Gondolatok a városi közlekedésről!
2007.06.02. 18:24 scheerti
Szó szerint, ugyanis olvastam egy érdekes postot a közlekedési hiányosságainkról, pontosabban arról, hogy a városi közlekedés a bűnözés melegágya. Először csak nevettem a az enyhe politikai utalással megspékelt íráson, biztosan poénnak szánta a szerző. Jobban belegondolva azért valami igaza van. Persze nem nevezhető mindenki bűnözőnek, de kis összekacsintással szabálysértőnek mindenképp. Ugyanis a közösségi együttélés hátrányai közé tartozik a városi közlekedés, amely hazánk sajátossága ha külföldi megítélésünkre kerül sor. A villamossíneken előző ML Mercitől a 120-ra gyorsító aztán vészfékező nyikhajon át, a kocsisorok között elszáguldó motorosokon, a tilosban parkolókon és az úttesten szabálytalanul átkelő gyalogosokig mindenki szem a láncban. A "Kösd be az övet különben megbasz a rendőr" kezdetű obszcén szólás morbid aktualitásán felháborodó honpolgár simán áthajt a piroson ha úgy adódik a helyzet és felháborodik, hogy őt igazoltatják "mikor mások milliárdokat lopnak". A városi közlekedés egyik megkerülhetetlen, mégis tömegeket irritáló pontja a parkolás, amely itthon még mindig inkább a balkáni országok színvonalát juttatja az ember eszébe és nem egy EU tagországtól elvárható normális állapotot. A tömegközlekedés szintén a "szopás" kategóriába tartozik, hiszen egy fél ország volt felháborodva mikor a vadonatúj villamosok leszaggatták a 30 éves vezetékeket és hetekig nem járt a milliárdokért vásárolt villamos. Ők azok, akik összeesküvés-elméleteket kreáltak arról, hogy ki mennyit lopott a Combino projektből, újabban pedig a Metróépítésből. A közlekedők másik fele pedig a megoldást kereste arra, hogy eljuthasson A-ból B-be. Miért nem jártak alternatív közlekedési eszközökkel? Muhaha? Ugyan mivel? Ha van nagyobb szopás idehaza a dugóban ücsörgénél és a lutri- szerűen járó tömegközlekedésnél, akkor az a biciklizés. Ugyanis nálunk nem vitték túlzásba a kerékpárutak építését, nem úgy, mint Stockholmban, ahol a bicikliseknek külön sáv van fenntartva és már előjogokkal is jár ha az ember kerékpárral közlekedik. És tulajdonképpen bárhol máshol Európában. Mert elvileg ott vagyunk. 2004. Májusa óta hivatalosan is. Ehhez képest a helyzet nem sokat változott Critical Mass ide vagy oda. A biciklis itthon örül, ha nem csapják el, vagy ha az amúgy is abszurdan keskeny kerékpárutat nem foglalja el egy baszottnagy terepjáró vagy egy profitorientált kisteherautós. Motorozni? Aha, az jó dolog, főleg ha egy város és a közlekedőpartnerek is fel vannak rá készülve. Amíg az autósok egy része ellenségként tekint rájuk addig nincsenek biztonságban. Kipufogótuninggal és egyéb trükkökkel kell kísérletezniük a, hogy ne húzzák rájuk a kormányt figyelmetlenségből vagy rosszabb esetben bosszúból. Autóval közlekedni kényelmes dolog csak sajnos a városban egyre inkább élet-halál harc folyik a parkolóhelyekért és a vélt vagy valós sérelmeket "jobb" esetben egymás autóin, rosszabb esetben pedig egymáson torolják meg a tisztelt közlekedőpartnerek. És akkor ott van még a dugó aminek egyik fő okozója az útfelújítás. Ugyanis nálunk divat utat felújítani ahelyett, hogy elsőre tisztességesen megcsinálnák. És persze hiába is készítenének tisztességes utat, ha a teherautók és kamionok tönkreteszik. Márpedig tönkreteszik, hiszen nincs kerülőút, és ha van, akkor annak a megtétele is iszonyatos szopásokkal jár, tehát marad az egyszerűbb út, keresztül a városon. A hivatali szopatásokra és adókra nem is térek ki különben sosem lesz vége a postnak. Ez így a 22-es csapdája, egyenlőre érdemi megoldás nélkül. Aki mégis tud valami megoldást az kommenteljen bátran!
10 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://scheerti.blog.hu/api/trackback/id/tr2791460
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Toymao 2007.06.02. 21:17:19
Arról nem is beszélve, hogy az nem felújítás, hogy lemarják a felső réteget, majd újat raknak fel helyette. Attól még az alap ugyanolyan szar marad, csak max. 2-3 évig jónak tűnik. És az ilyen "útfelújítás"is milyen sokáig tart nálunk, mert csak nappal lehet, 3 munkással dolgozni.
lacalaca 2007.06.03. 00:20:07
Demszky-város helyett egy ideje Bonnban vagyok (Németo., gy.k.). Itt szinte minden egyes utcán meg van oldva a bicikliút-kérdés. Érdemes összehasonlítani a német és magyar mentalitást. Itt, ha szűk az utca (és a járda is), akkor nem középre festenek felezővonalat, hanem az úttest két szélére van felfestve a biciklisáv. Az autósok pedig igenis lelassítanak a biciklis mögött, és addig NEM ELŐZIK MEG, amíg nincs rá helyük. Buszok dettó. Rendszeresen hallom az ablakom alatt, hogy rádudálnak a piros lámpánál az elsőre, mert... (tényleg miért is? ki kell derítenem! :D) szóval nem keverik össze a közlekedési lámpát a startlámpával.
Érdekes, hogy én is felvettem a német szokásokat: zebrán, forgalmasabb úton megvárom a zöldet (Bp-n csak a forgalom és a sávok száma tarthat vissza). Ha nincs lámpa, körülnézéssel, de ugyanazzal a lendülettel megyek át, mert itt bizony az autós meglepődik, hogyha megállsz a zebra szélén - mert ő is megáll, és vár rád!
Érdekes, hogy én is felvettem a német szokásokat: zebrán, forgalmasabb úton megvárom a zöldet (Bp-n csak a forgalom és a sávok száma tarthat vissza). Ha nincs lámpa, körülnézéssel, de ugyanazzal a lendülettel megyek át, mert itt bizony az autós meglepődik, hogyha megállsz a zebra szélén - mert ő is megáll, és vár rád!
murci 2007.06.03. 09:06:06
nem csak a németeknél van ez így, lassan a románok is felnőnek az EU hoz és akkro faszán a térség legutolsó országa leszünk, kivévve az öngyilkosságok és az alkoholisták számát, büszkék lehetünk magunkra, 2007 Magyarország Balkán,
amúgy még mindig a drótszamárral lehet a legjobban közlekedni, mert könnyebben átférek az autósok között, mint motorral, meg a bringa fényezését nem féltem, és autósként tényleg zavaró a cikázó motoros, biciklis (énis ugye), de nem bántom őket úgysem tudnak hol menni.
Megoldás?: szerintem a belvárosokat le kéne zárni a forgalom elől, Csak a célirányosan arut vivő vagy a tömegközlekedési eszközök mehetnének be, és akkor máris viszonlyag tiszta levegőben lehetne bringával avagy gyalogosan közlekedni a sok-sok sétálóutcán, az összes személyautót kitiltanám, a taxikat és a rendőröket is (azoknak van golfkocsijuk is)
ugyan vezetni szeretek, de a belvárosban a dugóban szopni, meg azon parázni mikor melyik béna mazsola fog sávotváltani tükör nélkül, Na az nem élvezetes vezetés hanem idegszál irtás kategória
szal bringázzunk mer az jó, és gulyással megy nem benzinnel :)
amúgy még mindig a drótszamárral lehet a legjobban közlekedni, mert könnyebben átférek az autósok között, mint motorral, meg a bringa fényezését nem féltem, és autósként tényleg zavaró a cikázó motoros, biciklis (énis ugye), de nem bántom őket úgysem tudnak hol menni.
Megoldás?: szerintem a belvárosokat le kéne zárni a forgalom elől, Csak a célirányosan arut vivő vagy a tömegközlekedési eszközök mehetnének be, és akkor máris viszonlyag tiszta levegőben lehetne bringával avagy gyalogosan közlekedni a sok-sok sétálóutcán, az összes személyautót kitiltanám, a taxikat és a rendőröket is (azoknak van golfkocsijuk is)
ugyan vezetni szeretek, de a belvárosban a dugóban szopni, meg azon parázni mikor melyik béna mazsola fog sávotváltani tükör nélkül, Na az nem élvezetes vezetés hanem idegszál irtás kategória
szal bringázzunk mer az jó, és gulyással megy nem benzinnel :)
camell 2007.06.03. 13:19:23
Murcinak igaza van. Én sem engedném be az autókat a Blahán belülre... minek? Ott a BKV, menjenek azzal, vagy gyalogoljanak. És hogy mennyire gáz, ahogy az autósok 80%-a szarik a brigásokra, arra már ki sem térek, bár azt megjegyezném, hogy az arány javulni kezdett az utóbbi időben. És még valami: az egyik gyerekkori barátom most bringásfutárként dolgozik, és ő azt mondta, hogy nem használja a bringautat, mert nincs értelme. És tényleg igaza van. Mióta én is az úttesten közlekedek, jóval kevesebbszer akartak elütni. Furcsa.
murci 2007.06.03. 15:34:41
Camell: a válasz egyszerű
mikor a birngaúton vagy akkor a közút előtt kersztezed az autós útját aki jobb esetben figyel, roszabb esetben nem, véglet: szarik rá
ha viszont az úton gurulsz akkor már az autóst keresztezú utca frogalmának része vagy többé kevésbé és így számít rád, sajnos ebből is volt már baleset de lényegesen kevesebb, ekkor azonban a szabályosan haladó autóst akadályozod(zom énis, mert úton szoktam menni)
szal csak annyit lehet tenni, hogy a következő generációt megpróbáljuk másképp nevelni, kicsit több toleranciát beléjük plántálni, azt majd meglátjuk.
mikor a birngaúton vagy akkor a közút előtt kersztezed az autós útját aki jobb esetben figyel, roszabb esetben nem, véglet: szarik rá
ha viszont az úton gurulsz akkor már az autóst keresztezú utca frogalmának része vagy többé kevésbé és így számít rád, sajnos ebből is volt már baleset de lényegesen kevesebb, ekkor azonban a szabályosan haladó autóst akadályozod(zom énis, mert úton szoktam menni)
szal csak annyit lehet tenni, hogy a következő generációt megpróbáljuk másképp nevelni, kicsit több toleranciát beléjük plántálni, azt majd meglátjuk.
George 2007.06.03. 19:58:09
Igazatok van murci és camell, de akkor hova támasztja le az autót, ha nem mehet be a belvásorba? Megválaszolom inkább én: parkolóházakba. Ja, hogy nincsen? Építeni kéne. Bazi nagy, őrzött parkolóházak kellenének. Sok. Ja, és a tömegközlekedésen is javítani kellene, mer sokkal több embert nem tud már szállítani a bkv.
ndr 2007.06.03. 20:18:32
Egy kicsit minden oldalt képviselek egyszemélyben! :) Sokáig bringáztam, évekig autóztam, és most robogok. Először is a bicigli utakról. Mo.-n pénz beszél kutya ugat. Tehát van egy adott szélességű út pl a kiskörút két sáv+villamos. Ha itt akarnak bringautat csinálni, akkor az egyik sáv ugrott. Ez jó a bringásoknak, és mindenkinek aki ott lakik. (kissebb forgalom, zaj, bűz, stb) És most jön a lényeg, az autósok hol menjenek? Mert a rohadt M0 30 éve nem készül el! Tehát a nagykörúton kívül nincs másik közlekedés. Nem is beszélve a bal.. városvezetésre, akik MINDIG a párhuzamos utakat zárják le!
Autóval a helyzet szintén szívás, se menni, se megállni nem lehet. A zöldhullám ismeretlen fogalom, sajár mérésem szerint a szentendrei úton 130-al lehet tartani. Alatta sehol! Az autókban legtöbbször egy ember ül. Elmennek a-ból b-be, és kész. Ennek az útnak 35%-a állás! (van egy összeesküvés elméletem a benzin adótartalma és a szar utak, és a nem építünk új utat között, de ezt most nem fejteném ki) És most robogóval járok. Csupa egy merő életveszély! Nem is beszélve arról, hogy ami Magyarországon nincs lebetonozva, vagy odaheggesztve azt ellopják! Ha rajta ülök, akkor fosok, hogy elütnek, ha nem akkor, hogy ellopják! Navigare necesse est!
Autóval a helyzet szintén szívás, se menni, se megállni nem lehet. A zöldhullám ismeretlen fogalom, sajár mérésem szerint a szentendrei úton 130-al lehet tartani. Alatta sehol! Az autókban legtöbbször egy ember ül. Elmennek a-ból b-be, és kész. Ennek az útnak 35%-a állás! (van egy összeesküvés elméletem a benzin adótartalma és a szar utak, és a nem építünk új utat között, de ezt most nem fejteném ki) És most robogóval járok. Csupa egy merő életveszély! Nem is beszélve arról, hogy ami Magyarországon nincs lebetonozva, vagy odaheggesztve azt ellopják! Ha rajta ülök, akkor fosok, hogy elütnek, ha nem akkor, hogy ellopják! Navigare necesse est!
Tommi 2007.06.03. 21:28:36
Én is bringázok... És inkább megyek a járdán, minthogy a 90nel száguldozó ajkai autósok elé vessem magam...
csoki 2007.06.04. 12:16:33
nos én jártam tavaly nyáron Svájcban és romániában is, így egymás után. Persze tisztában vagyok vele, hogy a magyar mentalitás fényévekre van a nyugattól, de azért amit a románok művelnek.. Svájcban azért kell vigyázni, nehogy túl közel menj a járda széléhez, mert rögtön mindenki megáll.. romániában meg azért, nehogy átmenjenek rajtad. Ismerem a magyar utak kiválóságát, de a románoknál egyetlen árva cm2 sincs ahol ne lenne valami út hiba.. és ezeken a szar utakon a még szarabb dácsiJákkal száguldoznak, de kíméletet nem ismerve.. nem volt elég figyelni az úthibákra, folyamatosan menekülni kellett a nyomorult dácsiJák elől, csak azért mert visszafele nem akartam rögtön beugrani egy futóműcserére.. Egyszer pl kiengedtem egy autóst magam elé, persze a mögöttem lévő elkezdedett dudálni, majd előzés közben bemutatott. Hát igen, a román vendégszeretet.. Én azt mondom Svájc a kölekedés mintapéldája (útközepén biciklisáv?), ahol mindig mindent betartanak, még a motorosok is (de hát hova siessenek, van pénz szarásig), Mo-n is egyre szélesebb körben terjed a jóindulat, de az arány még mindig nagyon rossz (sok az újgazdag tulok, és mindig mindenki siet valahová), viszont a románok az "előzékenység", "jóindulat" stb szavakról nem is hallottak, és nem kell attól félni, hogy bármiben is belátható időn belül megelőznek.
camell 2007.06.04. 18:15:35
Ndr, George: azt én is támogatnám, hogy a drága budapesten ne csak plázák épüljenek, hanem jó lenne néhány (5-10) P+R pakoló/parkolóház is. És a dolog legnagyobb poénja: simán lehetne a pakolóházban driftversenyt is rendezni... :)