A helyzet az, hogy soha nem láttam még F1-es autót közelről.  Egyszer LACI (a tudodmelyik) és a Bumeráng ellátogatott Tihanyba két Red Bull  versenyautó társaságában, le is gurultunk megnézni őket. Persze semmit nem  láttam, mert alacsony vagyok, a magasabb emberek meg kíváncsiak, és mint  kiderült, simán ki tudnak takarni két lapos izét úgy, hogy az égvilágon semmit  se lásson belőle az, aki esetleg később érkezett. Utána csak a hangjukat  hallottuk, nem volt egyszerű megküzdeni a házinénivel, aki próbált minket  elhessegetni a házáról, amire felmásztunk. Igazából csak a betonkerítésre  másztunk fel, de neki ez is sok volt. Innentől úgy voltam az egésszel, hogy  több PR-rendezvényre nem megyek, nincs értelme, sokat utazni a semmiért meg  pláne nem fogok. Aztán az LG F1-blog  hirdetett egy pályázatot, aminek a második díja két belépő volt a pénteki szabadedzésre.   Posztoltam, második lettem.  Az első díj egy menő mobiltelefon volt, (ugye ismerjük a tombolás viccet a rabbi  feleségéről?) ami biztos jó valamire, de kütyübuzi nem vagyok, engem az  autók érdekelnek.  
    A helyszínre egy elegáns budai szállodából indult a busz,  senkit nem ismertünk, és csak reméltük, hogy valaki tud rólunk. Tudtak. Miután  sikerült kibetűzni a polgári nevem a brit recepciósnak, megkaptuk a nyakba  akasztós szuperjegyet, az F1-es belépők Lola T-jét, a Super Gold háromnapos  jegyet.  Az árát inkább nem írnám le,  mert valaki félre fogja nyelni a kakaót.   Mi péntekre kaptuk, a másik versenynapokon a cég kisorsolt dolgozói  használták. A pályára busszal vittek minket, ami meglepően flottul ment, tekintve,  hogy a verseny előtt három nappal az folyt tévéből és rádióból, hogy lehetetlen  a pálya környékén közlekedni.  
    Az első szabadedzés harmada futhatott le, mire sikerült  bejutni (gyorsan ment, de sokan voltak). A bejáratnál egy 13 éves,  szakmunkásbajszú, szemüveges informatikusgyerek közölte, hogy a repiesernyőket  sürgősen adjuk le, mert az szúrófegyver. A táskába nem néztek bele, simán  bevihettem volna egy láda kézigránátot, vagy egy 40 centis bozótvágót, de a  szabály, az szabály. Később rájöttem, hogy a lengyelek trükköznek, és  teleszkópos horgászbotot használnak zászlórúdnak, ami összecsukva elég kicsi  ahhoz, hogy a túlvezérelt Harry Potter ne vegye észre. Később egyébként  legnagyobb meglepetésünkre megtaláltuk a letámasztott ernyőket.
     
    Hogy milyen a Forma-1 közelről? Hangos. Ismerem én a magyar  mentalitást, kérem. Itt mindenki John Rambo unokaöccse, a nézők úgy dobálták el  a füldugókat, mint egy megyei harmadosztályú meccs szurkolói a  szotyihéjat.  Álltam már végig tíz órát  mínusz két fokban egy rali gyorsasági szakaszán, azok is átkozottul hangosak az  utcai autókhoz képest, nem gondoltam, hogy meglepetés fog érni. Aztán rájöttem,  hogy a raliautók a lőtéren mennek, ezek meg egy viszonylag szűk pályán, ahol minden  sokkal hangosabb.  Az első öt körben még  várod a durva morgást, utána a fülzsír kipotyog az egyébként tiszta füledből,  majd a másfél órás szabadedzés végén azt veszed észre, hogy nem hallasz semmit,  ezért kiabálsz, mint egy barom. Bárkivel.
    A tribünön ülni furcsa érzés: az embertől negyven-ötven  méterre repülnek el azok a több millió eurós autók, amiket máskor csak tévében  lát, hallja a hangjukat, érzi a benzingőzt, látja a füstöt.  Mégsem nézném a versenyt a lelátóról. Nem  hülyültem meg, rögtön meg is mondom, hogy miért. A bokszmeccsekről azt tartják,  hogy sokkal jobb a tévében nézni, mint a ring mellől, hiszen ha az ember egy  pillanatra nem figyel, már ki is ütötték a nagy kedvencet, és lehet is indulni  a kijárat felé. A Forma-1-nél pontosan ugyanez a helyzet. Nincs mindenhol  kivetítő, ha a pálya másik végében épp az évszázad előzése zajlik, arról szinte  biztosan lemaradunk.  Tudom, állati  furcsán hangzik, hogy az ebéd utáni nyáladzós alvás jobb, mint a pálya szélén  ülni. Én is ökörségnek gondoltam, aztán kiderült, hogy annyira mégsem az.  Petrov tőlünk 60 méterre rakta keresztbe a versenyautót  a célegyenes előtti utolsó kanyarban, semmit nem láttunk belőle, pedig volt  kivetítő is. Aki a kanyar másik oldalán ült, az valószínűleg nem is tudott  róla, hogy bármi is történt.
     
    Az LG hivatalos partnere a Forma-1-nek, így sikerült bejutni  a paddockba, a Virgin csapathoz. Már a beléptetés sem egyszerű, biléta, ellenőrzés,  felmutatás, stempli, check-in, billog, minden. Apropó, beléptetés. A verseny  alatt a pálya körül az vagy, ami a nyakadban lóg. Szigorúan a nyakadban, a  böszme nagy jegyet eleve képtelenség zsebre tenni, nem is engednék. Vannak  ugyanis kifejezetten erre idomított biztonsági őrök, akik ezeket nézik. Egy  olcsóbb jeggyel például nem mehetsz át a drágább szektorokon át a büfébe, a  catering csak álom. A másik lehetőség, hogy kerülsz, de nagyot. Az barátok  között is jó két kilométer.  A paddock  pedig egész más világ. Ott nincs sírás, hogy Bernie-vel együtt voltatok  építőtáborban, ugyan engedjenek már be. Ha nincs elektronikus beléptető kártyád,  akkor nem mész be. Ha van, akkor nyolcszor megnézik, ha szerencsés vagy, és épp  nem akkor látogat oda valami VIP-banda, akkor bejuthatsz. Láttuk a Nemzet  Zsoltiját is küzdeni a kapuval, elegánsan átugrotta a félig nyitott sorompót,  azóta is azon gondolkodom, hogy vajon mit kereshetett ott? Behívták egy  üdítőre?
     A paddock bejáratánál  rögtön kezdődnek az istállók, kisebbek és nagyobbak is vannak, a Virgin a  legkisebbet kapta, de így is elfértek.  Angol  idegenvezetőnk tartott egy gyorstalpalót a szokásos dolgokról, igyekezzünk  vonalkóddá válni, és a szerelőket egyáltalán nem zavarni a munkában, vagy a  haladásban. Érthető, nem azért vannak ott, hogy a szájtátó majmokat  elkápráztassák, hanem azért, hogy az autó működjön. Megtapogattuk a  kerékmelegítős gumikat, tényleg forró, nem csak divatból van rajta a fekete  cucc, ahogy eddig gondoltam. Természetesen nyomatékosan megkértek, hogy ne  videózzunk, mert az tilos. Fényképezni lehet, messziről, lehetőleg úgy, hogy ne  látszódjanak az alkatrészek. Mindezt a Virgin csapatnál, muhaha. Lehet, hogy  attól félnek, hogy a hat megapixeles kompakt gépemmel fogom ellopni a  technikát, és eladni a Red Bull-nak? Mindenesetre igyekeztünk eleget tenni a  kérésnek, bár a két V8-as motor a padon annyira csábító volt, hogy nem tudtunk  ellenállni. Szépen sorban végigmutogatták az összes alkatrészt, kizárólag  azokat, amik épp nem kellettek senkinek, de ez érthető. A legszebb az volt,  amikor a kezembe nyomtak egy lapos dobozt, ami úgy tíz kiló lehetett, tele  közönséges csavarokkal. Olyannal, amit bármilyen boltban megvehetsz -mondták.  Rögtön megtudtuk azt is, hogy ezeket csak azért viszik magukkal, mert hátha a  versenyt rendező országban nem kapni. Jól hangzik, de valószínűleg minden  csavart ellenőriztek, ami a dobozban volt, legalábbis nem tudom elképzelni, hogy  egy pontszerző hely, vagy egy verseny elúszik az OBI-s csavarokon.
    A tévében látott lapos izék igazából nagyok. Nem kamionra  kell gondolni, inkább lángosra. Hátfájós csávóknak a Forma-1 nem ajánlott, egy  beszállás a pilótáknak és a szerelőknek is rendes tornagyakorlat, főleg azért,  mert nem lehet semmire rátehénkedni. Ha nagyon lapos cipőben áll valaki az autó  mellett, akkor talán be tudja dugni a cipője orrát az autó alá, egyébként nem. A motorcsere állítólag 45 perc alatt kész, lemérték, többször. Igen, én is láttam a régi  Totalcar epizódot, amiben Kőváry Barnus négy perc alatt kiszedte a Trabantból a  motort, de a kettő nem ugyanaz a kategória. A motor és az alkatrészek nem  annyira átláthatatlanok, és elképzelhetetlenek amennyire a nagyszerű szakkommentátoraink  előadják. Persze, inkább űrhajó, mint Polski Fiat, de akkor is, a V8 itt is V8,  csillog, könnyű, meg rohadt erős, de látszik rajta, hogy ez egy rendes motor,  nem időgép. A szénszálas anyag használata nem lepett meg, de sose fogtam még a  kezemben. Szörnyen könnyű, és masszív anyag, nem csoda, hogy egyre több helyen  használják. A kormány volt az egyetlen alkatrész, amihez az idegenvezető is  engedélyt kért, mielőtt hozzányúlt volna. Nem csoda, borzasztóan drága, és nem  kapni a közértben.  
A szerelők profik,  hozzászoktak már a hülye turistákhoz, felénk se néztek, itt mindenki tudta a  dolgát, gyorsan dolgoztak, és összehangoltan. Meglepő volt, hogy a legkisebb  művelethez is azonnal szétborították a gépet, nyilván nem akarták, hogy  bármelyik elem megsérüljön. A Virgin nem nyer versenyeket, mégis olyan gondosan  pucolgatták és törölgették, mintha mást sem tenne. Szerencsére épp a második  szabadedzés előtt sikerült bejutni az istállóba, épp indították a gépet. Legyen  bármennyire is lassú a többiekhez képest, a hangja ennek is elképesztő. Az  alapjárata ott van, ahol egy normál személyautónál a redline kezdődik, érezni a  morajlást, ahogy gázt adnak.
    Közben észrevettük azt is, hogy az összes családi albumban  szerepelni fogunk, mert megnyitották a boxutcát a szintén csókos turistáknak,  akiket nem érdekel, hogy milyen autót látnak, oda rohantak, ahol épp járt a  motor. Vagy bármi más történt.  Nagyjából  olyan volt a hangulat, mint egy tini lányokkal zsúfolt pláza, aminek a közepén  fellép SP, vagy ki.  Két perccel később a  biztonsági őrök ki ürítették a területet egyetlen hangos szó nélkül, nekünk is  szóltak a szervezők, hogy ideje távozni, hiszen hamarosan indul a második  szabadedzés, akkor pedig a hülye turista üljön a helyén, és ne a boxban  bóklásszon.
Sajnos a Mercedes, Ferrari és Red Bull istállókhoz nem sikerült  bejutni, oda olyan pass kellett volna, amit Bernie Ecclestone is csak akkor kap,  ha szépen megeszi a babfőzeléket, és jól viselkedik a csendes pihenő alatt.  Elmentünk ebédelni, és visszaérve meglepődve  tapasztaltuk, hogy a lengyelek megint részegek, illetve azt, hogy már a  magyarok is elkezdték összeszedni az eldobált füldugókat. Csináltunk pár béna  fotót, aztán hamar rájöttünk, hogy háromszázzal repesztő versenyautókat  fényképezni igen nehéz kompakt géppel úgy, hogy közben ne zavard a körülötted  ülőket a kalimpálással és az ágaskodással-hamar  feladtuk, ezért nincsenek is képek. Érdekes volt közelebbről látni ezt a motorsportot  is, a sok munkát, amit a verseny szervezésébe belenyomtak, és persze az  autókat, amiket korábban csak a tévében figyelhettünk.