmarán :P én meg elrántottam a kormányt és nem csúsztam meg

_murci_ 2008.01.07. 01:29:18

hát nemtom, én 10 perce értem haza Bécsból és a Nokian WR 225/45 R17 91 V Run Flat Jelesre vizsgázott. a vizet is jól elvezette, és a havas részeken (már itthon a kertvárosban aho eső még nem mosta el) is jól tapadt
A gumi egyébként egy Audi A6 Avant Quattro-n van rajta ami apám legújabb szerzeménye (annyira nem új van benne 23.000 km)
Mivel állat vagyok ezért tudom, h ez a gumi 230 nál is baromi jól viselkedett, komolyan
és és föld a céges kocsi Michelin jéhez képest, pedig az sem szar
Tahát van értelme a téligummának, de tényleg csak akkor ha sokat használod, meg a sebességindex nagyon fontos, sztem

ommm 2008.01.07. 10:13:00

szerintem sikerült belenyúlnod az egyedüli használható Nokian gumiba...
mázlid volt.

tomnemtom 2008.01.07. 11:11:35

akkor ide is beírom, hogy mekkora állat voltam tegnap.
ahelyett, hogy a kisebb rizikójú, hosszabb úton mentem volna ( eszembe sem jutott, csak idén építették ), lementem egy kb. qrvameredek lejtőn a tükörjégen, jobboldali kilincsekkel előre.
érdekes volt kettővel oldalra csúszni.
fogalmam nem volt, mitől álltam keresztbe, üresben ereszkedtem rá ( azóta gondolkodva a lejtő minden irányban össze-vissza hepehupás, vagy egy hepe, vagy egy hupa okozta ). már vártam a régről oly ismerős kasznitörés-hangot, van 3-4 fa az egyik oldalon.
ommm : az előző mazdámban, a 323f-ben nekem is hóttszar volt az abs gyárilag, eredeti gumikkal ( valami szar ) katasztrófa, yokókkal jobb lett, de igazán akkor lett jó, mikor a bosskompjúterrel odébállítottunk valamit ( sleepratio, vagy mia retek vót ), na, azután satura hagyta picit megnyikkani a gumikat, ezt követően kapcsolt be.
ebben a mostaniban már valami okosabb van, gyárilag hagyja nyikkanni, valamint kis sebességeknél egyáltalán nem kapcsol be, csak ha egy határon túlnyomom a pedált ( ezt teszteltem, mielőtt bárki !!! :D ).
ja, este szomszédilag leszórtuk ezt a lejtőt, hátsókerekessel is fel tudtak jönni rajta.

ommm 2008.01.07. 14:09:09

az is egy megoldás :)
most már nem okoz problémát nekem sem :)

viszont városban szívás ez a jég. és nem magam miatt, inkább a sok hülye miatt, akiken látom, mikor 120-al kielőznek, hogy fogalmuk sincs min mennek.

atti01 2008.01.07. 15:55:41

Hy all!

Előszőr is: scheerti grat, az oldalad nagyon jó, ma találkoztam vele egy véletlen folytán, de ezentúl látogatom, ha tehetem.

Másodszor: sokféle véleményt olvashattunk a mostanság nagyon "divatos" elektronikus kényelmi és biztonsági rendszerekről, az én véleményem szerint jó kis találmányok ezek, de nem szabad szándékosan ezekre utalva közlekedni, mert kellemetlen meglepiket okozhatnak.

Idén volt alkalmam "tesztelni"(legalábbis az időjárás megfelelő körülményeket teremtett...) a szüleim autóját (van ebben szinte minden 3 betüs: ASR, ESP, ABS, STB...) egy elhagyatott hatalmas havas betonplaccon. Az ASR tényleg fasza, szinte bárhol elindulhatsz vele, sőt gyorsítani is jól lehet jeges, havas úton. Viszont bebizonyosodott, az ESP sem képes csodára. Próbáltam hírtelen kormányzásokkal megcsúsztatni az autót, legtöbbször visszaigazított az ESP mindenféle beavatkozásom nélkül, de volt hogy a műszerfalon csak villogott az ESP visszajelző, én meg csúsztam tovább...ami élesben elég ciki lett volna!
Ezért jó, ha az ember ilyen körülmények közt teszteli a saját és autója határait, azóta én is finomabban közlekedem, még egy ilyen "komoly" teknikával felszerelt autóval is.

Ha esetleg más is járt így (esetleg élesben...), érdekelne a története.

Ja, és ommm-nak volt egy(?) jó észrevétele, ami a motorfékezést illeti havas, nyálkás úton. Én is jártam már így a kisteherautómmal (Iveco), hogy elfogyott a tapadás, és megindult a hátulja egy "ártatlan" motorfékezéstől.

Csak ennyit akartam, köszi ;)

tomnemtom 2008.01.08. 08:58:47

ommm: az hagyján, hogy fogalmuk sincs, min mennek, de ha adnak nekik képet, akkor sem lassítanak. élő példa : péntek este hatosút Érd előtt ( elhagyva az aktuális Campona-felüljárós balesetet ) hosszú egyenes után van egy 60-as kanyar. ez előtt kb. 200 méterrel rendőr, zseblámpával jelzi, álljak meg / lassítsak, majd továbbterel. nézem, mi a retek van, mintha vízátfolyás fagyott volna az útra. tükörjég. ha nincsenek ott, elég valószínű, hogy leesem az útról. így húsz-harminccal sikerült abszolválnom, majd újra egyenesben próbálgattam, még mindig jég van-e. száraz egyenes után következő kanyar ismét tükörjég, lankadásjelzővel jeleztem a mögöttem gyorsan érkező kamionnak, így csak kicsit bicskázott be. erre reggel olvasom, frontális baleset ezen a szakaszon. megnéztem, megtaláltam az ottmaradt törmeléket, nem ám a kanyarban volt, hanem ahol a rendőrök álltak, az egyenesben. valszeg akkor már nem álltak ott :D

atti01 : amúgy az agyára megyek az utasaimnak télen, mert ha nem látom, milyen az út, vagy nem biztos az optikai állapot, folyton fékpróbázom. nem tudom, ki van még így, de számtalanszor mentett már meg, előttem-utánnam estek be kanyarban az árokba. bár elővigyázatosan kell, értelemszerűen ha valami állat húszcentire tol, nem tesztelek, hagyom, hogy megelőzzön, ha lehet.

ommm 2008.01.08. 09:48:00

jaja...úttest próbája a fékezés :)

atti01 2008.01.08. 11:55:06

azaz, a fékpróba tényleg jó módszer!

csiky944 2008.01.08. 12:54:15

hétvégi ónos eső,pénteken átvette az illető a Thaliát(használtat),erre szombat délelőtt hozzák vissza trélerrel A1-es felhajtótól,legyűrte a srác a Thalia baloldalát a csúszós út miatt a szalagkorláton :D

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.01.08. 16:28:16

a téligumi témához:

egy érvet nem tudok megérteni: pénzkidobás.
miért lenne az? amíg a télit hajtod, a nyári nem kopik, amíg elhasználsz egy téli+nyári garnitúrát, azalatt elhasználnál két nyárit.

egyébként én jártam nyáron is télivel: megvettem a kocsit ősszel kopott gumikkal, vettem rá egy garnitúra télit. tavasszal meg nem volt pénz váltani, csak június környékén. nem volt vészes. kicsit valóban nyúlósabb forszírozott kanyarban, nem olyan közvetlen, mint a nyári. de ezt csak párszor próbáltam ki, utána nem erőltettem. de minek is. aki versenyezni akar az valóban vegye meg a legjobb gumit.
(hogy a fékút hosszabb volt-e, mint a nyárival, azt nem próbáltam ki, mert nem akartam egyiket se kockára gyalulni, szükség meg nem volt rá.)

azt viszont ki merem jelenteni, hogy egy télinek nagyobb biztonsági tartaléka van nyáron, mint egy nyárinak télen.

általában időben szoktam váltani ősszel, de valamelyik évben nagyon hosszú volt az ősz, és hirtelen jött egy lehülés. nyárival csúszkáltam a lejtőn szűk kanyarokban, egészen szolid tempónál szutykos, félig fagyott, felsózott úton. télivel másnap ugyanott, ugyanazon hasonló körülmények közt nem volt gond.

amit én nagyon hiányolok az autós médiából, az egy egyszerű téli-nyárigumi összehasonlító teszt.
és nem kell az Auto Motor und Sport komoly, műszeres tízgumis akcióira gondolni: venni (vagy kérni egy forgalmazótól) egy átlagos téli, nyári készletet, az egyik szerkesztőségi kocsit (mert a tesztautók nincsenek olyan sokáig náluk) különféle időjárási körülmények között kivinni egy hosszú betonplaccra, és fékezni vele mindkét készlettel 100-ról, 50-ről. (és utána visszatenni a saját kerekeit, ne koptassa a tesztkészletet.) és ezt lenyomni különféle hőmérsékleten, szárazon, havon, jégen stb. és ez frankón megmutatatná, hogy mi a különbség a téli meg a nyári között.

Rocko- 2008.01.08. 20:34:20

tomnemtom 2008.01.08. 08:58:47
az a kanyar a 6-oson trüköks és veszélyes. pláne a mögötte már statikussá váló útfelmarás.

GabriSanyi · http://htst.hu 2008.01.10. 17:05:20

Szerintem abszolút hasznos a téligumi, mert bár tavaly igen gagyi tél volt, de idén még mindíg jegesek az utak, és inkább legyen kisebb a legnagyobb kanyarsebesség minthogy ha esik a hó ne tudjon elindulni pl.Szerintem amúgy csak havon jobb a téli,nedves meg száraz úton sokkal jobban kanyarodik nyárin a kocsink, bár lehet hogy a 235 széles futófelület teszi meg az alacsonyabb oldalfal.

ASR tényleg jó dolog, Passatban meg úgy van kalibrálva hogy engedi csúszni, először kerekenkénti fékezéssel próbálja orvosolni a helyzetet,így pl hóban kapar elidulásnál, de elindul majd olyan 10km/h vagy 6-7sec után veszi vissza a gázt, szemben azzal hogy nem ad semmit startnál és csak nyekeregsz 1 helyben...

ABS is egy olyan dolog hogy aki szeret vezetni, meg ért is hozzá annak nyűg, de aki nem gyakorlott pilóta az inkább lassuljon kevésbé de irányíthatóan minthogy blokkoló kerekekkel szálljon neki vminek egyenesen(a jég az más dolog ott annyi a különbség hogy álló vagy forgó kerékkel csúszol irányíthatatlanul)...abs-ről van személyes tapasztalatom is, ebbe a genya időben teszem le a jogsit, és ugye a rutinon van egy feladat, az intenzív fékezés,ahol 35-40-ről kell megállni 10m-en.Egyedül ezen a helyen nem volt tükörjég a pályán,csak ilyen latyak és szar minőségű málló aszfalt, és ezek a felületek véletlenszerűen váltakoztak,foltszerűen,szal lehet hogy ABS nélkül nekifordulok a szegélynek vagy keresztben szállok ki az útra, mert bár szeretem az autókat meg elméletben nagy király vagyok de úgy az első keresztbecsúszásnál lehet hogy hirtelen nem tudtam volna megfogni...sőt majdnem biztos, de hát ezért kell kimenni egy elhagyatott nagy parkolóba és gyakorolni, pénzeseknek meg vezetéstechnikai tréning...

Még itt egy rutinos élmény,aztán tovább.Rutinvizsgán srác kézifékes elindulást kapta,elindul,dob egy kettest,gázzal..kerék elkapar,tekergeti a kormányt hogy egyenesen menjen,sikerül is de mikor megszűnik a csúszás a kormány alá volt szedve...úgyhogy szépen a villanypózna felé vette az útirányt, célját csak azért nem érte el mert az oktató belenyúlt..

És végül de nem utolsó sorban az ESP, ami ugyanaz mint az eddigiek, profiknak felesleges, de mikor először esett a hó és este 10kor mentünk a bakonyban kb 5cm-es szűzhóban, az utak meg olyanok voltak hogy 50-nél lefordult volna a kocsi az útról ott számomra hasznosnak tűnt, mert dolgozott mindíg, és nem az volt hogy még elmenne a kanyar és akkor hirtelen befékez az esp, hanem mikor érezted hogy na most van vége a keresztirányű tapadási surlódási erőnek akkor villant a lámpa és visszahozta az elejét, farát.
Jégen mindegyik szart se ér...szögesgumi összkerék..
Összefoglalva:ha szeretel vezetni és tudsz is akkor feleslegesek neked(bár ha mongyuk épp nem oda figyelsz..), ha meg csak az A-ból B-vel való eljutás eszköze a kocsi akkor hasznos, szerintem.

isti77 2008.01.12. 11:58:01

"Kulcs nélkül induló Zsiguli? Menj már..." :)
Mindegyik Zsiguli megy kulcs nélkül, a minap Cserhalmi György be is mutatta a Dögkeselyű c. filmben.

Nándesz 2008.01.12. 14:13:25

Hammer ajánlom figyelmedbe a magyar kiadású Auto Bildet (vagy az eredeti németet, mert majdnem ugyanaz, csak lefordítják magyarra), szinte 5-6 számonként vannak nagyon frankó, mindent átfogó gumitesztjeik, téli-nyári összehasonlítás is volt már, meg lesz is még szerintem.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.03.13. 16:07:27

"De nekem a lábamban van az ABS": Örültem a találkozásnak Mr. Fittipaldi."
A Mr. Zanardi kicsit morbidabb lett volna, de tanulságosabb. Pedig ő bármelyikünknél jobb sofőr, oszt' mégis...
süti beállítások módosítása