S-blog

Átment a lábadon a Family Frost? Eleged van a bunkó autósokból? Van egy jó linked vagy videód? Esetleg anyáznál egy jót, vagy csak javaslatod van? Kattints a nevemre és írd meg nekem azonnal!

Ezekről beszélünk

scheerti videói

Prostreet

Lúzer FC

2008.05.14. 08:10 scheerti



A minap e-maileztünk Baowahhal, és szóba került egy korántsem urban legend, bár talán jobb lenne, ha az volna.


1954-ben indult útjára a Pannónia, mint a magyar motorgyártás üdvöskéje. Jöttek a különböző típusok, még exportra is került néhány. Aztán a magyar motorgyártás a hetvenes évekre visszaesett. Nem csoda, húszéves konstrucióval dolgoztak, amit tovább lehetett volna fejleszteni a P széria modelljeiben, de azokból meg kispórolták az anyagot. Még így is klassz motor lett, minden hibája ellenére. Ebből is exportáltak, de a várt siker a konsztrukciós hibáknak köszönhetően elmaradt. Aztán jött a döntés, hogy a magyar motorkerékpárgyártás megszűnik. Akkoriban ez nem vitatéma volt, hanem döntés. Kész. És itt jön a világ lúzersége, amit a hülyemagyar el tud követni. A csepeli üzemben a japán Yamaha látott lehetőséget, így még a gyártás leállítása előtt  egy évvel, 1974-ben elkezdtek tárgyalásokat folytatni a magyar féllel. Nem sufniban gondolkodtak, egy negyvenezer néhgyzetméteres üzemet akartak, ahol évente 50 000 magyar-japán motor készült volna. A motorok 70%-át exportra szánták, tehát a minőség, mint szempont nagyon fontos volt. Ha hinni lehet a szóbeszédnek, akkor a japánok olyan feltételeket ajánlottak, amelyekért ma bármelyik önkormányzat megnyalná mind a tíz ujját. De nem, nekünk nem kellett. A büszke magyar szocializmusnak nem kellett az imperialista nippon, sem a motorgyára. Így maradt hazánk motorgyártás nélkül. Belegondolni is rossz, hogy milyen lehetőséget hagyott ki az akkori vezetés miatt az ország. Olyan motorsportunk lehetett volna, amiről mindenki csak álmodik. A keleti blokk országai között szinte biztos, hogy a legjobb versenyzőket tudták volna kinevelni, a legjobb technológiával. Talán még nemzetközi szinten is labdába rúghattunk volna. Lehet, hogy még ma is készülnének ott Yamaha motorok, lehet, hogy fejlettebb lenne itthon a motoros kultúra. Lehet, hogy nem tekintenék a motorost közellenségnek.


Lúzerek-e vagyunk?

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr47467046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mirko 2008.05.14. 08:21:28

Költői kérdés-e volt?

Mirko 2008.05.14. 08:31:01

:]

Attól tartok, azok vagyunk. Valahogy mindig arra végződik a sztori, hogy rábaszunk, legyen bármiről is szó.

bervas · http://mt10.blog.hu 2008.05.14. 08:42:12

Fejlesztgettek, bizony. Főleg a 70-es évek elején, egészen 75-ig. Csak épp nem volt akarat, pénz a leamortizálódott géppark teljes felújítására. Érdemes elbeszélgetni néhány emberrel a fejlesztésből. Még élnek, mondanak csoda dolgokat.

Úgy mondják, nagyot változott itthon a világ, de az elvek maradtak. Aki dolgozni akar, tízszer annyi embert zavar, aki nem akar dolgozni.

Egyébként a "Mi lett volna, ha..." kérdéseknek nincs értelme. Ott a P350, a P11. Ott a Yamaha. Ez lett volna. Őrizzük, ápoljuk a boldogabb múlt emlékeit. Nomeg levezetésképp szénné verjük az 500-as Manxeket P20-szal.

VrapThor 2008.05.14. 09:08:14

és hogy van a story tovább? mert ekkor jött a képbe a kawasaki!? és vitt mindent. vagy az a yamaha volt?
télleg nemtom, ezért lennék kíváncsi!

Andris 2008.05.14. 09:50:12

szép urban legend volt anno a Yamakkát azzal gyanúsítani, hogy néminemű tervrajzokkal a hónuk alatt távoztak Csepelről... :)
Meg volt a White (asszem), amit vittek az amcsiknak, meg hozták is vissza a tré összeszerelés miatt...

ekkerjoz 2008.05.14. 09:50:33

A post címlapra való, de nem elég tárgyilagos. 1974.-ben kgst hatáskör volt, melyik tagállam milyen járművet gyártson. A Jawa, Czetka, Ural, Izs, MZ ésatöbbi mellé a Pannonia sem igazán fért el, a magyar járműgyártást az Ikarusra és a Csepel teherautókra kellett korlátozni.
Egyébként is nehéz lett volna pénzügyi szempontból a beruházás és az elszámolás is, az egész kgst rubel-elszámolású volt, a Yamaha pedig nem egészen.
Szerintem nem is volt teljesen komoly a japánok szándéka sem, biztosan csak kóstolgatták a legenyhébb diktatúra gazdaságát, meddig ér el Moszkva tervgazdálkodása.
Tehát érdemes lenne valamilyen tényeket feltárni a múltból, a post érdekében.
Üdv:EJ
(veterán fanatikus vagyok, bocs)

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.05.14. 13:40:55

hat igen...szomoru ez igy. igaz jobb lett volna, ha a jawahoz nyulnak, de akkor meg a csehek a CZ-vel krosszban epp a legjobbak voltak, a jawa meg salakban - azota is- vilagklasszis.

bervas · http://mt10.blog.hu 2008.05.14. 13:54:29

A White-Pannónia akkoriban odakint a teszkós robogó kategória volt. Elfogadható külsejű, borzasztó olcsó, ahhoz képest nem túl rossz. Egészen addig vitték, míg a japánok be nem indították a gőzhengert a CB750-nel.
A fentiek White úr közlésén alapulnak.

bervas · http://mt10.blog.hu 2008.05.14. 13:57:21

ekkerjoz:
A japánok arról ismertek, hogy évekkel, évtizedekkel előre terveznek. Nem kamu volt, komolyan ide akartak jönni. A franciáknál pl a halódó Motobécane-t (a helyi Csepelt) vették meg 79 körül, az olaszoknál meg csomó kis gyárat.

ekkerjoz 2008.05.14. 16:44:09

Félre értések elkerülése miatt mondom, lehet, hogy puhatolóztak a japánok, de szerintem komoly esélyt sem a magyar, sem a japán fél nem látott a lehetséges fúzióra. Egyszerűen lehetetlen volt kapitalista cégnek tulajdonrészt szerezni magyar érdekeltségű, állami cégben. Ez felért egy nemzetárulással. Legnagyobb ellenségeink a mocskos, rohadt kapitalisták voltak, legnagyobb barátaink pedig a népi demokratikus államok.
Arról nem is beszélve, hogy a nyugati országok mind szigorúan védték a sokkal fejlettebb technológiájukat, a gépgyártásban is. Nem adtak el olyan gépet, találmányt, eszközt, ami a szocialista ipart fejleszthette volna. Ezt a tilalmat hívták később Cocom-listának.
Szóval, számomra nem olyan egyértelmű, hogy balfaszságból hagyta ki a lehetőséget a Pannonia vezetése, vagy az állam.
De ha többet tudnék erről, az jó lenne.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.05.14. 16:47:18

Félreértés ne essék, én nem a Pannonia gyár vezetőit tartom Lúzernek, hanem az akkori vezetést. De őket nagyon. Egyébként arról hallottál e, hogy kicsit korábban az MZ mérnökei simán eladták a techonlógiát a japánnak?

ekkerjoz 2008.05.14. 16:51:22

Fordítva mködött, szocialista teméket, technológiát minden különösebb gond nélkül el lehetett adni, kivéve a hadiipari fejlesztéseket. Azért kötél járt volna. Viszont sok szabadalom kiment, akár úgy is, hogy disszidált a feltaláló, és kinn jegyeztette be a dolgot(váltvaforgató eke, sokszögeszterga), mert itthon nem tartották értékesnek, vagy nem volt pénz a technológia fejlesztésére. Ráadásul nem is voltunk benne semmilyen nemzetközi jogvédelmi, találmányi oltalom alá eső egyezményben, magyarul lopni is lehetett nyugati szabadalmat, lemásolni bármilyen, amúgy drága, vagy tiltólistán lévő gépet.

ekkerjoz 2008.05.14. 16:52:50

Az MZ-ről nem hallottam, hogy a kérdésre is...

ekkerjoz 2008.05.14. 17:10:28

Belegondolva, nem is nagyon hiszem, hogy éppen az MZ, vagy a Pannonia szabadalma kellett volna a japánoknak, azért 1974.-ben már mintha kissé komolyabb mocikat gyártottak volna. Inkább a lehetséges piacra szerettek volna kerülni, hogy innen jussanak el az olaszokhoz, akik akkoriban például 850-es 600-as Fiatot hoztak ide, meg Alfa Romeót, illetve a legendás torinoi Fiatokat. A Merkurnál lehetett rövid ideig kapni.
De ez csak sejtés, a korabeli külkereskedők, vagy minisztériumi arcok tudnának ebben nyilatkozni.

bervas · http://mt10.blog.hu 2008.05.14. 18:32:06

Nem tudom, eladták-e az MZ technológiát a japánoknak.
Azt ellenben tudom, 61-ben Ernst Degner versenypilóta eltűnt az egyik GP után. Bőrruhástul, sisakostul, MZ versenymotorostul, pótalkatrészestül, dokumentációstul. Pár hónap múlva tűnt fel Japánban. Aztán pár év múlva az MZ-re kísértetiesen hasonlító (forgótárcsa, rezócső), de megbízhatóbb, jobb anyagból készült 125-ös GP Suzukik tűntek fel. Amelyek vérvonala egészen 1985-ig, az RG Gamma 500-ig futott.
süti beállítások módosítása